Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Älva är en fantastisk liten katt. :love: En riktig liten gosegris.

Tratten gör henne lite deppig, men den är inga som helst problem att ta på och av. Eftersom jag är hemma mycket och kan ha koll på henne så slipper hon den på sig hela tiden i alla fall. Och när hon har den på sig är det egentligen inga problem, hon blir bara lite ledsen.

Kortisonet slukar hon upp så duktigt så efter att jag har gömt det i lite godis. Hon fick ju en spruta under veterinärbesöket i onsdags, och sedan dess har hon fått knapra piller. Men ni ska veta att jag inte hittat en enda blåsa sedan dess! :bump::banana: Tidigare har det kunnat dyka upp så mycket som 10+ blåsor om dagen som försvunnit lika fort som de dykt upp. Det känns så skönt att medicinen hjälper henne, och att den hjälper så fort!

Härligt!!! :bump:

Själv letar jag efter Nikita. Hon har varit försvunnen hela eftermiddagen, hittar henne inte trots letande på alla möjliga och omöjliga ställen. Går på toa, hon kommer kurrande, går därifrån och nu är hon borta igen. :cautious:

Nikita är hungrig eftersom det ska bantas lite. Hon står och buffar och kurrar och hojtar och mjaur och försöker med smicker och order. Slav är stenhård. Nikita går ut till fåtöljen i vardagsrummet som är synligt från skrivbordet. Börjar kloa kraftigt. Slav tittar upp, Nikita glor argt och fortsätter kloa. Slav säger, sluta! Eftersom hon vet att hon inte ska göra det. Nikita fortsätter och kloa och blänger. Slav går upp från stolen och går ut för att ta bort Nikita. Nikita galopperar in i köket med glada pip och svansen rakt upp. Slav går tillbaks till datorn och Nikita lägger sig och surar. Utan att säga någonting men ändå fruktansvärt högljutt :meh:

Edit: Tystnaden varade inte så länge. För alla som har/har haft orientaler vet hur mycket och hur högt de kan uttrycka sitt missnöje
Förstår inte aaaaaalls vad du menar...
Mina försök att hitta ett blötfoder av bra kvalite som duger åt katten gör att det ibland är rätt höga ljud som kommer av damen hahahhaa

Någon här med innekatt som nätat in balkong utan tak?
Sitter i husbyggarplaner och vet inte hur vi ska göra med balkonger om det inte blir tak över.

Någon här med innekatt som nätat in balkong utan tak?
Sitter i husbyggarplaner och vet inte hur vi ska göra med balkonger om det inte blir tak över.
Jag håller på bygga. Har gjort en stomme i 45*45 mm regel, helt vanlig kub bara. Sen träramar att skruva fast i stommen, med nät på ramarna. Gör likadant med tak som sidorna då katterna klättrar, träramar med nät. Fin bonus är att det blir lätt att fixa till om någon del blir sliten, bara att skruva ner den aktuella delen :)

Jag håller på bygga. Har gjort en stomme i 45*45 mm regel, helt vanlig kub bara. Sen träramar att skruva fast i stommen, med nät på ramarna. Gör likadant med tak som sidorna då katterna klättrar, träramar med nät. Fin bonus är att det blir lätt att fixa till om någon del blir sliten, bara att skruva ner den aktuella delen :)

Så bra bygge.
Men känner mig väldigt glad över min osmidiga kille inte klättar, har mest nät för säkerhetsaspekten.

Ser ju jättebra ut. Har du behövt skruva fast stommen någonstans i själva huset eller står det för sig självt?
Skönt att veta att det går att fixa med nät vad vi än bestämmer oss för nu gällande tak :D
Men det ser ut att vara en del jobb bakom så jag får nog ta hjälp av någon om jag blir tvungen att fixa något liknande :o

Så bra bygge.
Men känner mig väldigt glad över min osmidiga kille inte klättar, har mest nät för säkerhetsaspekten.
Tack! Är så jävla nöjd, har tummen mitt i handen så att ha byggt det här helt och hållet själv är jag så jävla stolt över - nu ska det bara bli klart också :D
Lyllos! Men då funkar ju enklare grejer iaf :) Själv får jag smälla på bökigt svetsnät överallt, det suger rätt hårt!

Ser ju jättebra ut. Har du behövt skruva fast stommen någonstans i själva huset eller står det för sig självt?
Skönt att veta att det går att fixa med nät vad vi än bestämmer oss för nu gällande tak :D
Men det ser ut att vara en del jobb bakom så jag får nog ta hjälp av någon om jag blir tvungen att fixa något liknande :o
Både ja och nej - jag har skruvat fast med vinkeljärn på 4(?) ställen längs väggen och utgått från det när jag byggt, men det hade förmodligen blivit bra även utan. Bara att bygga mer neråt vid väggen, så det blir som en bur stående i balkongen så att säga :)
Äsch då! Man behöver verkligen inte vara snickare för det här :D Däremot underlättar det med hjälp när man ska skruva i taket såklart. Var inte helt kul att stå på en stol på 4e våningen och sätta dit hålplattor för reglarna att vila på medan jag skruvade, jag är höjdrädd :p

Skulle ni rekommendera eller avråda cats best öko plus kattsand till katt med astma (symptomfri sedan ett år tillbaka dock). Har i nuläget extreme Classic som jag tycker dammar minst av all sand jag provat, men skulle vilja ha något mer ekologiskt och inte så tungt att ha att göra med. Och kommentarer på sanden är väldigt varierande, allt från ”dammar inte alls” till ”dammar alldeles för mycket”. Så svårt att veta..
Vad är era erfarenheter?

Är det bara everclean som har less track? Råkade köpa annan sort och det blir kattsand överallt på en gång trots mattor utanför lådan. Soppar köket flera ggr om Dan just nu.

Skulle ni rekommendera eller avråda cats best öko plus kattsand till katt med astma (symptomfri sedan ett år tillbaka dock). Har i nuläget extreme Classic som jag tycker dammar minst av all sand jag provat, men skulle vilja ha något mer ekologiskt och inte så tungt att ha att göra med. Och kommentarer på sanden är väldigt varierande, allt från ”dammar inte alls” till ”dammar alldeles för mycket”. Så svårt att veta..
Vad är era erfarenheter?
Jag tycker Öko plus dammar relativt lite (främst då man häller i den) men den döljer doft uselt så stinker som tusan. Har du funderat på pee-wee? En bekant har det och det verkar väldigt behändigt, verkar inte damma så mkt heller.

Är det bara everclean som har less track? Råkade köpa annan sort och det blir kattsand överallt på en gång trots mattor utanför lådan. Soppar köket flera ggr om Dan just nu.
Tror det, ingen av de andra märken jag testat har det (Smily, cattia, öko plus).

Jag tycker Öko plus dammar relativt lite (främst då man häller i den) men den döljer doft uselt så stinker som tusan. Har du funderat på pee-wee? En bekant har det och det verkar väldigt behändigt, verkar inte damma så mkt heller.

Tror det, ingen av de andra märken jag testat har det (Smily, cattia, öko plus).

Nej det har jag inte provat. Läste dock att man bara ska ha 2 cm djup sand, och vår ena katt gillar att gräva.
Våra katter är totala motsatser så har varit svårt att hitta något som passar bra. Ena vill gräva massor och det bästa är att ha ett dass som är djupt och med väggar. Den andra vill ha låga väggar så den kan stå som spindelmannen på kanterna, annars står han och pissar rakt ut mot väggen. Och det blir så äckligt om det är dass med piss på väggarna som hamnar i päls när de går runt därinne..
Vad gör man..?
Blev lite allmänt frustrationsbabbel som egentligen inte var så mycket svar på ditt inlägg :p

Nej det har jag inte provat. Läste dock att man bara ska ha 2 cm djup sand, och vår ena katt gillar att gräva.
Våra katter är totala motsatser så har varit svårt att hitta något som passar bra. Ena vill gräva massor och det bästa är att ha ett dass som är djupt och med väggar. Den andra vill ha låga väggar så den kan stå som spindelmannen på kanterna, annars står han och pissar rakt ut mot väggen. Och det blir så äckligt om det är dass med piss på väggarna som hamnar i päls när de går runt därinne..
Vad gör man..?
Blev lite allmänt frustrationsbabbel som egentligen inte var så mycket svar på ditt inlägg :p
Multibla lådor?

Jag tycker Öko plus dammar relativt lite (främst då man häller i den) men den döljer doft uselt så stinker som tusan.
Men va? Har vi använt samma produkt? :confused::p ÖkoPlus doftar ju ljuvligt när den är ny, och luktar typ inget alls när man har tagit bort skiten. Jag saknar den såååå mycket, men min lilla dam har inte velat gå på den ännu.

Jag använder kristallsand. Men har köpt lite silikon för att se om det blir bättre. Nikita har inga problem, med kristaller men jag vet att hon föredrar lite mjukare. Får se hur det går. Annars blir det nog vanlig sand. Everclean eller Classic. Har ju kommit en del nya märken som är värda att pröva. Tack och lov är Nikita nog den minst kräsna katt jag någonsin träffat, hon går på allt, även om Pee Wee betraktas med stor mistänksamhet. Tyvärr är stället där jag har lådan bara 30 cm brett så min låda måste få plats där. Vilket utesluter de backar jag annars gärna köpt. Grejen med klumpbildande är jag tycker det blir lite ofräscht eftersom jag inte känner att jag får upp allt. Så jag slänger gärna all sand ganska ofta, vilket inte blir så ekonomiskt :down:

Åh jag får spunk :mad:

@Marty Den dära "uppfödaren" har fått en ny kull :banghead:
Så jävla rätt beslut att hen blev utesluten!

Söker man på ragdoll på insta så kommer henoms bilder upp. Får blocka människan så dom inte stör i mitt flöde :p

Skulle fråga om ni badar era katter nu i fällningstider? Funkar det att få bort håret? Eller blir det bara ett onödigt lidande för mig? Katten är nog inte nådig :laugh:

Jag använder kristallsand. Men har köpt lite silikon för att se om det blir bättre. Nikita har inga problem, med kristaller men jag vet att hon föredrar lite mjukare. Får se hur det går. Annars blir det nog vanlig sand. Everclean eller Classic. Har ju kommit en del nya märken som är värda att pröva. Tack och lov är Nikita nog den minst kräsna katt jag någonsin träffat, hon går på allt, även om Pee Wee betraktas med stor mistänksamhet. Tyvärr är stället där jag har lådan bara 30 cm brett så min låda måste få plats där. Vilket utesluter de backar jag annars gärna köpt. Grejen med klumpbildande är jag tycker det blir lite ofräscht eftersom jag inte känner att jag får upp allt. Så jag slänger gärna all sand ganska ofta, vilket inte blir så ekonomiskt :down:
Hade glömt bort kristaller, min tycker om att gräva dock funkar det med kristaller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 671
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka