Kattsnack nr 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
De verkar ha en massa personlighet :love: Låter behändigt att växa upp med dem såpass nära, just för att veta hur de är :) De katter jag träffat under uppväxten har vart huskatter/stallkatter som gärna hälsar eller ligger bredvid en liten stund på kvällen men det har vart absolut max. Jag vet jag vill ha nån som är lite "mer" än Lilla herrn så ska bli jättespännande att träffa siameser :D
Hur är de med gardiner och annan inredning förresten? Jag kikade på cornish rex på utställningen som var i augusti i Sundsvall men blev lite avskräckt då en uppfödare berättade att alla hennes katter, även de vuxna, klängde i gardinerna trots de bara hade gardinkappor :nailbiting:

----------
Lilla herrn väckte mig kl 6 idag för han var jättegosig och kände sig alldeles ensam och övergiven :cry: Det är visserligen gulligt att bli väckt av den anledningen och 6 är inte så tidigt men enda gången det händer är när jag måste upp för nåt viktigt och hade behövt den sista timmen av sömn. Av någon anledning så väcker han mig aldrig när jag är ledig och har gott om tid att ägna åt honom :cautious:
Klättra i gardiner?
Klösa på möbler?
Min katt är nog nåt annat än siames
Dels är hon så klumpig så skulle hon försöka klättra i gardiner så skulle hon nog bryta benen.
Vi pratar om en åtta år gammal siames som låter mer än hunden gjorde när hon galopperar runt
Hon glömmer att bromsa och springer rätt in i väggar
Men hon är min underbara lilla gosa och hon ligger alltid och sover i min armhåla på natten

Ny spaningspunkt när matte fräckt nog sitter uppe längre än 20:00
IMG_20180212_195242.webp

Det skulle inte kunna fungera bättre med en karda eller kam till missen @Mineur ? Vet inte hur mycket underull han har som ni vill bli av med - men tänker att det kanske är en behagligare upplevelse att bli kammad än urullad av en furminator? :)
Jo, vi ska nog satsa på det tror jag! Vi hörde så mycket bra om Furminator när vi köpte den, men den verkar rätt skarp även om man är försiktig. Tack för tipset!

Brunetten har överträffat sig själv i gullighet, legat i knäet en timme kuttrandes så hela kissekatt darrat ut i morrhåren. Skönt att jag duger till mer än matservering och toarens, ibland iaf. ;)

Skönhetsmissen pratar. Bär runt på sin stickade mjukismus. Rullar sig på mattan. Pratar lite till. Smyger in bakom skrivbordet och ett mystiskt prassel drar igång där bakom.

Idag kastrerades Lumi. Eller, det var tanken i alla fall. När veterinären skulle ta ut livmodern och äggstockarna gick livmodern av och ena äggstocken följde inte med. Pga att Lumi har en del underhudsfett på magen (riktig tigermage) så hittades inte äggstocken trots mycket letande :(. Så nu har jag en halvt kastrerad katt... Hon kan inte få ungar men kan fortfarande löpa. Så nu är tanken att invänta löp och då öppna upp henne igen och försöka hitta äggstocken.

Känns så omständigt och jobbigt att behöva operera henne igen. Och vad gör man om man inte hittar äggstocken då? Vet tyckte jag skulle banta henne, men grejen är att hon ser ut som en ragdoll oftast gör. Hon är smal och fin över ryggen som en normalviktig katt men har en tigermage med en del fett. Svårt att banta bort den :(. Då kommer hon vara utmärglad.

Idag kastrerades Lumi. Eller, det var tanken i alla fall. När veterinären skulle ta ut livmodern och äggstockarna gick livmodern av och ena äggstocken följde inte med. Pga att Lumi har en del underhudsfett på magen (riktig tigermage) så hittades inte äggstocken trots mycket letande :(. Så nu har jag en halvt kastrerad katt... Hon kan inte få ungar men kan fortfarande löpa. Så nu är tanken att invänta löp och då öppna upp henne igen och försöka hitta äggstocken.

Känns så omständigt och jobbigt att behöva operera henne igen. Och vad gör man om man inte hittar äggstocken då? Vet tyckte jag skulle banta henne, men grejen är att hon ser ut som en ragdoll oftast gör. Hon är smal och fin över ryggen som en normalviktig katt men har en tigermage med en del fett. Svårt att banta bort den :(. Då kommer hon vara utmärglad.
Men oj så det blev :crazy:
Du har inte funderat på att kontakta en annan veterinär?
Jag blir så innerligt trött på att dom inte har koll på hur ev. övervikt visar sig och inte heller på vad en tigermage är eller hur man faktiskt ska bedöma katters vikt.
Att det är skillnad på olika raser japp! men det verkar tyvärr många vet. ha dålig koll på.
Jag har ju MCO och skulle hon bli dömd som överviktig för tigermagen så vet jag inte om jag skulle skratta, gråta eller bli ordentligt otrevlig rent ut av.
Hon är för tunn nämligen så här är det ofta kamp om maten och vägning som gäller och nej jag göder inte henne med godis och spannmål.
Enligt vågen är det okej men spannet är ju ganska stort om man stirrar sig blind på det.
Hoppas verkligen att det ordnar sig med kastreringen för Lumis skull.
Ursäkta novellen :o

Men oj så det blev :crazy:
Du har inte funderat på att kontakta en annan veterinär?
Jag blir så innerligt trött på att dom inte har koll på hur ev. övervikt visar sig och inte heller på vad en tigermage är eller hur man faktiskt ska bedöma katters vikt.
Att det är skillnad på olika raser japp! men det verkar tyvärr många vet. ha dålig koll på.
Jag har ju MCO och skulle hon bli dömd som överviktig för tigermagen så vet jag inte om jag skulle skratta, gråta eller bli ordentligt otrevlig rent ut av.
Hon är för tunn nämligen så här är det ofta kamp om maten och vägning som gäller och nej jag göder inte henne med godis och spannmål.
Enligt vågen är det okej men spannet är ju ganska stort om man stirrar sig blind på det.
Hoppas verkligen att det ordnar sig med kastreringen för Lumis skull.
Ursäkta novellen :o
Min veterinär har tidigare litat på mig gällande hull och vikt, och i det här fallet är jag nog tillräckligt självständig för att inte lyssna på henne. Jag tycker dock synd om de som inte har tillräcklig kunskap själva och litar på veterinären. Den allmänna uppfattningen är ju att de alltid har rätt. Inom ragdollen kommer det frågor om detta på olika rasforum nästan varje vecka. "Är det här en bra vikt? Min veterinär säger att X kilo är för mycket" osv. Jag tror det är lätt att veterinärer inte har koll på raskatter, och speciellt större raser där "normalspannet" är väldigt stort.

Jag bara hoppas på att veterinären lyckas med ett andra ingrepp. Hon sa själv att hon aldrig hade varit med om detta, och då är hon äldre med LÅNG erfarenhet.

Min veterinär har tidigare litat på mig gällande hull och vikt, och i det här fallet är jag nog tillräckligt självständig för att inte lyssna på henne. Jag tycker dock synd om de som inte har tillräcklig kunskap själva och litar på veterinären. Den allmänna uppfattningen är ju att de alltid har rätt. Inom ragdollen kommer det frågor om detta på olika rasforum nästan varje vecka. "Är det här en bra vikt? Min veterinär säger att X kilo är för mycket" osv. Jag tror det är lätt att veterinärer inte har koll på raskatter, och speciellt större raser där "normalspannet" är väldigt stort.

Jag bara hoppas på att veterinären lyckas med ett andra ingrepp. Hon sa själv att hon aldrig hade varit med om detta, och då är hon äldre med LÅNG erfarenhet.
:up:

Hoppas verkligen det ordnar sig, tummar och tassar hålls här :love:

Äsch, fick hem bling halsbandet, det blev inte alls fint eftersom Nikita är alldeles för fluffig :down: Hon ser inte klok ut med fluffiga ekorre kinder som sedan går rakt in :crazy: Av blinget ser man ingenting. :meh:

Idag är det 2 års fest för det är precis 2 år sedan Pälsfröken flyttade hit :love:
Vi har spenderat en bra stund framför såväl stafetten som skidskyttet och då blev det givetvis en massa kliandes under hakan och till middag har jag tagit fram lite köttfärs som jag tänkte hon kan få mumsa på.
Och sen får hon umgås med sin supermus (gör hon alltid på lördagar förvisso) men i det fallet kan jag ju råka glömma ha koll dagarna :angel:så får hon gosa med den imorgon med. :)

Socker höll på att skrämma livet ur mig i går kväll. Sitter i min nedsläckta lägenhet och tittar på TV när jag plötsligt hör ett ljud från köket och sekunden efter tänds en lampa där inne! :nailbiting: Jag hastade dit och ser att diskbänksbelysningen har tänts och att skåpet ovanför är lite på glänt. Vad finns där inne? Jo, Socker, inklämd på första hyllan funderandes på hur han ska komma ner igen... :laugh:

Katten sköter sig med den äran när det gäller inhalationer
Kommer fortsätta med den nivån jag har en månad till, sen ska hon röntgas så får vi se sen.
Veterinären sa att det kan ta tid och att hon kanske måste inhalera livet ut men eftersom det inte är nåt problem så kan hon och jag leva med det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 674
Senast: Fille
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka