Sv: Kattmat.

Det spelar väl ingen roll vad det är för katt, den ska väl få bra mat för det... Skulle dessa människor välja foder till sin billiga ponny enbart efter priset? Man väljer ju efter näringsinnehåll etc i första hand, därefter kan man titta på priset.

Min "vanliga" huskatt får just nu Specific torrfoder för överviktiga katter samt Pussi burkmat.

Hills... bra foder! våra missar äter det..
våran förra katt (Cornish Rex) blev 16,5 å han hade ätit det ett bra antal år...

å så någon annan sort som åxå finns att köpa från tex vet. med blå katt på framsidan...

Vår birma får royal canin... däremot aldrig blötmat. Men en och annan skinkbit slinker ner (å chips) :D Försöker fjäska med diverse saker som räkor, kyckling men icke...

Torrfoder - RC Urinary, Hills WD, Specific FXD och tonfisk ibland. Som nån säkert redan listat ut har jag en katt med urinsten. Min andra katt får samma käk men smygäter gärna Bilanx.

BusenPento skrev:
Mina huskissar får käk från Nutro, funkar jättebra! Ibland blir det ju fest med tonfisk. ;)

Ja tonfisk tillhör festfavoriterna för vår lilla kisse här hemma oxå!!:bump: :bump:

Ninja får hill's Nature's Best torrfoder och sen är hon en bortskämd liten dam som får en halv Shiba varje morgon, är man inte vaken tillräckligt tidigt får man en tass i ansiktet och ett litet kärleksbett på armen... När det är kvälls mys så går halva räkskålen till Ninja, hon blir helt galen...!

Självklart ska du ge ett kvalitetsfoder även till en stallkatt! Skit i dem som tycker du ger för dyrt foder. Whiskas o liknande är faktiskt inte så bra för kissarna. Hills, Royal Canin, Iams, Specific är märken som är vettigare att ge näringsmässigt.

Köp de torrfodrena som är baserade på kött och köttbiprodukter.
Lågprismärkena såsom Whiskas och Friskies är baserade på vegitabiliska råvaror såsom havre, säd och ris. Inte lika bra för kisarna alltså. Så det är absolut inget fel på att mata stallkissar med Hill´s!

Alla katter är värda bra mat som dom tycker om! stallkatt, raskatt eller huskatt -alla är dom katter! :bump:

Min katt får RC-Babycat (hon är 3 mån), har en skål med torrt och en skål med uppblött, däremellan får hon lite av varje, skinka, ost, ja vad hon vill smaka på, hon äter nästan allt :banana:

mian får just nu friskies men har gett dem iams provpåsar de senaste dagar o tycker redan att den ena katten har gått upp lite i vikt(han lite för smal innan) o vi ska fortsätta med det..

Mina småpojkar får just nu Purina One torrfoder och blötmat av olika märken.
Har inte riktigt betsämt mig för vilket märka va torrfoder jag ska ge dom, Purina One gillar dom, skall även testa Mjau föräldrafritt, RC gillar dom inte.
När dom äter lite mer kommer jag att ge dom Mjau men ännu är burkarna för stora!

Våra huskatter äter:
RC kitten alt sensible - fri tillgång
Mjau blötmat - fri tillgång
Råa köttbitar varje dag - tex färs, hel kycklingvinge eller dylikt :d
Dessutom får de lite smått och gott när jag lagar mat :o
Tänker så småningom gå över helt till barf.

Äh, strunta du i de som skäller på dig. Din katt, dina pengar, ditt problem :D
Mina två huskatter får RC för innekatter. De äter bra och är fina i pälsen.

shit alltså, hur kan man skälla ut någon för att ge katterna bättre = dyrare foder.. :confused:
det är en självklarhet å ge sina djur lika bra mat som man själv skulle vilja ha..
jag har lärt mig att pussi och alla dessa torrfoder på ica mm är bara ren skit! katterna blir dåliga i magen och gaser och mår inte alls bra..
så jag har övergått till dyrare och bättre foder.. mitt heter iams.. katterna älskar det! :)

jag tycker såhär..
vi köper mat för mer än 500kr i månaden.. så varför ska katterna då få nått 30 kr skräp på ica?
nej tack.. ska man ha djur ska dom ha riktigt mat.. ;)

Mina huskatter får RC, Hills, IAMS m.fl. Har gjort en grej av att variera då och då för deras f.d. favorit gick i konkurs så jag vill inte riskera att de snöar in på något speciellt foder.

Men min stora fråga är: många av er tycks ge en massa blötfoder ÄNDÅ trots att katten får kvalitetstorrfoder. Jag har fått höra att de "ICA-handlande" kattägarna ofta ger torrfoder (typ friskies) OCH blötfoder men att om man köper helfoder från djuraffären (typ RC) så behöver man INTE ge någon blötmat alls. Möjligen som "lördagsgodis" och det brukar jag göra (enportionspåsar av olika slag) men inte som nån sorts dagligt komplement till heltorrfodret.

Våtfoder från vanliga livsmedelsaffärer underskattas ofta. Där finns riktigt bra burkmat tex. MJAU. Katten är en renodlad köttätare och mer kött/köttbiprodukter än vad som finns i MJAUs våtfoder finner man inte i någon annan kattmat. Det du kallar "kvalitetstorrfoder" är skräp tycker jag. Innehåller en massa spannmål (ris, majs, vete) som katten inte behöver, bara tomma kolhydrater (ger energi men ingen näring). En väldigt stor del av proteinet är vegetabiliskt också (kolla om det står majsglutenmjöl på ingrediensförteckningen) och det är en billig och undermålig proteinkälla.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama