Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
AAAARGHH!!!
Älva har helt plötsligt lärt sig att hoppa upp på spisen och diskbänken? :rage: Hon får vara överallt i lägenheten, men INTE där! Så idag när jag har skrivit uppsats så har hon hoppat upp på spisen säkert 20-30 gånger! :rage:

Tydligen är Loxicom väldigt gott. Tuva nästan hoppar in i famnen på mig när jag kommer med sprutan. Idag var sista dagen med smärtlindring (om hon verkar smärtfri då förstås) och sista dagen med bara moussemat. Nu blir det vanlig blötmat och lite, lite torrfoder istället.
Ska skaffa en liten tandborste och börja borsta tänderna på henne också. Kanske hjälper det, kanske inte. Det skadar inte att försöka.

Huggis kom hem igår. :heart

Han får antibiotika oralt tre ggr/dag, jag tvångsmatade honom med en spruta med några timmars mellanrum, ca 1 msk kattmat utblandat i vatten så magen skulle vänja sig med mat igen. Drog på elementet bredvid den öppna buren, ställt in en låg kattlåda och bäddade åt mig på soffan. Vid midnatt rusade han ut ur buren och till lådan och var lös i magen, men det hade han varit på Ultuna med + han hade kräkts igår på kliniken men inte hemma.

Full fart upp till mig i soffan efter lådbesöket men jag lyfte tillbaka honom till buren ifall han var blöt och strax efter fick jag tända lampan för att se vad som lät. Han hade börjat slicka i sig av maten som låg på ett fat efter senaste matningen och jag gick upp och hämtade mer som han åt av med god aptit. :d Drygt en timme senare var det full fart på lådan och han kissade ordentligt innan han kom och satt på mig och tvättade sig. Lite senare gick han och la sig i buren igen och har sovit större delen av natten.

Blandat ut det som var kvar av kattmaten med vatten till en smet och han började genast äta själv när jag satte ner den. Han får skonkost för magen men har även ätit lite Sheba. Nu är han själv i vardagsrummet och jag har lagt mig att vila lite själv i sängen. Det kanske, kanske går vägen. :)

Huggis kom hem igår. :heart

Han får antibiotika oralt tre ggr/dag, jag tvångsmatade honom med en spruta med några timmars mellanrum, ca 1 msk kattmat utblandat i vatten så magen skulle vänja sig med mat igen. Drog på elementet bredvid den öppna buren, ställt in en låg kattlåda och bäddade åt mig på soffan. Vid midnatt rusade han ut ur buren och till lådan och var lös i magen, men det hade han varit på Ultuna med + han hade kräkts igår på kliniken men inte hemma.

Full fart upp till mig i soffan efter lådbesöket men jag lyfte tillbaka honom till buren ifall han var blöt och strax efter fick jag tända lampan för att se vad som lät. Han hade börjat slicka i sig av maten som låg på ett fat efter senaste matningen och jag gick upp och hämtade mer som han åt av med god aptit. :d Drygt en timme senare var det full fart på lådan och han kissade ordentligt innan han kom och satt på mig och tvättade sig. Lite senare gick han och la sig i buren igen och har sovit större delen av natten.

Blandat ut det som var kvar av kattmaten med vatten till en smet och han började genast äta själv när jag satte ner den. Han får skonkost för magen men har även ätit lite Sheba. Nu är han själv i vardagsrummet och jag har lagt mig att vila lite själv i sängen. Det kanske, kanske går vägen. :)
Ååååh! :heart Vi fortsätter hålla tassar och tummar här.

Tydligen kan de få diarré av amimox och även kräkas så det är nog därför han varit dålig i magen. Han har slickat i sig lite mer mat själv men jag måste nog se över hur mycket han äter egentligen för jag väckte honom nyss och gav medicin och efter den slickade han i sig lite mer mat, men han sover mest och det är iofs bra att han vilar men han måste ju äta också.

Jag har gett honom lite vatten oralt och nu vilar han igen, men det blir nog både en spruta vatten och en spruta mat senare så jag vet att han får i sig lite i magen och inte bara sover bort allt.

EEEEH URSÄKTA? :rage:
IMG_3073.webp

Jäklar vad hon trotsar nu! Men jag tänker vara den envisaste. Det här ska INTE bli en vana! :rage::rage::rage:

Äsch, jag ger upp färskfoder.. Tuva matvägrar om jag blandar i minsta uns av färskfoder i hennes blötmat. Lillan äter visserligen, men jag vet inte jag.. Vi kör nog vidare med mjau och Bozita blötmat istället. Det funkar ju det med.

Alltså.. så störigt. Ena katten fortsätter att missa lådan något när han kissar. Troligen inget nytt, bara att jag inte har noterat det på samma sätt tidigare när lådan var inplastad helt och hållet (stod i duschen).

Han sitter alltså i lådan och kissar men emellanåt lite för nära kanten så det kommer utanför, trots att jag har låda med höööööga kanter. Nu när jag har extra katter på besök ser jag iofs att han verkar okej med att använda deras, betydligt mindre, täckta låda så kanske jag får se över den lösningen ändå.

Fick nyligen bra tips härinne om en STOR låda med huv men tyvärr får den inte riktigt plats på utrymmet som finns. Och frågan är om det kommer få plats en huvlåda alls i badrummet. Ja, om de ska komma in i den också :p

B915EAC4-CE43-4410-BF85-D716F83BA4A2.webp

Gästlådan, de är typ i samma storlek :D

Alltså.. så störigt. Ena katten fortsätter att missa lådan något när han kissar. Troligen inget nytt, bara att jag inte har noterat det på samma sätt tidigare när lådan var inplastad helt och hållet (stod i duschen).

Han sitter alltså i lådan och kissar men emellanåt lite för nära kanten så det kommer utanför, trots att jag har låda med höööööga kanter. Nu när jag har extra katter på besök ser jag iofs att han verkar okej med att använda deras, betydligt mindre, täckta låda så kanske jag får se över den lösningen ändå.

Fick nyligen bra tips härinne om en STOR låda med huv men tyvärr får den inte riktigt plats på utrymmet som finns. Och frågan är om det kommer få plats en huvlåda alls i badrummet. Ja, om de ska komma in i den också :p

Visa bifogad fil 18421
:nailbiting:
Jag tänkte tipsa om en sådan där låda med ingång i taket, men... det blir nog svårt att hitta till den storleken av katt!? Hur stor är han egentligen? På bilden ser han gigantisk ut! :p

Visa bifogad fil 18421

Stor och ståtlig kattherre! Har du försökt med IKEA backar? De brukar vara rejäla och med mycket höga väggar.
samla-lada-vit__0606796_PE682546_S4.JPG

IKEA SAMLA

78x56x43 cm/130 l Bör vara hög nog för även din herre. :D

:nailbiting:
Jag tänkte tipsa om en sådan där låda med ingång i taket, men... det blir nog svårt att hitta till den storleken av katt!? Hur stor är han egentligen? På bilden ser han gigantisk ut! :p
Stor och ståtlig kattherre! Har du försökt med IKEA backar? De brukar vara rejäla och med mycket höga väggar.
samla-lada-vit__0606796_PE682546_S4.JPG

IKEA SAMLA

78x56x43 cm/130 l Bör vara hög nog för även din herre. :D

Haha, ja han är ganska stor så en sån ”takingångs-låda” vet jag inte om han hade kommit upp ur igen om han skulle komma ner :D

Ja den backen har jag kikat på, men är tyvärr lite för lång för hur badrummet ser ut nu efter renovering. Idag har de en plastback på 54x40x31 (LxBxH). Får helt enkelt se om jag hittar någon som är ännu lite högre, i stil med Samla, men som inte är mer än 63 cm lång!

(Lådan på tidigare bild är 53x35 och 37 hög och vid ett motsträvigt mätförsök är han lite drygt 30cm i manken och sådär 45cm från nacke till svansrot :laugh:)

Senast ändrad:
Katten har för första gången kissat utanför lådan. Hon har kissat utanför vid ett tidigare tillfälle och det var när min bror stängde dörren till toaletten fär lådan stod över natten.

I alla fall, jag gillar filtar. Och mattor. Och är slarvig med att lägga strumpor på golvet (jag tar omedvetet av mig strumpor när jag blir trött). Var kissar katten?

På min post.

Posten.

Jag måste kontakta två företag för att få nya räkningar och ett nytt valkort :cautious:

(mysteriet om varför hon kissa snett verkar också vara typ löst, jag flyttade lådan och då går hon på den igen).

Frasse, min stackars Frasse. Han blir bara sämre trots behandling. Nu har vi satt in en stadig kur med kortison så nu måste det väl ändå vända :nailbiting: Är så jobbigt att se hans klåda och korta humör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 664
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka