Sv: Kattmat.

hmm? mjao å burkmat ger jag....men det är inte bara jag som bestämmer maten till dom..

Mina får Royal Canin Mature för utekatter.
Tidigare fick de Fit-varianten, men nu är de lite äldre och en av missarna har njurvärden som är på gränsen, så därför har vi bytt.
Jag brukar köpa någon påse med njurfoder och blanda ut med också.

Köper man stora säckar så blir det inte särskilt mycket dyrare än att köpa "friskies" på konsum. De äter i regel mindre av de dyrare fodren efter ett tag.

Våtfoder från vanliga livsmedelsaffärer underskattas ofta. Där finns riktigt bra burkmat tex. MJAU. Katten är en renodlad köttätare och mer kött/köttbiprodukter än vad som finns i MJAUs våtfoder finner man inte i någon annan kattmat. Det du kallar "kvalitetstorrfoder" är skräp tycker jag. Innehåller en massa spannmål (ris, majs, vete) som katten inte behöver, bara tomma kolhydrater (ger energi men ingen näring). En väldigt stor del av proteinet är vegetabiliskt också (kolla om det står majsglutenmjöl på ingrediensförteckningen) och det är en billig och undermålig proteinkälla.

Men hur fungerar katternas matspjälkning egentligen?
Vi människor kan ju ta upp proteiner i vegetabillier om vi kompletterar med vissa näringsämnen. Kan inte katterna det alls?

Och hur mycket proteiner behöver en "ordinär" katt i farten egentligen. Det är ju onödigt att ge proteiner bara för den del av kosten som ska förbrännas. Det är inte miljömässigt.

Kattens matspjälkning går inte att jämföra med människans. Katten är en renodlad köttätare, människan är en allätare. Vegetabiliskt protein har, för katt, otillräckliga aminosyraprofiler (exempelvis saknar vegetabiliskt protein aminosyran taurin helt och hållet). Ger man höga halter vegetabiliskt protein måste man komplettera med ett flertal amiosyror. Då är det ju betydligt bättre att ge "rätt" proteinkälla redan från början.

Katten behöver öht. inga vegetabilier i sin kost. Katten använder fett och protein som energikällor (till skillnad från människan som använder fett och kolhydrater) och alla näringsämnen katten behöver finns i kött, ben och "inälvsmat". Protein används alltid som energikälla före kolhydrater så katten bränner först fett och protein, sist kolhydrater.

En frisk katt kan inte få för mycket animaliskt protein. Den kan få i sig för mycket energi, men kolhydrater ger ju lika mycket energi som proteiner så ur den synvinkeln är proteinhalten oväsentlig. Energiintaget reglerar man delvis genom fetthalten men även genom att reglera mängden mat katten äter. Protein av hög kvalité skadar inte katten på något sätt.

Man kan skriva en hel uppsats om vikten av högvärdigt protein i kattens kost, men jag hänvisar fortsatt läsning till denna artikel.

Mina katter (5 och 4 månader), i stort sett utekatter, får Eukanuba och IAMS kattungefoder (torrfoder) samt Mjau burkmat (som de bara älskar!).

Jag ger dem dagsransonen torrfoder på morgonen, det är för det mesta uppätet nästa morgon. Burkmaten får de på kvällen.

Hmm.. Min kisse gillar inte "blötmat", utan får bara vanliga torrkulor (t ex friskies). Eldorado torrkulor går dock helt bort, hon krafsar åt dom precis som när hon täcker över avföring i lådan! :rofl: (Inte så bra betyg med andra ord).

Sedan brukar jag ge av det jag själv lagar till kisse också, t ex så gillar hon kött, fisk, skinka, blodpudding, grovt bröd, kikärtor, makaroner, russin m.m. Lite konstigt visserligen, :p ...

Katten behöver öht. inga vegetabilier i sin kost.

:confused: Ändå har de grönsaker i torr-kulorna?? Som t ex "Friskies med lax och grönsaker" etc. Kanske mer för att det ska låta gott i våra öron, det är ju trots allt människorna som håller i plånboken.. :idea: :D

Visst är det så, tillverkarna försöker locka människor att köpa kattmat med diverse medel. Morötter är sådant som tillverkarna gärna visar upp som en nyttighet i kattmat. Människan kopplar morötter till beta-karoten -> A-vitamin -> nyttigt. En helt korrekt koppling när det gäller människor, helt felaktig när det gäller katt. Katter kan inte omvandla beta-karoten till A-vitamin.

Grönsaker i sin "ursprungliga" form innehåller antioxidanter, mineraler och vitaminer som kan vara nyttiga för katten, men inte livsnödvändiga. Många vitaminer och antioxidanter förstörs sedan under tillverkningsprocessen eftersom de ofta är värmekänsliga så de där nyttiga ämnena finns det inte så mycket kvar av.

Spannmål däremot är ju späckad med stärkelse... dock sällan någon näring eftersom det oftast är vitt ris, vetemjöl och majsmjöl som används. Torrfoder måste dock innehålla spannmål, annars håller inte pelletsen ihop.

Torrfoder så har vi använt Hill's och det där nya FCR eller något sådant (som de älskade), RC har vi nu.

Mjukmat så får de Mjau.

Jag gör inte så mycket alls. Jag köper hem mald kalkon, grisstrupe, lever, nötkött och liknande från en djuraffär. Sedan köper jag grishjärta, broskben och kycklingvingar i livsmedelsaffären. Sedan ger jag detta till katterna. Som regel maler jag ihop lever och hjärta, men annars blandar jag inte ihop någonting utan ger var sak för sig.

Det handlar bara om att ge allting i lämpliga proportioner.

*kl*

Mina egna får köttbaserat och burkmat. Vi har en liten påse eukanuba som används som godis, vid trickträning och när den bortskämda honan löper och vägrar äta annars :mad:

Stallkatterna får fri tillgång på nutro, men äter mycket egna byten.

*kapar tråd lite*

Hur bra proteinkälla är råttor för utekatter?

Intressant artikel! Förmodligen, menar jag. Passar
bara inte att läsa efter ett glas vin en fredagkväll.

Senast ändrad av en moderator:

Våra små rackare får Mjau blötfoder morgon och kväll.
Däremellan fri tillgång på torrfoder som inhandlas på
storsäck från Granngården. Katty eller vad det kan heta.

Samt fri tillgång på råttor! :eek:

En råtta är inte bara en strålande proteinkälla, den är en strålande näringskälla. Innehåller allt katten behöver!

I brist på råttor...
våra katter blåvägrar blötmaten ((Mjau) det enda som går ner är Shebas bitar i sås. Så det får de givetivs ;) ) och vill bara ha torrfoder. Hur pass bra är Mjaus torrfoder? Kött står ju åtminstone som första ingrediens :confused: . Eller ska vi köpa hem RC igen istället (där kött iofs inte är första ingrediens)? För tillfället får de Mjau just pga. mängden av köttbiprodukter. Katterna äter RC som om det vore godis (det var outdoor-varianten, den för innekatter var inte lika populär ;)), men de äter Mjau med god aptit också.

Senast ändrad:

Royal Canin är överskattat, alldeles för hypat. MJAUs torrfoder håller samma kvalité som Royal Canin. Min åsikt.

Vi ger Hills torrfoder till båda, fast olika påsar såklart - kattunge och vuxen. Sen äter Elvis allt han kan komma över, lättast är Mjau Kyckling som han får utan vidare ansträngning av sina tvåbenta tjänare, men han kan även fjäska sig till eller snatta rått kött när matte delar uppstora paket och stoppar i frysen. Kyckling och köttfärs är favoriterna. Senast ätna människomaten är sparris- och spenatsoppa :d

En råtta är inte bara en strålande proteinkälla, den är en strålande näringskälla. Innehåller allt katten behöver!

Då är de alltså fullständigt nöjda för egen del när
de delar med sig av överflödet? :crazy:

/stinamina som senast imorse trampade på en död
råtta i köket.

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
507
Senast: IngelaH
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama