Sv: Kattmat.

Mina två älsklingar får Mjau blötmat morgon & kväll, med lite olja iblandat. Plus att de har fri tillgång till Whiskas torrfoder och så får de äggulor två ggr i veckan.
Funderar dock på foderbyte eftersom gammelkatten på 13 år börjar visa tendenser till att ha svårare att ta vara på maten... Så då blir det nog RC i någon seniorvariant.

Tack för svar! Då fortsätter vi med Maju tills vidare... tills de går med på att äta blötmaten :p

Tack för svar! Då fortsätter vi med Maju tills vidare... tills de går med på att äta blötmaten :p

Jag mailade tillverkaren och frågade om procenthalten kött och köttbiprodukter i mjaus torrfoder. Det var ca 40% resten bl a spannmål.

Nu får min katt dock Hills då han har känslig hud runt ögonen. Det blev något bättre av hills mat, dock inte helt.

Om jag fattat rätt så har inte Hills "vanliga" spannmål i sitt foder utan majs och ris tror jag det var.
Köttinnehåll ca 60% + köttmjöl = totalt ??%

http://www.hillspet.com/media/WEURG...P_FL_D_adt_NA_o_O_n_lamb_WEURG_prodKey_en.pdf

MJAU är ärliga och skriver spannmål istället för att dela upp spannmål till ris, majas och korn (det är enligt det senaste jag hörde de spannmål MJAU använder). I "kattmatstermer" innefattas ris och majs i spannmål. Hill's är inte på något sätt unika eller "duktiga" när de använder majs och ris, de gör precis som alla andra torrfodertillverkare. Det är dagens "klassiska spannmål" i kattmat.

Hur Hill's sedan räknar ut halten kött i sin mat skulle jag vilja veta.

Nu är det ju inte heller så bra som att Hill's torrfoder innehåller mer än 60% kött. Man måste hela tiden räkna på torrsubstans eftersom alla ingredienser har olika vätskehalt. Man kan faktiskt använda sig av fodrets proteinhalt för att bilda sig en uppfattning om hur mycket kött ett foder innehåller. Fodret du länkar till innehåller 34% protein (i torrsubstans). Detta säger oss en sak: detta foder kan inte innehålla ens 50% kött (räknat i torrsubstans). Hur vet jag det? Jo, mager kött (typ kyckling) innehåller i torrsubstans ca 80% protein. Ett absolut torrt foder som består av 100% kött skulle alltså innehålla 80% protein. Ett absolut torrt foder som innehåller 50% kött skulle alltså ha en proteinhalt på 40%. Det foder du länkar till innehåller som sagt 34% protein vilket ger en kötthalt på inte ens 45%. Lägg till att detta foder innehåller majsglutenmjöl (gluten=protein dvs. majsproteinmjöl) så kan vi direkt säga att allt protein inte är animaliskt så i realiteten innehåller inte detta foder ens 45% kött utan antaligen handlar det om kanske 30-35% kött.

Det ser inte riktigt lika snyggt ut när man räknat ut allt på torrsubstans, eller hur?

MJAU är ärliga och skriver spannmål istället för att dela upp spannmål till ris, majas och korn (det är enligt det senaste jag hörde de spannmål MJAU använder). I "kattmatstermer" innefattas ris och majs i spannmål. Hill's är inte på något sätt unika eller "duktiga" när de använder majs och ris, de gör precis som alla andra torrfodertillverkare. Det är dagens "klassiska spannmål" i kattmat.

Hur Hill's sedan räknar ut halten kött i sin mat skulle jag vilja veta.

Nu är det ju inte heller så bra som att Hill's torrfoder innehåller mer än 60% kött. Man måste hela tiden räkna på torrsubstans eftersom alla ingredienser har olika vätskehalt. Man kan faktiskt använda sig av fodrets proteinhalt för att bilda sig en uppfattning om hur mycket kött ett foder innehåller. Fodret du länkar till innehåller 34% protein (i torrsubstans). Detta säger oss en sak: detta foder kan inte innehålla ens 50% kött (räknat i torrsubstans). Hur vet jag det? Jo, mager kött (typ kyckling) innehåller i torrsubstans ca 80% protein. Ett absolut torrt foder som består av 100% kött skulle alltså innehålla 80% protein. Ett absolut torrt foder som innehåller 50% kött skulle alltså ha en proteinhalt på 40%. Det foder du länkar till innehåller som sagt 34% protein vilket ger en kötthalt på inte ens 45%. Lägg till att detta foder innehåller majsglutenmjöl (gluten=protein dvs. majsproteinmjöl) så kan vi direkt säga att allt protein inte är animaliskt så i realiteten innehåller inte detta foder ens 45% kött utan antaligen handlar det om kanske 30-35% kött.

Det ser inte riktigt lika snyggt ut när man räknat ut allt på torrsubstans, eller hur?

Så de ljuger då alltså :crazy:
Hur ska man kunna ge sina katter ett bra foder om man inte kan lite på uppgifterna från företagen. :mad:

Alla vill vi ju inte laga egen kattmat, särskillt om inte katten vill äta rå mat, annat än mössen ute ;)

Ljuger och ljuger... de säger bara inte hela sanningen. 60% färskt kött är en helt annan sak än 60% torkat kött. 60% färskt kött av säg 100 g mat låter ju mycket ända tills man räknar bort vattnet i det färska köttet. Färskt kött innehåller ungefär 75% vatten så räknar man bort vattnet i de där 60 procenten får man bara kvar 15% torrsubstans.

Vad gör man då om man inte vill göran egen mat? Måste man ge torrfoder letar man reda på ett med hög proteinhalt, som inte innehåller majsglutenmjöl, veteglutenmjöl eller soya och vars 3-4 främsta ingredienser är animaliska produkter.

Har man katter som springer ute och fixar eget käk är det dock inte lika viktigt att torrfodret innehåller så mycket animalier som möjligt. Den största delen av utekatternas mat består oftast ändå av deras egenfångade byten.

Man kan även ge burkmat som innehåller mycket animalier 2-3 ggr/dag.

Tack, Sol, för all information. Hittade faktiskt idag på djursjukhuset (var där med en uppfläkt trampdyna, suck) en artikel om kattens biologi och den handlade om just det som du skriver och som står i artikeln du länkade till. Så nu har jag varit på Coop och köpt en massa Mjau, både burkar och tetror. Tänkte prova deras torrfoder också, men vet inte om just det skiljer sig så mycket från RC och liknande. Enligt artikeln skulle man helst BARA servera blötmat, verkade det som. Så jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg där jag ifrågasatte att så många överhuvudtaget ger blötmat :confused: och mer eller mindre förespråkade att man BARA skulle ge torrfoder - men jag följde bara råd från djuraffär och veterinär, och de får tydligen ofta det mesta av sin information från torrfodertillverkarna, suck :( Jag vet dock inte om jag har så stor lust att stå och tillreda egna kötträtter med inälvor, benmjöl, vitamintillsatser etc. Hoppas mina katter ska leva ett drägligt liv på enbart färdigmat, om än lite blötare än tidigare hädanefter :angel: Som synd är verkar det som om inget färdigfoder har tillräcklig fetthalt. Bara 5-10 % mot rekommenderade 25-30 %.

Hills Adult har jag...fast egentligen ska väl hannen äta Senior, men det blir lite svårt att dela då alla äter ur samma skål (3 st).

Burkmat med en fetthalt på 5% bli räknat i torrsubstans 20-30% fett beroende på matens vätskehalt. Ger man nötfärs med en fetthalt på 10% blir fetthalten i torrsusbstans nästan 35%.

Burkmat med en fetthalt på 5% bli räknat i torrsubstans 20-30% fett beroende på matens vätskehalt. Ger man nötfärs med en fetthalt på 10% blir fetthalten i torrsusbstans nästan 35%.

Våra huskatter äter:
RC kitten alt sensible - fri tillgång
Mjau blötmat - fri tillgång
Råa köttbitar varje dag - tex färs, hel kycklingvinge eller dylikt :d
Dessutom får de lite smått och gott när jag lagar mat :o
Tänker så småningom gå över helt till barf.

vad är barf??

Min ögonsten får Royal Canin indoor och de funkar kalas! Hon är lite kräsen byta är de inte tal om=)
Sen har jag precis fått reda på att det faktiskt inte är det enda hon äter utan husse skämmer tydligen bort henne varje morgon med en skinkbit :angel:

Vad ger ni era katter för mat. Har själv annvänt wiskas torris / och burkmat tidigare. Har nu gått över till Hill`s torrfoder. Har blivit utskälld att jag ger onödigt dyrt foder till katten. Vissa annser att det är för utställningskatter. Jag har ju bara en stallkatt. Vad ger ni ?

Tycker du absolut ska fortsätta ge dina katter Hills. Det är ett jätte bra foder som rekommenderas av veterinärer bla!! Förstår inte att du blivit utskälld för att du tar ansvar för dina djur?? Det va dumt! Men hellre lägga lite mer pengar på foder o få tillbaka i en frisk katt som inte behöver åka till veterinären! Det lönar sig i längden med bra foder!!

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama