Sv: Kattmat

Ett tips om du anser kattfodret du köper är dyrt...gå ned ett snäpp i prisklass. Menas, tex Hills kan ibland vara billigare än RC, likaså Nutra Nugget är billigare...dock är dessa inga undemånliga foder. Börja högt i prisklass (som du gjort) och arbeta dig nedåt, istället för att satsa dyrt och sedan springer du på Konsum och köper billigt skitfoder. Någonstans i medelklassen kanske du hittar det perfekta fodret för dina katter utan att behöva göra avkall så mycket på kvaliteen.

Märker jag att det blir dåligt så byter jag, givetvis.

Fast varför vänta ? Det gjorde jag...och vad fick jag för det ? Urinsten på hanen 3 gånger pga av dåligt foder (Friskies)...detta kan jag inte reparera i efterskott utan nu får/måste han äta specialfoder hela livet.

Om jag ger min häst betför i middagsburken för både återhämtningen och fibrer så är detta inte något fel.
Han mår bra, för övrigt får han hippo alfa, korn, mustang musli, mineraler, kalk, b-vitamin & gurkmeja.

Och mina katter får även vitamintillskott och andra grejer, fast detta foder ligger var för sig.

Måste bara fråga, hur ligger mjau i prisklass?
Är det ett bra foder?

Varför är Mjau bättre än friskies? Är det inte ungefär samma kvalité?

Vi har funderat på att ge katterna enbart burkmat eftersom det är högre köttinnehåll, men min mamma blev avrådd av veterinär att fodra med enbart burkmat. Tror att det var någonting med att det inte heller är bra för njurarna

Finns det inget foder som inte har ett sånt flashigt DYRT märke som RC eller Hills, men ändå har lite bättre värden än de vanligaste i livsmedelsbutikerna?

Kanske ska titta på granngården?

Den veterinären visste i sådant fall inte riktigt vad han talade om. ;)
Jag vill inte förringa veterinärers kunskap men faktum är att de inte alltid har goda kunskaper om katter och felin näringslära.

Mjau har bland annat ett högre köttinnehåll och bättre salthalter än friskies/motsvarande.

Mjaus torrfoder är motsvarande RCs kvalitet men till ett betydligt bättre pris. Jag vidhåller ändå att enbart burkmat, med tillskott av lite rått kött eller ben lite då och då är att föredra framför alla torrfoder förutom i "specialfall".

Om jag skulle ge torrfoder skulle jag valt Orijen som utan tvekan är det bästa torrfodret på den svenska marknaden idag, om man har katter som tål fisk.

RC och MJAU blötmat är båda tillräckligt bra foder för att räcka att ge antingen eller av. Känner du att det blir kostsamt med båda, räcker det gott och väl med bara RC.
Våra katter fick enbart MJAU blötmat innan men de blev skrikiga och smått förbannade av att bara få mat portionsvis så då köpte vi RC i stället. RC är det enda torrfodret de inte spyr av.
Har tidigare haft Whiskas och det och Mjau torrisar är väl ok för att vara billiga foder, men våra spyr i alla fall av dem.
RC blir de glada, nöjda och belåtna av, inga spyor, inget gnäll... Maten står alltid framme.

Senast ändrad:

Orijen har jag provat tidigare, alla våra kissar gillade inte det... Dock ligger det bra i pris, lite billigare än Hills och RC...
Det är bra att det dragit ner (eller om de uteslutit helt?) kolhydraterna, som katter ändå bara bajsar ut, men vad jag har hört är fisk inte den optimala kattfödan, att katter mår bättre av kött. Dock tror jag Orijen är bland de foder som har högst animaliskt innehåll, dock fisk.
En bra riktlinje är ju att kolla innehållsförteckningen, råvarorna står i fallande ordning i relation till hur mkt det är av dem... Står kött först långt bak i den listan är det inte ett bra foder. Kött ska helst stå som första ingrediens.

Tillägg: Orijen är fiskbaserat. Möjligen innehåller det också kycklingmjöl?

Orijen är inte fiskbaserat men innehåller en del fisk.
Det innehåller inget spannmål som alla andra torrfoder, däremot används potatis som stärkelse och vissa andra vegetabiliska ingredienser som inte är nödvändiga.

Kycklingkött, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, ångkokt potatis, färskfångad vit djuphavsfisk, kycklingfett, hela ägg, laxmjöl, olja från lax och ansjovis, tapioka, kycklingbrosk, solrosolja, linfrö, Atlanttång, ångade morötter, spenat, ärtor och tomater, alfalfa, äppelfiber, psylliumfrö, rosmarinextrakt, cikoria, kardborre och läkemalva, jästextrakt, glukosamin HCl, tranbär, svarta vinbär, nypon, brännässla, ringblomma, L-carnitin, fänkålsfrö, kamomill, Mariatistel, våtarv, sommarkyndel, kondroitin.

Fortfarande, med mina mått mätt, det absolut bästa torrfodret tillgängligt på den svenska marknaden om man har katter som inte är överkänsliga mot fisk. Jag har valt att inte fodra med torrfoder, men använder orijen som godis ibland.

Jag ger min katt Royal Canin (indoor, long hair).
Är det inte ett komplett foder?
Om det inte är det känns det onödigt att betala 350:- för en säck/påse om det finns en billigare variant som är bättre.
Han får enbart det och nångång ibland tonfisk på burk.

*knapplån*

Min katt äter Royal Canin. Tycker att det är värt varenda krona, men då har jag bara en katt som inte direkt äter mig ur huset.
Finns katter som blir jättedåliga i magen av det. En bekant till mig bytte RC till Orijen pga detta.
Enligt henne är Orijen en ganska "ren" mat, det innehåller inte en massa saker som katten inte behöver.
Men, jag har inte forskat i det själv.

Använder RC därför att vet. rekommenderade detta till mig.

Min väninna blev avrådd från MJAU eftersom det kan ge upphov till urinsten, enligt hennes veterinär.

Mina katter får Friskies, de fullkomligen älskar det (verkar så iaf).:love:
De är pigga, glada och busiga.

Det var någon annan i forumet (minns inte vem:confused:) som sa att hennes katter bara åt Friskies, att de inte ens nosade på RC mf.
Då är det väl bra att de äter Friskies, hellre det än att de inte äter alls.. :confused:

Vissa katter mår bra av ett foder, medan andra mår bäst av det andra.
Katter är väl lite som människor, vissa tycker om choklad, vissa lakrits, medan några tycker om både och. :devil:

Det är vad jag tycker iaf, kanske har fel. Men det är vad jag tycker. :D :bump:

Mina katter får Friskies, de fullkomligen älskar det (verkar så iaf).:love:
De är pigga, glada och busiga.

Det var någon annan i forumet (minns inte vem:confused:) som sa att hennes katter bara åt Friskies, att de inte ens nosade på RC mf.
Då är det väl bra att de äter Friskies, hellre det än att de inte äter alls.. :confused:

Vissa katter mår bra av ett foder, medan andra mår bäst av det andra.
Katter är väl lite som människor, vissa tycker om choklad, vissa lakrits, medan några tycker om både och. :devil:

Det är vad jag tycker iaf, kanske har fel. Men det är vad jag tycker. :D :bump:

Ja, vissa tycker om choklad och vissa lakrits. Betyder det då att den som tycker om choklad kan äta bara choklad och inget annat eftersom denne tycker om det? Katten kan inte avgöra vad som är nyttigt, det är upp till ägaren att göra.
Ganska löjlig liknelse och borde vara ganska självklart.

så katterna ska svälta?
sjysst mot katterna att tänka " de äter när de är hungriga".Det verkar vara din filosofi i ditt inlägg.

F.Ö har jag köpt mjau torrfoder nu för att se vad de tyckte.
Gissa om de åt.

svar nej.

så katterna ska svälta?
sjysst mot katterna att tänka " de äter när de är hungriga".Det verkar vara din filosofi i ditt inlägg.

F.Ö har jag köpt mjau torrfoder nu för att se vad de tyckte.
Gissa om de åt.

svar nej.

Givetvis svälter man inte katterna, men jo det går att få även de kräsnaste katter att äta annan mat. Det krävs bara lite kreativtet och envishet. Ett exempel är att ge halv dagsranson gammalt foder, hälften nytt (vid olika tillfällen). Katten kommer bara äta det gamla till en början, men den kommer inte svälta eftersom den får i sig mat så den blir således inte sjuk. Den blir bara hungrig och hunger motiverar katten att prova något nytt.

Ibland är foderbyten livsavgörande för katten så det handlar inte om att vara elak när man bestämmer sig för att byta foder till katten.

Det bästa är såklart att inte bädda för kräsenhet genom att ge ensidig kost. Ger man katter varierad kost (i smak, lukt och konsistens) från första början får man med största sannolikhet en katt som äter det mesta.

Jaa, det var bara lite vad en 12-åring kan komma på..

Den som tycker om lakrikts kan ju inte heller äta bara lakrits.

Eftersom de flesta katter är ute och jagar (gäller ju såklart inte innekatter) så äter de ju både möss och fåglar, jaa, inte vet väl vi människor allt de får i sig.. :crazy:
Nöjda verkar de i alla fall.

Det bör ju dock vara lite skillnad mellan utekatter och innekatter tycker då jag.

Innekatter är ju inne istort sett hela dagarna, när de inte sitter i lina i trädgården. De fångar ju precis inte endel av sin föda, utan nästan allt som de äter får de från matte/husse.

Svårt att förklara hur jag menar utan att det låter sjukt eller otrevligt, för det är absolut inte så jag vill.

Ps. Mina katter äter just nu frieskies, förut åt de Mjau, ibland Pussi. Det varierar.

Ps2. Alternativen choklad och lakrits var exempel på smak.
Det var alt. på vad man tycker om. Man kan ju inte tvinga i en katt något den inte tycker är gott...

Utekatter kan ju fixa sin egen mat, så dom är ju som du skriver inte lika utsatta som innekatter. Men man kan faktiskt ofta tvinga en katt att lära sig äta annat. Ibland måste man av medicinska skäl, ibland pga övervikt eller annat. Dessutom är det sällan en katt vägrar äta ALLA sorter utom en, dvs om den inte vill ha RC så funkar det oftast med Hills, Nutro, Eukanuba eller liknande. Dom flesta märkerna har dessutom olika varianter som smakar olika. Så jag tror knappast att Friskies är det enda man kan ge dom. Men som sagt, det är mer troligt att en utekatt klarar sig bra på Friskies eftersom det då blir mer ett komplement. Blötmat kan vara lite svårare, eftersom torrfoder ofta har väldigt många tillsatta smaker för att bli så attraktiva som möjligt för katten.

Vill du ge torrfoder kan du ge Mjau torrfoder.
Jag rekommenderar dock Mjau burkmat som helfoder.

Låt bli skitfoder som friskies, Pussi och dylikt.

varför är friskis skitfoder??? har alltid gett det till våra katter.

hur mkt skall egentligen en vuxen katt ha kan man gå efter det som står på burkarna/säckarna???

ska man ge bara torrfoder eller bara mjukmat eller både och?

Det står väl i tråden om Friskies, men i vilket fall är det alldeles för mycket spannmål i den. Inte tillräckligt mycket kött som katter behöver. Nu när du har möjlighet så tycker jag du ska ge den blötmat som huvudmål. Bra sådan. Mycket nyttigare än torrfoder egentligen.

okej tack för svar.
vilken blötmat är bäst då?

är det royal canin som är det bästa pellets fodret? det är alltås inte bra att bara ge torrfoder?

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 583
Senast: Sassy
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 931
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur