Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Just nu ligger Alice dock trattfri i mitt knĂ€ och spinner ibland sĂ„ högt att t.o.m gravt hörselskadade jag kan höra henne đŸ„° tyckte att hon var lite lĂ„g imorse men tror att hon hade tröttnat pĂ„ tratten och sĂ„ hade vi inte nĂ„gon mysstund igĂ„r kvĂ€ll som hon har vant sig vid den hĂ€r veckan.

Funderar pÄ om hon ska fÄ slippa tratten imorgon eller inte. Det Àr bara en pytteliten sÄrskorpa kvar.

SvÄrt att hÄlla öga nÀr jag Àr pÄ jobbet.. tratt har jag ingen och undrar om den skulle sitta kvar.

Hon har inte rört sÄret vad jag kunde se i morse.

Jag hade vare sig tratt eller body pÄ Isis, jag kollade bara att hon inte var pÄ sÄret (det var hon inte) till en början och sedan fick det vara. Hennes sÄr var verkligen minimalt och det var suturer som försvann av sig sjÀlva.

SÀtt pÄ en sele ovanpÄ bodyn.

Det gjorde jag nÀr min kastrerades.

Jag fick instruktioner om att hon skulle ta det lugnt vid hemkomsten och vÀnta med maten tills hon vaknat ordentligt (jag hÀmtade henne tidigare hos veterinÀren eftersom hon var extremt stressad).

Det första hon gjorde var att rusa ut ur buren, högst upp i klöstrÀdet. Rusa fram och tillbaka i hela lÀgenheten i 180 km/timmen.

Det andra hon gjorde var att masekrera bodyn totalt. Det tredje hon gjorde var att ta av sig plÄstret. Det fjÀrde hon gjorde var att totalt masekrera tratten. Det femte hon gjorde var att frenetisk slicka pÄ sÄret.

Kontaktade veterinÀren som egentligen inte hade mer tips att ge Àn att ge lugnande medel till katten.

Jag funderade lite. TrĂ„klade ihop bodyn och satte en sele pĂ„. Katten gjorde sitt yttersta för att fĂ„ av sig bodyn och selen, men gav upp efter ett par timmar 

Kastrerade pÄ en fredag. Hon var hyfsat lugn under helgen, men ringde veterinÀren pÄ mÄndag eftersom hon levt rövare.

VeterinÀren tittade pÄ henne, tog bort resterna av plÄstret (under högljudda protester. Katten hördes bokstavligen över hela kliniken och jag var tvungen att hÄlla fast henne ordentligt).

VeterinÀren konstaterade att sÄret sÄg jÀttefint ut, men att jag skulle fortsÀtta med bodyn och selen ytterligare tvÄ veckor.

Det gick inte en dag utan att hon Ă„tminstone gjorde ett ordentligt försök att fĂ„ av sig bodyn och selen och slicka pĂ„ sĂ„ret

Vi överlevde de tvĂ„ veckorna och sĂ„ret sĂ„g jĂ€ttefint ut hela tiden. Vi bĂ„da var ytterst lĂ€ttade nĂ€r bodyn och selen kunde plockas bort

Om jag sĂ€ger som sĂ„ var det rena rama vilohemmet att kastrera hunden jĂ€mfört med katten

En ÄktaKatt med andra ord :D

Jag hade vare sig tratt eller body pÄ Isis, jag kollade bara att hon inte var pÄ sÄret (det var hon inte) till en början och sedan fick det vara. Hennes sÄr var verkligen minimalt och det var suturer som försvann av sig sjÀlva.
Hon rör inte sÄret alls vad jag har sett. Med bodyn verkade hon mer besvÀrad. Kanske vÄgar lÄta henne gÄ naken dÄ.

Gjorde samma, men min Àr ju en pojk sÄ jag vet att det inte Àr samma sak.
(Han skulle haft tratten i 14 dagar tror jag :bag:)
Han kröp ur tratten pĂ„ vĂ€gen hem, rev av plĂ„sterlindan pĂ„ benet och det var det đŸ€·â€â™€ïž
Kollade hemma och han tvÀttade bara rent runt sÄret, lÀt honom göra det och sÄ var allt lugnt.

En ÄktaKatt med andra ord :D
Tro mig, hon Àr 100% Àkta vara

Idag kÀnde jag mig verkligen som en djurplÄgare. Katten var tvungen att badas (lÄnghÄrig katt som fÄtt vÀldigt fet och smutsig pÀls). Det var sannerligen INTE populÀrt.

TyvÀrr blir hon lÀtt stressad. Samtidig Àr det bÀttre att jag tvÀttar henne hemma, Àn att behöva utsÀtta henne för resa till veterinÀren, sedering, tvÀttning och sedan bil igen.

NÄvÀl, det Àr Ätminstone tvÄ Är sedan jag tvÀttade henne senast och förhoppningsvis dröjer det minst tvÄ Är till innan tvÀtt Àr oundvikligt igen.

Även kattlĂ„dan blev ordentligt rengjord och fick helt ny sand.

Katten verkar i alla fall ha förlÄtit mig. Kom upp i famnen och spann högt. Hennes pÀls Àr helt underbar nu efter badet, silkesmjuk och sÄ fin.

1000012096.webp
Sötnosan lade sig pÄ min hand :love:
Rörde lite pĂ„ mig och fick direkt en tass över handen och en söt blick som sade "stanna hĂ€r nu" 😍

Senast Àndrad:
TÀnkte skriva i Störiga saker-trÄden men tÀnker att det nog passar bÀttre hÀr med tanke pÄ temat.

