Kattsnack #9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vafan är det här för attityd när jag försökte leka med en leksak? 😆

FA63D648-53D0-4E83-BEB3-7E9CEC007AA2.webp

Uppdaterar. Blodtrycket var lite högt vid åb, dock stressad katt som inte slappnade av alls trots att vi var där en stund innan mätningen.. Vi ska kolla igen vid nästa besök, som blir om ett par veckor. Lillebror äter fortfarande metacam och kommer att ha gjort det i sex veckor totalt vid nästa besök. Då ska vi röntga lederna i bak, på jakt efter förändringar i tex höft. Saker vid undersökningen vid åb och det jag observerat hemma tidigare, samt att han verkar mindre stressad/oroad av ljud etc i lägenheten sen han fick börja äta metacam, gör att vi börjar i den änden. Det är också över höfterna som han började putsa bort päls.

En del av mig hoppas nästan på artros. Självklart vill jag inte att det ska vara något, men eftersom metacam verkar ha nån effekt så säger min magkänsla att något gör ont. Och veterinären lät optimistisk vad gäller smärtlindring etc om så skulle vara fallet, att han isf inte behöver ha ont bara vi hittar rätt medicin för att hantera det.

Uppdaterar igen.
Lillebror började slicka bort lite päls igen innan åb. På samma ställe som innan. Men inte lika mycket.

Blodtrycket fick godkänt - lite högt vid mätning men helt godkänt för en katt som blir stressad hos veterinären (vilket Lillebror tyvärr blir, sedan han fick TR).

Röntgen visade på pålagring på en kota i bakre ryggen. Spondylos. Det går inte att säga med säkerhet om det orsakar problem, i dagsläget, men den kan vara en orsak till smärta. Om den orsakar smärta så är det fullt möjligt att Metacam tog udden av den, men inte räckte till fullt ut. För att veta helt säkert behövs en MR eller CT, för att se om det finns nervpåverkan.

Lillebror reagerar när veterinären undersöker munnen, men det syns ingenting på röntgen/vid munsanering. Det kan vara att han haft mycket strul i munnen och därför förväntar sig obehag.. Han har en svår mun, på så sätt att TR verkar dyka upp på flera tänder/rötter (små små små förändringar finns på ett par rötter) och han läker inte så bra i munnen. Har fått komplikation i form av fistelgång efter borttagning av tand, osv.

Alternativ/hypotes just nu är: smärta eller klåda (som inte helt och hållet uteslutits i dagsläget). Jag fick välja vad vi skulle börja med. Jag valde (efter ingående diskussion med veterinären) att vi börjar med smärta. Jag kan inte leva med att han har ont. Han ska absolut inte behöva ha ont. Och eftersom Metacam ändå verkade ha effekt..
I fredags fick Lillebror en injektion med Solensia, en rätt så ny medicin mot smärta (vid tex artros) som ges var 28 dag.

Jag tänker och tänker och tänker. Nu har min älskade röda katt tre kroniska diagnoser.

Senast ändrad:
Fina Prada ❤️
Insåg igår att hon inte haft något anfall på vet ett halvår, så himla skönt att de har flesta ut istället för tvärtom. Hoppas verkligen det kommer hålla i sig 🙏
Även hennes öron är mycket bättre. Tidigare har hon haft mycket vaxproduktion och jag har fått göra rent regelbundet.
Gjorde rent dem förut, var knappt något alls och då var det ungefär tre månader sen sist. Även pälsen är jättefin, kammar henne ungefär en gång i veckan istället för varannan dag, släpper knappt något och har inga tovor.

Kantarell är helt annorlunda i sin päls, han ser inte ens ut som en perser med sitt korta ludd 😁
Prada är ju riktigt långhårig med somliga långa strån, Kantarell ser ut som en luddas. Han fäller inget, det som lossnar är det Paisley biter loss 🤣

Lade mig inatt och tänkte att jag ger det max en timme innan jag vaknar av en krasch/bomb.

Med orientalerna vaknade jag av att en vas välte, ett bord (?!!) välte, ngn hoppade på en prasslig påse, en individ gjorde en cliffhanger från loftet och behövde omedelbar räddning. Därefter hoppades det i mitt huvud, lektes under täcket samt att ngn balanserade på gardinstången 4 meter upp. Natten avslutades med att en lyckades öppna ugnsluckan samt satt inne i ugnen och ylade medan den andra satt uppe på loftet och ylade tillbaka 🙄

Dvs la mig lätt kallsvettig igår. Vaknade imorse. Tittade ner från loftet….. och hela lägenheten var intakt!? Katten låg i fåtöljen och kollade sömnigt på mig!

Dagen har spenderats i samma lata tecken.
Inte förrän nu vaknade han till minsann!

C3A333F0-3F88-4C03-ACB8-1D6D81BBABDC.webp

Alternativ/hypotes just nu är: smärta eller klåda (som inte helt och hållet uteslutits i dagsläget). Jag fick välja vad vi skulle börja med. Jag valde (efter ingående diskussion med veterinären) att vi börjar med smärta. Jag kan inte leva med att han har ont. Han ska absolut inte behöva ha ont. Och eftersom Metacam ändå verkade ha effekt..
I fredags fick Lillebror en injektion med Solensia, en rätt så ny medicin mot smärta (vid tex artros) som ges var 28 dag.

Uppdaterar här för att komma ihåg bättre själv, för vidare samtal med veterinären. Hoppas att det är okej.

Imorse fanns blodfläckar på lakanet i sängen, och varken jag eller husse har något sår som matchar placeringen. Upptäckte nu på förmiddagen att Lillebror kliat upp sår på huvudet, framför det ena örat.
Han har också en kal fläck (bortslickad päls) där huden ser ganska "rå" ut, på knät/låret/i ljumsken (svårt att avgöra - det beror helt på hur han sitter/står/ligger eftersom huden just där är så rörlig). Stor som en tvåkrona, ungefär.

Jag blir på bra humör av att läsa om sin kompis! Han verkar väldigt härlig. Som aby och somali alltid är…

Han åkte hem nu 🥹🥹🥹 men han kommer nog tillbaka lät det som!

Får hantera abstinensen i nästa vecka genom att måla klart min beställning, ett porträtt med en somali! Inte klart ännu men snart så.. morrhår saknas ännu bland annat 😆

0ABA49E4-4994-48E0-85C3-1EC933C3EEE8.jpeg

Senast ändrad av en moderator:
Men vilket fantastiskt klösträd du kunde bygga på höjden ;)

Blev typ utbränd av orientalernas framfart på loftet. Grejen är den att jag har ett kryp-in utrymme (förråd) uppe bakom loftet (taket i badrummet är sänkt för att få till detta utrymme/förvaring). Katterna rejsade SÖNDER i detta utrymme på nätterna och växelvis HOPPADE de ut på mitt huvud när jag låg och (försökte) sova...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 137
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag sitter med världens ångest över att behöva flytta min älskade lilla katt, från hans trygga revir. Han kom till mig för 5 år sedan...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: startpompe
·
Katthälsa Jag har två katter som lever sitt liv som (huvudsakligen) innekatter. Vi bor dock i ett gammalt, otätt hus nära skog och betesmarker, så...
Svar
12
· Visningar
989
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 002
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka