Kattungar som kissar på golvet

Yrja

Trådstartare
Mina två första ungar (iaf den ena) kissar hellre på golvet (tidningspappret) än i lådan. Hon sätter sig i toahörnen men kissar inte i själva lådan. Hon kraffsar och städar både före och efter dock. Har nog aldrig ens provat att göra det i lådan vad jag vet, trots att jag satt henne där innan kissning och efter. Ingen mamma (har två) visar henne heller vad som gäller.

Vad har ni för tips? Jag tror säkert att det går att lösa, hon har bara kissat själv (vad jag vet) i några dagar än och den andra verkar inte ha samma problem. De är 4 veckor ca.

Men vill såklart ta tag i det med de mest effektiva åtgärderna med en gång. :bow:

Sv: Kattungar som kissar på golvet

Ta bort tidningspapperer, ha kattungarna på en väldigt begränsad yta, ha flera lådor med lite olika sorters strö i och sätt kattungen på lådan om du ser att en olycka sker (absolut inget bannande).

Händer en olycka är det superviktigt att du tvättar ordentligt så att lukten inte sitter kvar.

Inget bannande självklart. Okej, hoppades att ni inte skulle säga det - hur sjutton begränsar man såna små tokar som tar sig upp, över och igenom allt? :p

Får bli hundburen helt enkelt. Och sen får de vara ute när vi är med dem. Har nämligen två kullar som tas hand om tillsammans av båda mammorna. Men men, har man skaffat sig små så får man väl ta konsekvenserna. :D Ordnar detta när jag kommer hem idag.

När kan jag "släppa ut" dem igen? När de börjat kissa i lådan eller ska jag vänta längre?

Du bör utöka deras rörelseområde successivt. Kommer de ut på stor yta för snabbt är det lätt hänt att de faller tillbaks lite i gamla vanor. Om badrummet är säkert kan du börja med att låta dem vara lösa där och sedan kan du ta ut dem på större ytor kortare stunder (fortfarande med många lådor) och när du känner att de är rumsrena kan du släppa dem lösa. Hemma hos mig har kattmamma och kattbebisar ett eget rum fram tills ungarna är... kanske 7 veckor. Kattungar behöver inte jättestor yta att röra sig över.

Vi har ett ganska jobbigt hus. Det är etage mitt i stora rummet och på övre är det kök och nedre är vardagsrum. Sen har vi ett liiitet litet badrum och ett sovrum med plats för ingenting annat än en säng. Så de måste vara i stora rummet - övre plan. De spenderar dock sin "fria tid" mest under matbordet och i soffan. ;)

De bor nu i hundbur - gjorde som du sa direkt. En gång kissade lilltjejen på sitt ställe, kan ha berott på att vi har springor mellan golvplankorna så det går inte att göra rent ordentligt. Efter det spärrade jag av det hörnet och sen dess har det inte skett några olyckor alls. Det har kommit lite bajs på något ställe i buren men det kan lika gärna vara någon av de små (2-3 veckor) som inte fått hjälp av mammorna ordentligt.

Nu har de stora dock lärt sig att klättra ur buren, det tog kanske 2 dgr, men det är ok just nu för de håller sig där för det mesta och har som sagt skött sina toalettbestyr. Ska skaffa en till låda att ha utanför buren. Nu har jag gjort mitt bästa för att försvåra rymningarna när vi är borta och det verkar ha fungerat. Måste ändå ha öppet så att mammorna kommer in till de minsta.

Jättetack för din hjälp. :bow:

Man kan köpa jättemånga små utställningslådor, de kostar inte många tior. (Om man inte har andra lämpliga lådor innan).

Vi hade kanske fyra extra lådor i vår lilla lägenhet i början när de skulla ha större utrymme. Jag märkte att de gärna ville sätta sig i tryggheten i skymda hörn, så det blev en låda bakom soffan, en bakom tvn osv.

De brukar finnas i välsorterade djuraffärer. Det är kattlådor av varianten "mindre". ;) Kika runt lite.

Annars kanske en diskbalja kan funka också? De brukar vara billiga :D min kisse får ha en sån som toa hos mamma när hon kommer på besök, har fungerat finemang!

Om inte kanterna är för höga. Det är små kattungar som ska ta sig i.

ja just, min var ju lite äldre när jag hämtade henne. fast pyttepytte liten! :love:

Okej.. Jag kikade sist jag var inne, men hittade ingen.

Jag blir GALEN alltså. I morse kikade jag igenom buren och de har kissat och bajsat ner kudden som ligger bredvid lådan. Av någon anledning gör de det hellre bredvid. Jag förstår inte varför. Det spelar ingen roll om det är en handduk, en kudde, en filt eller bara hårt golv. De kraffsar efter sig och ställer man dem i lådan, när som helst, så kraffsar de - så de verkar ju förstå att där är toaletten. jag vet inte hur mycke de kissar där och de har bara bajsat 3 ggr änsålänge - 2 ggr utanför lådan. De kissar ingen annanstans, bara i anslutning till kattlådan.

Så i morse delade jag av buren. De har ju en stor låda i en hörnet och sen en liten intill med annan sand, en mat- och vattenskål samt våran stora mattunna. Sen pressade jag in ett antal burkar i alla små utrymmen jag kunde hitta så nu får det mer eller mindre bara plats en kattmamma och alla ungar. Inte kissar de väl på sovplatsen? Dessutom har jag ställt buren på den plats som den ena tidigare kissat ett par ggr tidigare. Så dit kommer de inte. Och nu tar de sig ju ur buren utan minsta problem och efter som att de små måste ha mat så måste den vara öppen för att kattmammorna ska komma ut och in. Så jag vet inte vad jag ska göra. Jag har sprutat get-off på en del av filten i buren nu. Jag ville inte göra det först men i morse var jag desperat. Måste troligen byta den iaf, jag vet inte om det kan ha kommit kiss på den för det luktar ju nästan inget om bebiskiss.

Jag som trodde att de skött sig så bra. Och så gör de såhär. Jag förstår inte vad jag gör för fel, jag har följt alla konstens regler och tagit till mig alla tips. Varför är de inte rumsrena??? :cry:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 645
Senast: MissFideli
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 757
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama