Sv: Kattmat

Jag kan svara att jag inte är speciellt imponerad fast katterna äter med stor förtjusning men det gör de med all "djunkfood".
Innehåller alldeles för mycket spannmål i mitt tycke.

är royal canin bättre då endå lr innehåller det bara kött eller`?

varför är spannmål skadligt?

Det finns andra här på forumet som är mycket kunnigare i detta ämne men det anses väl att RC är något bättre kvalitetsmässigt fast även det fabrikatet innehåller en massa saker som det är tveksamt om katter behöver äta.

Spannmål ingår inte i katters naturliga föda, de är rena köttätare. Spannmål tillsätts enligt vad jag begriper i torrfoder för att få till en lämplig konsistens. Kolhydraterna som finns i spannmålen gör katten tjock.
Sen tillsätts en massa kemiska ämnen som skall göra att torrfodret doftar oemotståndlig för en katt. Det kan vara därför det kan va svårt att få en torrfoder-djunkie att börja äta blötmat, för det luktar mycket mindre.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama