Sv: Kattraser

Maine coon är faktiskt en ras jag funderat en hel del på, har en kompis som har en korsning med mycket maine coon i som är riktigt trevlig! :)

Ja det är verkligen underbara katter.
Förhoppningsvis kommer jag ha kull till sommaren men jag förstår dig om du inte vill vänta så länge.:)

Vi har en Neva Masquerade (rätta mig om ja har fel - syskonets till sibirisk katt?)
Vi gick inte efter utseende utan valet av katt föll på nevan(hade också kunnat ha sibirisk)pga allergi.min sambo känner av katten ibland men inte alls som en annan katt.

Vår katt är väldigt stor och pälsig. Otroligt vänlig och har ett underbart temperament. Han är försiktig, orädd, lättlärd, väldigt bunden vid mig och min sambo, speciellt min sambo.
De är tydligen lite hundlika, vilket ja märker med vår då han kan aportera, sitta, ligga, etc på kommando(han älskar att vara med o vara till lags).
Han pratar med ögonen o håller alltid ögonkontakt.

Nackdelen - hans röst! Folk som hör den får en smärre chock, det är ett skönhetsfel brukar vi skämta :p

Glömde skriva - vår går i koppel varje/varannan dag och går som en hund i selen. Blir han rädd lägger han sig ned istället för o springa iväg. Han har även vart lös o då följer han oss.

KL

Tänkte lyfta tråden lite igen då jag är i en liknande situation som TS. Jag och min blivande sambo funderar på att så småningom skaffa katt och även jag undrar lite vad som skulle kunna passa. Vi är studenter så det måste vara en katt som måste klara att vara själv när det behövs (jag är få timmar i skolan med pojken min kan vara 8-17). En innekatt förstås och helst något så när "allergivänlig". Ingen av oss är allergiska men jag har familj som är och vill helst då inte skaffa värsta tänkbara ras för allergiker (läs bondkatt).

Har tittat lite på redan i tråden nämnda ragdoll, birma, sibirisk etc. Några förslag? :)

Beroende på vad man är allergisk emot (kan vara flera saker) så är det bara sibirierna, cornish rex, devon rex och nakenraserna som är någorlunda allergivänliga. Varav sibbarna är den enda "vetenskapligt" bevisat "allergivänliga" katten. Vilket inte betyder att alla kan ha den.

Tänkte just säga det samma....
Tål själv Cornish rex men klara Devon sämre..
Sibbarna om dom är välskötta, det samma gäller nakenfiskarna...
Är du osäker, kör kudd tricket, allt se om du kan få låna hem en kisse av vald ras. (Hade min gamla hane ute ett par gånger).

Har glömt att svara såg jag :o Tack för svaren båda två (Missfideli och Ioxia)! Då var det som jag tänkte.. Det är som sagt vare sig jag eller min pojkvän som är allergisk mot katter, så egentligen är det inte ett jättestort problem för oss om det inte är en "allergivänlig" kattras. Får helt enkelt fundera vidare på hur vi ska göra :)

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 044
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 585
Senast: cirkus
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 392
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar