Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Vet inte riktigt vad jag ska kalla det egentligen men idag fick Iza en av sina gosiga "hyperfixeringar". Det hĂ€nder vĂ€ldigt sĂ€llan och alltid nĂ€r jag sover i sĂ€ngen sjĂ€lv pĂ„ morgonen. Hon blir som tillfĂ€lligt besatt av mitt ansikte, kommer jĂ€ttenĂ€ra och antingen slickar pĂ„ kinden eller nafsar försiktigt i nĂ€san. I vanliga fall ligger hon bredvid och som mest skriker lite för att fĂ„ kel. Men nĂ€r det hĂ€r hĂ€nder Ă€r hon verkligen PÅ mig, kliver runt pĂ„ kudden om jag försöker vĂ€nda mig/gömma mig under tĂ€cket, lĂ€gger sig halvt om halvt pĂ„ mitt huvud och spinner som tusan.

Är det nĂ„gon av er som har en bredvid-katt som ibland blir ovĂ€ntat nĂ€rgĂ„ngen?

Vet inte riktigt vad jag ska kalla det egentligen men idag fick Iza en av sina gosiga "hyperfixeringar". Det hĂ€nder vĂ€ldigt sĂ€llan och alltid nĂ€r jag sover i sĂ€ngen sjĂ€lv pĂ„ morgonen. Hon blir som tillfĂ€lligt besatt av mitt ansikte, kommer jĂ€ttenĂ€ra och antingen slickar pĂ„ kinden eller nafsar försiktigt i nĂ€san. I vanliga fall ligger hon bredvid och som mest skriker lite för att fĂ„ kel. Men nĂ€r det hĂ€r hĂ€nder Ă€r hon verkligen PÅ mig, kliver runt pĂ„ kudden om jag försöker vĂ€nda mig/gömma mig under tĂ€cket, lĂ€gger sig halvt om halvt pĂ„ mitt huvud och spinner som tusan.

Är det nĂ„gon av er som har en bredvid-katt som ibland blir ovĂ€ntat nĂ€rgĂ„ngen?
oja jag har 2 st, slicka i ansiktet eller i hÄret.

SĂ„ret pĂ„ Alice Ă€r inte helt lĂ€kt Ă€nnu. Imorgon Ă€r det en vecka sedan men det Ă€r bra mindre! StĂ„r dock i papperna att hon ska ha tratt pĂ„ fram till nĂ„gra dagar efter att sĂ„ret har lĂ€kt... đŸ˜± Nej, det tror jag inte att vi stĂ„r ut med!

Tror att vi fĂ„r nöja oss med att sĂ„ret ser lĂ€kt ut. För hĂ€lsan hos alla som bor i lĂ€genheten 😬 :rofl:

Oscar har börjat sova pĂ„ dörrmattan pĂ„ kvĂ€llarna i vĂ€ntan pĂ„ att jag ska komma hem frĂ„n jobbet ❀
Han ligger tryckt mot dörren, i mĂ„ndags höll jag pĂ„ att ramla över honom nĂ€r jag klev in 😅
Han Àr ju sÄ gullig, som en liten hund dom vÀntar pÄ matte och absolut inte vill missa nÀr jag kommer hem.
Tjejerna kommer alltid och möter mig, det Ă€r lite mer laidback och ser nog inget problem om de skulle somna och missa min hemkomst 😁

Tratt eller hÄll ett öga pÄ henne för att se om hon slickar mycket pÄ sÄret.
SvÄrt att hÄlla öga nÀr jag Àr pÄ jobbet.. tratt har jag ingen och undrar om den skulle sitta kvar.

Hon har inte rört sÄret vad jag kunde se i morse.

SvÄrt att hÄlla öga nÀr jag Àr pÄ jobbet.. tratt har jag ingen och undrar om den skulle sitta kvar.

Hon har inte rört sÄret vad jag kunde se i morse.
Jag förstĂ„r dig! Tackolov sĂ„ bor jag ihop med min mamma som Ă€r pensionĂ€r sĂ„ hon har hjĂ€lpt mig massor den hĂ€r veckan med Alice som behövt tratt nĂ€r jag jobbar. Alice Ă€ter inte sĂ„ bra med den pĂ„ sĂ„ hon slĂ€pper henne fri ett par gĂ„nger om dagen och dessutom gett henne medicin dĂ„ jag slutar senare Ă€n nĂ€r hon egentligen ska fĂ„ den đŸ„°
Jag vet inte vad jag hade gjort utan den möjligheten 😬

Alice hade en hemmagjord body (skulle inte göra om det) nÀr hon kastrerades men det slutade med en infektion i sÄret och hon fick gÄ med tratt ÀndÄ ett tag efterÄt :meh: VÀrt att ge dem besvÀr i en vecka istÀllet för att det blir tvÄ veckor av besvÀr skulle jag vilja pÄstÄ...

Fick du inte en tratt nÀr ni var hos veterinÀren? Vi fÄr dem gratis, har tre stycken pÄ en hög numera :grin:

Men min förra katt kastrerades under sommaren och klarade sig fint utan tratt och blev bra đŸ€·â€â™€ïž

NÀ jag fick ingen tratt. Valde body istÀllet. Tratten hade varit gratis men jag tog ingen.

BÄda Nikita och Megara blev galna av vet tratten. Jag köpte en mjuk tygtratt istÀllet och gjorde en egen body till Nikita. Köpte bara en babybody pÄ Röda Korset, klippte ut sÄ framtassarna fick plats. För dig som kan sy borde det gÄ pÄ en sÄdÀr tio minuter eller sÄ och du kan prova ut sÄ den passar Maja perfekt.

https://www.kattstatus.se/sida26.html

Eller kanske sy nÄgot liknande det hÀr

1744290686778.webp

BÄda Nikita och Megara blev galna av vet tratten. Jag köpte en mjuk tygtratt istÀllet och gjorde en egen body till Nikita. Köpte bara en babybody pÄ Röda Korset, klippte ut sÄ framtassarna fick plats. För dig som kan sy borde det gÄ pÄ en sÄdÀr tio minuter eller sÄ och du kan prova ut sÄ den passar Maja perfekt.

https://www.kattstatus.se/sida26.html

Eller kanske sy nÄgot liknande det hÀr

Visa bifogad fil 165354
Fast grejen Àr att bodyn sitter perfekt. Hon fÄr av den ÀndÄ :arghh:

SÀtt pÄ en sele ovanpÄ bodyn.

Det gjorde jag nÀr min kastrerades.

Jag fick instruktioner om att hon skulle ta det lugnt vid hemkomsten och vÀnta med maten tills hon vaknat ordentligt (jag hÀmtade henne tidigare hos veterinÀren eftersom hon var extremt stressad).

Det första hon gjorde var att rusa ut ur buren, högst upp i klöstrÀdet. Rusa fram och tillbaka i hela lÀgenheten i 180 km/timmen.

Det andra hon gjorde var att masekrera bodyn totalt. Det tredje hon gjorde var att ta av sig plÄstret. Det fjÀrde hon gjorde var att totalt masekrera tratten. Det femte hon gjorde var att frenetisk slicka pÄ sÄret.

Kontaktade veterinÀren som egentligen inte hade mer tips att ge Àn att ge lugnande medel till katten.

Jag funderade lite. TrĂ„klade ihop bodyn och satte en sele pĂ„. Katten gjorde sitt yttersta för att fĂ„ av sig bodyn och selen, men gav upp efter ett par timmar 

Kastrerade pÄ en fredag. Hon var hyfsat lugn under helgen, men ringde veterinÀren pÄ mÄndag eftersom hon levt rövare.

VeterinÀren tittade pÄ henne, tog bort resterna av plÄstret (under högljudda protester. Katten hördes bokstavligen över hela kliniken och jag var tvungen att hÄlla fast henne ordentligt).

VeterinÀren konstaterade att sÄret sÄg jÀttefint ut, men att jag skulle fortsÀtta med bodyn och selen ytterligare tvÄ veckor.

Det gick inte en dag utan att hon Ă„tminstone gjorde ett ordentligt försök att fĂ„ av sig bodyn och selen och slicka pĂ„ sĂ„ret

Vi överlevde de tvĂ„ veckorna och sĂ„ret sĂ„g jĂ€ttefint ut hela tiden. Vi bĂ„da var ytterst lĂ€ttade nĂ€r bodyn och selen kunde plockas bort

Om jag sĂ€ger som sĂ„ var det rena rama vilohemmet att kastrera hunden jĂ€mfört med katten

SÀtt pÄ en sele ovanpÄ bodyn.

Det gjorde jag nÀr min kastrerades.

Jag fick instruktioner om att hon skulle ta det lugnt vid hemkomsten och vÀnta med maten tills hon vaknat ordentligt (jag hÀmtade henne tidigare hos veterinÀren eftersom hon var extremt stressad).

Det första hon gjorde var att rusa ut ur buren, högst upp i klöstrÀdet. Rusa fram och tillbaka i hela lÀgenheten i 180 km/timmen.

Det andra hon gjorde var att masekrera bodyn totalt. Det tredje hon gjorde var att ta av sig plÄstret. Det fjÀrde hon gjorde var att totalt masekrera tratten. Det femte hon gjorde var att frenetisk slicka pÄ sÄret.

Kontaktade veterinÀren som egentligen inte hade mer tips att ge Àn att ge lugnande medel till katten.

Jag funderade lite. TrĂ„klade ihop bodyn och satte en sele pĂ„. Katten gjorde sitt yttersta för att fĂ„ av sig bodyn och selen, men gav upp efter ett par timmar 

Kastrerade pÄ en fredag. Hon var hyfsat lugn under helgen, men ringde veterinÀren pÄ mÄndag eftersom hon levt rövare.

VeterinÀren tittade pÄ henne, tog bort resterna av plÄstret (under högljudda protester. Katten hördes bokstavligen över hela kliniken och jag var tvungen att hÄlla fast henne ordentligt).

VeterinÀren konstaterade att sÄret sÄg jÀttefint ut, men att jag skulle fortsÀtta med bodyn och selen ytterligare tvÄ veckor.

Det gick inte en dag utan att hon Ă„tminstone gjorde ett ordentligt försök att fĂ„ av sig bodyn och selen och slicka pĂ„ sĂ„ret

Vi överlevde de tvĂ„ veckorna och sĂ„ret sĂ„g jĂ€ttefint ut hela tiden. Vi bĂ„da var ytterst lĂ€ttade nĂ€r bodyn och selen kunde plockas bort

Om jag sĂ€ger som sĂ„ var det rena rama vilohemmet att kastrera hunden jĂ€mfört med katten

Vi tycker om dem, vi har valt att bo med dem ... fĂ„r upprepa det ett par gĂ„nger i timmen 😬 😅

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
8
· Visningar
1 244
Senast: Bison
·
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 886
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden... 89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
81 104
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
27 705
Senast: zassoo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Tillbaka