Min innekatt - strikt innekatt som varit ute pÄ balkongen mindre Àn en handfull gÄnger under de nio Är (!) som hon bott hos mig - har fÄtt mask. Jag kan alltsÄ se det, dels i baken pÄ henne (mycket krÀnkt katt hÀlsar att grÀnsen helt klart gÄr vid att glo och peta i rumpan! Morr och frÀs! :mad::rage:) och eventuellt har hon ocksÄ krÀkts upp (kan ha varit nÄgot hon Àtit, om husse rÄkade tappa nÄgra smulor ost, jag var inte hemma och sÄg sjÀlv tyvÀrr). S-u-c-k!!! :arghh::wtf::rage:

Bara att stÀda och avmaska nu dÄ. Pratade med veterinÀren/kliniken imorse för att rÄdgöra kring avmaskning, trÀckprov etc. Eftersom hon har synlig mask sÄ blir det avmaskning med ett brett preparat. Fick nej pÄ frÄgan om det bör stÀdas "frÄn golv till tak" hemma iom detta, men kommer att tvÀtta sÀngklÀder+filtarna som tÀcker soffan+klösmöblernas dynor nu i veckan (sÀngklÀder och filtar tvÀttas i regel en gÄng i veckan som rutin hemma), tömma och skura kattlÄdorna ordentligt och fylla pÄ med ny sand, och vara mer noga med bord och bÀnkar etc i köket. Ska ringa veterinÀren igen om avmaskningen inte hjÀlper.

Vad faen, halva poÀngen med att ha innekatt Àr vÀl att slippa mask, fÀstingar och annat Àckel?! :yuck::rage::arghh:

SÄdÀr, nu har jag fÄtt gnÀlla och svÀra lite! :angel:

TÀnkte skriva i Störiga saker-trÄden men tÀnker att det nog passar bÀttre hÀr med tanke pÄ temat.

Min innekatt - strikt innekatt som varit ute pÄ balkongen mindre Àn en handfull gÄnger under de nio Är (!) som hon bott hos mig - har fÄtt mask. Jag kan alltsÄ se det, dels i baken pÄ henne (mycket krÀnkt katt hÀlsar att grÀnsen helt klart gÄr vid att glo och peta i rumpan! Morr och frÀs! :mad::rage:) och eventuellt har hon ocksÄ krÀkts upp (kan ha varit nÄgot hon Àtit, om husse rÄkade tappa nÄgra smulor ost, jag var inte hemma och sÄg sjÀlv tyvÀrr). S-u-c-k!!! :arghh::wtf::rage:

Bara att stÀda och avmaska nu dÄ. Pratade med veterinÀren/kliniken imorse för att rÄdgöra kring avmaskning, trÀckprov etc. Eftersom hon har synlig mask sÄ blir det avmaskning med ett brett preparat. Fick nej pÄ frÄgan om det bör stÀdas "frÄn golv till tak" hemma iom detta, men kommer att tvÀtta sÀngklÀder+filtarna som tÀcker soffan+klösmöblernas dynor nu i veckan (sÀngklÀder och filtar tvÀttas i regel en gÄng i veckan som rutin hemma), tömma och skura kattlÄdorna ordentligt och fylla pÄ med ny sand, och vara mer noga med bord och bÀnkar etc i köket. Ska ringa veterinÀren igen om avmaskningen inte hjÀlper.

Vad faen, halva poÀngen med att ha innekatt Àr vÀl att slippa mask, fÀstingar och annat Àckel?! :yuck::rage::arghh:

SÄdÀr, nu har jag fÄtt gnÀlla och svÀra lite! :angel:
Du gÄr ute med dina skor, typ det kan rÀcka

Lillan fick sin halva tablett avmaskningsmedel igÄr. Kletade fast den pÄ lite kattmalt och den slank ner direkt. Skönt! Nu ikvÀll ska jag tömma och skura kattlÄdorna, desinfektera och fylla med ny sand. Imorgon tvÀttas sÀngklÀder etc. Heja heja. :up:

Har blivit kattvakt lite akut. Den ena katten Àr typ ok med att vara hÀr men den andra stackaren trycker i sin bur.
Jag antar att jag mÄste ha tÄlamod men tycker sÄ synd om honom.
De Àr rÀtt gamla och Àr mest van sin mÀnniska och kunna gÄ ut.
Det fanns inte sÄ mycket till alternativ dÄ Àgarens mamma bor i Holland och Àr pÄ vÀg att lÀmna.
Jag hoppas att det blir bra nÀr de har fÄtt lite tid.
IMG_3909.webp

Har blivit kattvakt lite akut. Den ena katten Àr typ ok med att vara hÀr men den andra stackaren trycker i sin bur.
Jag antar att jag mÄste ha tÄlamod men tycker sÄ synd om honom.
De Àr rÀtt gamla och Àr mest van sin mÀnniska och kunna gÄ ut.
Det fanns inte sÄ mycket till alternativ dÄ Àgarens mamma bor i Holland och Àr pÄ vÀg att lÀmna.
Jag hoppas att det blir bra nÀr de har fÄtt lite tid.
Visa bifogad fil 165714
Jag tror det kan vara lite bra för dig med att vara kattvakt. LÀkande. :heart

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 244
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 886
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
81 104
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
27 705
Senast: zassoo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka