Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Katternas vagn har kommit! :bump: Jag har hittills bara satt ihop den och öppnat burarna sÄ att tjejerna kan fÄ utforska den i lugn och ro innan premiÀrturen. Den kÀnns bra och stabil!

Visa bifogad fil 158699
Åh, jag vill ocksĂ„ ha en!
Vilken frĂ€sig 😃
Jag tĂ€nkte vi skulle skaffa en sĂ„ vi kan ta oss lite lĂ€ngre bort för promenader, vĂ€gen dit Ă€r lixom inte sĂ„ kul 😅

Funderar lite pÄ hur jag ska transportera katterna till fotografen. Blir nog Oscar och Prada tillsammans i den stora buren och Paisley ensam i den lilla.
Den stora Àr tillrÀckligt stor för alla tre men tror det Àr bÀst för surkatten att Äka ensam.

Åh, jag vill ocksĂ„ ha en!
Vilken frĂ€sig 😃
Jag tĂ€nkte vi skulle skaffa en sĂ„ vi kan ta oss lite lĂ€ngre bort för promenader, vĂ€gen dit Ă€r lixom inte sĂ„ kul 😅
Rekommenderas verkligen! Jag har haft en "enkelvagn" under ganska mĂ„nga Ă„r, och det Ă€r uppenbart att katterna föredrar den framför andra sorters transportburar. SĂ„vida man inte kör pĂ„ kullersten eller annat mycket omjĂ€nt underlag sĂ„ blir det en mycket mjukare och behagligare resa Ă€ven för katten Ă€n i en bur man bĂ€r i handen/pĂ„ ryggen. Och man slipper sjĂ€lv bĂ€ra tungt! Win-win! 😁

Jag tror Lina saknar Tuva. De var ju vÀldigt bra vÀnner och lÄg ofta och myste ihop. Lina har varit vÀldigt tjurig sen Tuva försvann, vill inte vara med de andra tvÄ och Àr inte lika social mot oss.
Har Feliway i ett uttag men tycker inte det hjÀlper. Vet inte vad vi ska göra..

Var med Sune pÄ hans halvÄrskontroll idag. De lyckades mÀta blodtrycket för ovanlighetens skull, flera gÄnger, och det Àr högt. SÄ nu ska han börja med medicin för det.
Togs Àven blodprov för njurarna och diabetes. Och sÄ lyckades jag fÄnga ett urinprov nÀr jag var uppe vid halv fyra inatt, man ska ha tur ibland :banana:
KlÀmdes och kÀndes men verkar inte ha nÄgon smÀrta i buken alls. SÄ bukspottskörteln Àr nog under kontroll nu. Hon sa att han hade verkligen haft skyhöga vÀrden pÄ bukspotten dÄ nÀr han vart inlagd.
Även svarthakan kollades lite pĂ„ och det Ă€r under kontroll ska fortsĂ€tta behandla med utvĂ€rtes kortison i förebyggande syfte och trappa ner tills vi kommer pĂ„ minsta möjliga.

KÀnns bra att fÄ trÀffa samma veterinÀr varje gÄng han har sina kontroller. :)

Jag hoppas inget drastiskt har hÀnt gÀllande blodprover sen i somras.
Blodtryck var ett drygt Är sen de lyckades ta senast dÄ ansÄgs det vara normalt. Och urinprov var ocksÄ dÄ.

Ska tillbaka nÄn gÄng i januari för blodtryck, men vi skulle bestÀmma mer exakt nÀr hon ringer ang blodvÀrdena.

Lilla Sune man blir ju sÄ orolig. Men han varken krÀks eller har dÄlig aptit sÄ det Àr ju bra sÄ sÀtt.
Men visst han Àr 12,5 och har haft sin njursjukdom sen 2017 och dÄ var han ju bara 5,5 Är och vÀrdena har hittills snarare sjunkit Àn ökat. SÄ jag hoppas det Àr lika nu.

Har köpt en surefeeder till Nicke för att se om han kan tÀnka sig Àta sin mat sÄ.
Och sÄ fÄr Sune Àta frÀmst njurblötmat som han ju faktiskt tycker om.

Lilla RuthBaderGinsburg har en lÄng och lÀskig dag med att vara ivÀg pÄ kastrering och vaccination. Först nu verkar hon börja varva ner och sitter och spinner men var helt speedad nÀr vi kom hem igen. VÀldigt skönt att det Àr avklarat sÄ det inte plötsligt blir panikbrÄttom att hon börjat löpa. Nu Àr det brorsan Torkels tur i början pÄ januari, blir skönt det ocksÄ sÄ han inte börjar dra ut pÄ raggningsrundor nÀr det blir ljusare kvÀllar och ger sig upp till landsvÀgen.

Men pyttelilla Ruth, de tyckte redan att hon kunde gÄ ner lite i vikt. O_o DÄ vÀger hon 3,6 kg men ser ju sÄ petit ut bredvid jÀttebrorsan sÄ man blir hemmablind.

Lilla RuthBaderGinsburg har en lÄng och lÀskig dag med att vara ivÀg pÄ kastrering och vaccination. Först nu verkar hon börja varva ner och sitter och spinner men var helt speedad nÀr vi kom hem igen. VÀldigt skönt att det Àr avklarat sÄ det inte plötsligt blir panikbrÄttom att hon börjat löpa. Nu Àr det brorsan Torkels tur i början pÄ januari, blir skönt det ocksÄ sÄ han inte börjar dra ut pÄ raggningsrundor nÀr det blir ljusare kvÀllar och ger sig upp till landsvÀgen.

Men pyttelilla Ruth, de tyckte redan att hon kunde gÄ ner lite i vikt. O_o DÄ vÀger hon 3,6 kg men ser ju sÄ petit ut bredvid jÀttebrorsan sÄ man blir hemmablind.
Är han ute innan kastrering?

Ja nu Àr han mest inne och latar sig men inte sÄ han har husarrest. Men han Àr sju mÄnader nu och har bara rört sig pÄ gÄrdens mark hittills, det Àr ingen strid ström av katter runt om hÀr utan han blir mest rÀdd om det kommer hit en annan hankatt.

Fy för vilken dag det varit idag! Inte ens i min vildaste fantasi, trodde jag detta skulle hÀnda.

Tyckte att min ena brittisk korthÄr hona var lite trött natten mellan onsdag-torsdag. Men hon Ät, drack och gick pÄ lÄdan.
SÄ inget direkt alarmerande, utan bara en kÀnsla jag fick. Gav henne sockervatten, för tÀnkte om hon hade druckit lite dÄligt.
Ringde veterinÀren för rÄd igÄr. Men Äterigen, hon drack, Ät, gick pÄ lÄdan och kom nÀr man gav godis osv.
Tog tempen och dÄ hade hon 39.3. SÄ lite hög men inte direkt nÄgot sÄdÀr farligt.
VeterinÀren tÀnkte jag kunde avvakta eftersom hennes allmÀntillstÄnd var bra. Förutom att hon var lite slö.

Men min magkÀnsla var orolig. SÄ bokade en tid idag, tÀnkte om de va urinvÀgsinfektion eller nÄt.
Alla prov var katastrof och hon hade ont i magen.
De gjorde ultraljud och alla organen va förstorade, inflammation I hela buken och vÀtska i hela buken.
De sa antingen cancer eller FIP.

Mitt hjĂ€rta gick i tusen bitar 💔😔.

Hade verkligen inte rÄd med nÄgon lÄngvarig behandling och bÄda tvÄ var sjukt dyra.
FIP behandlingen skulle kosta minst 30k i bara medicinen och hÄlla pÄ i 3 mÄnader. Plus en massa Äterbesök osv.
Sen ville jag inte utsĂ€tta en 8 mĂ„naders katt för cellgifter 😔.

SĂ„ hon fick somna in idag 😔😭.
Åtta mĂ„nader gammal.

Fy för! Trodde aldrig hon var sĂ„ sjuk 💔😭. Trodde max en vanlig liten infektion..

Sov gott Dimma ❀. Kommer aldrig glömma dig 💔.

Bifogade filer

• IMG_1413.webp
    IMG_1413.webp
    56,5 KB · Visningar: 32
Vet ringde redan i onsdags om Sune vÀrden.
Krea hade gÄtt upp lite men han Àr forfarande i samma stadie av njursjukdom (stadie 2). Resten av njurprofil var bra. SockervÀrden visar pÄ prediabetes. SÄ gÀller ha koll pÄ honom nu gÀllande vikten.
Urinprov sÄg bra ut. Koncentrerades bra, inget utslÀpp av varken protein eller socker. Och inget tecken pÄ inflammation.
Han har endast Àtit njur-blötmat sen vi var hos veterinÀren, förutom ett fÄtal ageing 12+ han snott av Nicke. Och Sune har gÄtt ner i vikt, sÄ tror jag kan fÄ till bantning i lagom takt om han stÄr pÄ blötmat. Ger typ fri tillgÄng för att se om det sköter sig sjÀlv nÀrmsta veckan men har koll pÄ ett ungefÀr vad det blir i mÀngd.

Och inga problem att fÄ i honom blodtrycksmedicinen, delar tabletten i tvÄ för den Àr lite stor.

Skönt att halvÄrskontrollen blev gjord innan alla helger. Vi ska tillbaka den 14 jan för att kolla blodtrycket igen. Hoppas medicinen fungerar.

Liten krÀsen har idag vÄgat sig pÄ att Àta churu i surefeedern.
IgÄr var det bara nosa och koll vad det var för apparat matte slÀpat in, öppnade och stÀngde luckan nÄgra gÄnger för att se hur han reagerade. Han verkar inte vettskrÀmd iaf. Men sen kan det ju bli en helt annan sak nÀr lucka ska öppnas nÀr han ska Àta och stÀngas efter.
Men nu trÀning att bara Àta dÀrifrÄn utan nÄgra dumheter med lucka. All churu fÄr bli serverad dÀr.

DÄ Sune har kommit pÄ redan, sÄklart att man kan komma in bakvÀgen nÀr det Àr öppet, sÄ kommer jag behöva köpa en bakhuv om det Àr sÄ att Nicke kan tÀnka sig Àta dÀrifrÄn.
IMG_1549.webp

Lilleman vill hÀrmed meddela att hans liv Àr katastrof! Hans sÀng (160cm sÀngen i sovrummet ) Àr flyttad. Vart ska han sova!! :jawdrop:

SÀngen har dock inte lÀmnat rummet utan endast bytt plats. Han hoppar upp gÄr runt, JAMAR, hoppar ner gÄr en svÀng. Kommer tillbaka.. Ä upprepar..

NÀr han traskar runt i sÀngen gÄr han sjÀlvklart rakt över Stora Herrn. Han ligger ju FEL!

Kan bli lÄng natt detta..:banghead::love:

Lilleman vill hÀrmed meddela att hans liv Àr katastrof! Hans sÀng (160cm sÀngen i sovrummet ) Àr flyttad. Vart ska han sova!! :jawdrop:

SÀngen har dock inte lÀmnat rummet utan endast bytt plats. Han hoppar upp gÄr runt, JAMAR, hoppar ner gÄr en svÀng. Kommer tillbaka.. Ä upprepar..

NÀr han traskar runt i sÀngen gÄr han sjÀlvklart rakt över Stora Herrn. Han ligger ju FEL!

Kan bli lÄng natt detta..:banghead::love:
Det kanske Àr ett currykryss han kÀnner av.

Oscar har samma rutin varje kvÀll. Han fÄr sin kalkonpaté och jag gÄr och lÀgger mig. Han Àter bara lite eftersom han sÄ gÀrna vill gÄ och lÀgga sig i sÀngen hos mig. GÄr pÄ lÄdan och kissar och sen hoppar han upp i sÀngen och lÀgger sig bredvid mig. Ligger dÀr i 10 minuter, hoppar ner, gÄr ut i köket och Àter fÀrdigt.
Samma sak varje kvĂ€ll 😁

Liknande trÄdar

DÀggdjur Jag har vÀxt upp med husdjur; katter, hamstrar, kaniner och hundar. FrÄn 11 till 19 Är hade jag dÀrtill minst en hÀst, totalt 4 egna och...
Svar
4
· Visningar
504
Tjatter Nej men nu Ă€r det vĂ€l hög tid, tycker ni inte? 2024 Ă„rs upplaga av Secret Santa Ă€r hĂ€r! đŸ€“ Ni som har varit med tidigare har koll pĂ„...
48 49 50
Svar
984
· Visningar
30 815
Senast: Masse
·
Tjatter Eftersom allmÀnna pÄtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstrÄd startats och anmÀlningar har börjat ramla in redan innan trÄden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 304
Senast: Jeps
·
Tjatter PÄ allmÀn begÀran kommer hÀr Ärets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 562
Senast: zassoo
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundpassning, hundar som kissar
  • Oseriös avel 2023