Kattunge som inte äter

A

adore

Är så att jag lämnade en kattunge igår till en familj och de har en stor hund. Kattungen har inte ätit eller druckit sedan de fick hem honom så de är lite oroliga för honom. Han har ätit torkad fisk som är hundens godis. Katten är väldigt lugn och trygg men de har det lite svårt att få han att äta. Han ligger mest i deras knän eftersom hunden inte ska råka "mosa" honom.

På nätterna har han ett eget rum där hunden inte är. Borde han inte gå till maten och vattnet då??
Är ju vanligt att de inte får i sej i början och jag kan inte det där när det är hundar med i bilden. De vågar inte ha honom på golvet när hunden är med.
De har försökt med olika saker men han vill inte äta. Sa till dem att tvinga i honom vatten med en sked och jag hoppas att de gör det med tanke på den torkade fisken i magen.
Har ni några råd eller erfarenhet med ny kattunge som kommer till ett hem med hund??

Sv: Kattunge som inte äter

Jag tror att det kommer. Dom kan matstrejka några dagar vid ett så stort stressmoment som det ändå innebär att både lämna mamma och syskon OCH flytta till nått nytt.
Sålänge han dricker så klarar han sig säkert några dygn utan mat.

MissFideli skrev:
Jag tror att det kommer. Dom kan matstrejka några dagar vid ett så stort stressmoment som det ändå innebär att både lämna mamma och syskon OCH flytta till nått nytt.
Sålänge han dricker så klarar han sig säkert några dygn utan mat.

Det tog ett tag för våran kisse oxå.. De klarar sig ett tag, bara o vänta o se.

mvh Lisa

Fick katten med sig mat som han åt hemma hos dig? Annars kanske han matvägrar bara för att det inte är samma mat som han är van vid?

Jo, han fick med sej mat men de har även köpt samma mat innan han kom. Vet att de brukar göra såhär med mat och dryck och att de brukar äta efter någon dag. Tänkte mest på de torkade små fiskarna i hans mage som behöver vatten och att han är rädd för hunden.

Det går väldigt fort när katter blir uttorkade, redan efter en dag. Så har han inte druckit på en dag är det nästan dags att åka till vet, annars kan det gå illa.

Vår kisse matstrejkade också när hon kom hem till oss. Vi blev nojiga och började ge välling och barnmat sen gick vi sakta men säkert över till torrfoder.

Testa om katten hellre dricker ur ett glas vatten eller nått, våra katter bara ratade vattenskålen så vi fick sätta ut glas. De har lixom sina ideer.

Jag skulle försöka få i honom vatten. de är känsliga för uttorkning, det gäller vuxna katter också. När jag flög över atlanten med min vuxna katt fick jag stränga order från vet att ha med pipett som jag kunde fylla med vatten och ge honom under resan. Ännu viktigare med en kattunge.

Köp pipett på apoteket, så går det jättelätt att spruta i honom lite vatten tills han kommer igång själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Hundhälsa Får varna för ett långt inlägg.. Behöver skriva av mig och samtidigt få råd från andra hundägare.. Har en jack russel tik som är 12,7 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 290
Senast: Maddix24
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 488
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar