Min förra katt gick det på någon minut. Satte henne bara i knät, hennes rygg mot min mage och klippte. Megara är hopplös
Hon får godis efter varje kloklippning men det har inte gått in i hennes lilla katthjärna att klippning = godis och gos
Och om du tar den andra metoden, hur reagerade hon då? Alltså helt enkelt att det här ska göras, punkt. Oavsett om katten tänker medverka till att det blir en behaglig upplevelse eller ej.
Jag tror jag skrivit det förr men jag gullade ju med kamningen av Mini. Slutade med att jag fick kamma mindre och mindre del av katten. När den lilla fröken bet mig fick jag nog. Sen kammade jag. Katten ålade, morrade och vrålade (hon är bra på drama) och jag höll i och kammade.
Nu kan jag utan slagsmål kamma hela katten igen. Hon avskyr kamning av bakdelen men det får som vara så, prio är att det går att kamma utan blodvite. Jag hade då det är en ragdoll önskat hon skulle tycka det var åtminstone okej, men det gör hon inte.
Lukas ser kloklipp som lattjo lajbans. Han spinner så det dånar och har börjat se det som lek. Man kan lekbita I tången, grabba mattes händer, rulla runt osv och spinna så det dånar. Skitrolig lek matte. Så även han fick finna sig i att matte höll och klippte. Nu har han återgått till att bara spinna och tvångsgosa saxen men slutat se det som en lattjo lajban lek och tugga på mattes händer (mycket mjukt och fint men det är ändå helt och hållet inte okej)
Jag är för godis och gull, men om det inte ger önskad effekt får man överge det. Så inte de dresserar matte och inte tvärtom.
När Mini bet mig hörde jag av mig till uppfödaren som ägde henne innan (vi har god kontakt) kring hur resonera, bara bortklemad eller kan hon ha ont? Fd ägaren och hennes make funderade en liten stund och tyckte "99% drama och att hon kan, skulle hon ha ont skulle du märka det när du klämde igenom. Låt henne inte vinna"
Och det var ju vad jag eg kände själv, men just för jag så gärna vill kamma ska vara trevligt eller åtminstone okej började jag lite ändå ursäkta henne och leta anledningar.
Kloklipp är max ett par minuters obehag varannan vecka. Kamning likaså. Det kan och får de tolerera även om de anser det är ett extremt övergrepp på deras ömtåliga små själar. det kan inte få bli en grej där man blir skadad, har ont i magen osv. Så jag hoppas verkligen du får ordning på det med din lilla bruna