Kattungar som kissar i sängen

F

Fidelie

Jag har två kattungar som vi haft i några veckor nu. Dom har hela tiden varit väldigt duktiga med att gå på lådan, och är det även nu. För lite mer än en vecka sen så kissade den ena katten i sängen och nu imorse hände det igen!
Sambon blir upprörd och vill inte ha katterna i sängen, jag menar på att det inte går att säga åt en katt var den får vara plus att jag tycker om att ligga och gosa med dom i sängen innan jag går och lägger mig. Han säger att det visst går om jag slutar uppmuntra dom att vara i sängen genom att gosa med dom istället för att slänga ner dom.

Men till problemet, hur få dom att sluta? Helst genom att fortfarande låta dom vara i sängen. Vi sover på övervåningen och det gör även katterna, vill vara nära oss. Lådan finns på nedre våningen. Känns lite som att dom kissar på morgonen för att dom inte vill gå ner då förens vi går ner. Blir även "gropar" i täcket där dom tycker att det är bra att sätta sig tror jag.

Tips och råd mottages tacksamt! :) :bump:
 
Sv: Kattungar som kissar i sängen

Du är själv inne på lösningen. Sätt en kisselåda i sovrummet :)

Sen när de blir lite äldre så kanske den kan stå lite mer undanskymt men absolut minst en låda per våningsplan.
 
Sv: Kattungar som kissar i sängen

Jag har en vildkatt som kissade i min soffa. Jag köpte presenningar för 20kr/st och klädde alla soffor och sängar under ett par månader. Efter den tiden glömde han bort att han kissat på soffan och sköter lådan än idag.
 
Sv: Kattungar som kissar i sängen

Man har inte bara en låda på nedervåningen om man har kattungar, skaffa en till så snart som möjligt innan beteendet befästs för då kan ni få verkliga problem.
 
Sv: Kattungar som kissar i sängen

Hur gamla är dom? Min ena honkatt började markera revir i sängen då hon blev fertil:crazy: Katter kan bli könsmogen före 6månader.

Fler kattlådor kan vara bra även kolla urinprov för att utesluta problem med urinvägarna
 
Sv: Kattungar som kissar i sängen

När jag köpte min senaste kattunge var uppfödaren väldigt tydlig med att man absolut ska ha minst en kattlåda per våning (och helst per katt). Hon nämnde specifikt att det inte går att bara ha en låda på nedervåningen eftersom hon hade haft ett par köpare med samma problem som ni har tidigare. Hon rekommenderade att man i början hade lådan i samma rum som kattungen om den inte redan låg väldigt nära kattens vistelse/sovplats. Sedan dess informerar hon alla sina kattungeköpare om det eftersom felkissande snabbt kan bli ett stort problem av något som egentligen är väldigt enkelt att lösa.

Det handlar nog mycket om att skapa så bra förutsättningar man kan för att få det att fungera, kattungar är fortfarande barn. Och sängar är väldigt "kiss-vänliga" om inte annat alternativ finns i närheten.

Så behåll katterna i sängen, ställ in en låda i rummet, eller i alla fall i närheten. När katterna blir sex månader, se till att kastrera dem för att undvika nya problem.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade, älskade katt har blivit illa biten av grannens j*vla okastrerade hankatt och ligger nu hemma med drän i frambenet/bringan...
2
Svar
22
· Visningar
1 536
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
463
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
851
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp