Åh jag är orolig för min lilla tant
Hon beter sig inte som vanligt. Det senaste året har varit så mycket för henne och jag vet liksom inte om hennes beteende beror på omständighet A, B, C, D eller allihop.
Försöker sammanfatta: 16 år gammal, tandsten upptäcktes i våras, sen kom urinvägsinfektion och utredning av matsmältningsapparaten i vägen. Avvikande värden på lever, levercystor, förstorad sköldkörtel med värden på gränsen, inga fel på urinvägarna. Ska på återbesök i april.
Två små barn hemma varav ny bebis kom i höstas. Tandstenen åtgärdades till slut i januari och då drogs även två tänder då man upptäckte TR. Har dåligt samvete att det drog ut på tiden men utredningen var klar i oktober, sen kom bebisen i november och då blev det lite kaos.
Jag har hela det senaste året tyckt mig se lite ålderstecken. Hon känns lite klumpigare överlag och hoppar inte lika smidigt upp på saker. Tvättar sig sämre baktill. Har börjat gå runt och jama mer om kvällarna och inte gått fram till matskålen trots att hon ser när jag ställer dit den. Diskuterade det med veterinär både i maj och i september.
Nu var det nästan två veckor sedan tandoperationen, hon fick det smärtstillande hon skulle ha efteråt. Jag har försökt kolla i munnen så gott jag kan och ser inget uppenbart konstigt och det luktar normalt. Men hon verkar trött och kommer inte när man ställer fram maten. Ibland går hon därifrån om man lyfter dit henne. Oftast äter hon ungefär hälften och sen kommer hon inte tillbaka för att äta upp resten. Och detta är en katt som alltid kastat i sig all mat och inte lämnat minsta bit. Det är samma mat hon ätit senaste 10 åren (blötmat). Verkar ibland lite besvärad när hon tvättar sig efter maten (kan vara stygnen?).
Jag måste ringa veterinären och rådfråga känner jag, inser ju när jag skriver ner det såhär att det är något som är på tok
Men är det tänderna som spökar? Är det att hon faktiskt börjar bli gammal? Är det sköldkörtel eller lever som strular? Eller är hon påverkad av stöket i familjen med bebis och trotsig tvååring? Eller allt?