Kattlådestank, BLÄ!!!

Sv: Kattlådestank, BLÄ!!!

Till alla;

Tack för de många och bra svaren!

Det luktar varken kiss eller bajs utan kattlåda, skum kattsandsdoft helt enkelt. Vi har en låda med "tak", och när man tar av taket så får man liksom en doft smocka och nästan kräks lite grann.

När hon bajsat och kissat på golvet luktar det bara lite bajs, kisset luktar inget (men lämnade en fin gul nyans på nya trägolvet :crazy: ).

Så jag tror att någon knasig doft uppstår i kombinationen kiss/kattsand.

Jag vill ha parfymfri, helst återvinningsbar (så vi kan hälla i kompost), men klart att kissen ska acceptera det hela också.
Eftersom hon ratade Toalätt, kanske vi kan testa den med mindre pellets, Ökoplus?

Okej, då är det nog bara så att ströet du använder just nu har en skum lukt så det blir att prova sig fram. Jag rekommenderar absolut World's Best. Det består av 100% krossad majs och klumpar bra. Går alldeles finemang att kompostera om man vill och jag känner inte till någon katt som inte går på den. Börja med att köpa en liten påse bara och prova. Hos mig blev det som sagt en lite skum lukt, lite syrlig men jag vet att inte alla får den lukten. Det beror nog till viss del på katternas urin.

Jag beställer på Zooplus, har inte brytt mig om att kolla om det finns i någon djuraffär i närheten eftersom jag ändå köper kattens torrfoder där.

EverClean Extra Strength Unscented använder jag. Nöjd. Bentonitsand kan lukta sand, men om lådan står så luften kan röra på sig ordentligt så är det oftast inget problem.

Jag har också testat Worlds Best och min katt gillade den. Jag tyckte dock att den inte klumpade tillräckligt bra, men det kunde jag leva med om min katt gillade den. MEN, lukten! Jag håller med om att den luktar... skumt. Jag har ett bra luktsinne och känner ofta dofter som andra kanske inte tänker på. Därför går även alla parfymerade strösorter bort. Jag håller på att storkna när jag öppnar påsen och fyller på!

Jag kör just nu Extreme unscented. För att min katt gillar den bäst. Ur luktsynpunkt fungerar EverClean bra för mig också.

Lycka till med ditt val!

TinyWiny: Jag använde Everclean Lavendel ett tag innan jag bytte till det jag har nu. Varje gång katten krafsade i lådan så luktade hela rummet lavendel, och katten likaså. Jag hade inte själv velat sticka in mitt huvud i lådan och vettesjutton hur trevligt katten hade där.

Med ströet jag har nu så är det bekymret borta. Det luktar alltid fräscht.

håller fullständigt med. Andra sorters sand stinker bara. Blir billigare i längden med everclean, då behövs i princip aldrig byta all sand i lådan

*halv kl*

Så olika det kan vara. Jag tycker sanden blir bra äcklig efter ett tag, och lådan börjar även lukta konstigt om sanden inte byts helt och lådan tvättas igenom.

Har inte alls haft samma problem med ÖkoPlus. Den är otroligt dryg och räcker länge, luktar fräscht och så också lådan.

Låter bra!

Var kan man köpa ÖkoPlus? Special-djur butiker eller ICA?

Jag beställer oftast från Animail. Har aldrig sett den ute i butiker. Men klart värd att beställa.

Precis som någon annan här rekommenderar jag ÖkoPlus. Det luktar ingenting! Det ska dessutom ha över 700 % uppsugningsförmåga. Går utmärkt att kompostera, är biologiskt nedbrytbart. Eller om man vill kan man hälla klumparna i toastolen. Lagom storlek på kornen, inte för små/fina som lätt sprider sig över hela huset. Tyvärr verkar det inte finnas i vanliga mataffärer, utan man får leta i djurafärer.

EverClean Extra Strength Unscented använder jag. Nöjd. Bentonitsand kan lukta sand, men om lådan står så luften kan röra på sig ordentligt så är det oftast inget problem.

Samma här och det luktar aldrig något. Jag slänger aldrig någon sand förutom kissklumparna. Tömmer ur lådan helt ungefär var tredje vecka och skurar ur den. Sedan häller jag tillbaka den gamla sanden och fyller på mer. Fyller även på lite grann vid behov även vid andra tidpunkter.

Precis som någon annan här rekommenderar jag ÖkoPlus. Det luktar ingenting! Det ska dessutom ha över 700 % uppsugningsförmåga. Går utmärkt att kompostera, är biologiskt nedbrytbart. Eller om man vill kan man hälla klumparna i toastolen. Lagom storlek på kornen, inte för små/fina som lätt sprider sig över hela huset. Tyvärr verkar det inte finnas i vanliga mataffärer, utan man får leta i djurafärer.

Jag älskade den, men inte min katt, hon började kissa inne :( Dock löst nu, men det krävdes lite jobb.

Om det luktar mycket bajs behövs det i regel ett foderbyte för att förbättra situationen. Bajslukten kommer sig från att mycket ospjälkat protein kommer ut dvs. katten tillgodogör sig inte maten bra. Luktar det starkt av urin behöver katten antagligen få i sig mer vätska.

Jag vet att jag har frågat dig förut men eftersom jag inte minns svaret så frågar jag igen. Våran katt äter enbart mjau burkmat och bajset stinker något fruktansvärt :crazy: Vad ska jag göra? Hon behöver äta blötmat för hon dricker inte tillräckligt utan blir förstoppad annars men vad ska jag ge istället för mjau?

Prova andra sorters blötmat tex. Bozita, ZiwiPeak eller andra som kanske har lite högre kvalité på köttet (vilket ger högre smältbarhet). Det är inte säkert att du behöver byta ut MJAU helt och hållet, det kanske räcker med att ge hälften av något lite dyrare och "finare" våtfoder.

Hm, ja , lådan står i ett relativt trångt badrum.

Ska ta bort huvan, men jag har inte upplevt att katten själv har haft obehag av den, hon använder lådan glatt. Det är vi andra som storknar...

Mycket sand har vi, vi har under helgen rensat hela tiden, men det stinker ur en helt tom låda... Måste byta sand!

Badrum är den sämsta platsen att ha låda i, stanken förstärks enormt..

Prova andra sorters blötmat tex. Bozita, ZiwiPeak eller andra som kanske har lite högre kvalité på köttet (vilket ger högre smältbarhet). Det är inte säkert att du behöver byta ut MJAU helt och hållet, det kanske räcker med att ge hälften av något lite dyrare och "finare" våtfoder.

Tack :) Då får jag testa det. Jag trodde att mjau var det bästa att ge men det är det kanske inte?

Tack :) Då får jag testa det. Jag trodde att mjau var det bästa att ge men det är det kanske inte?

MJAU är bra och prisvärt, men köttkvalitén är inte lika hög som i tex. Bozita eller ZiwiPeak. Det spelar mestadels ingen roll, de flesta katter mår alldeles utmärkt på MJAU.

*kl*

Everclean unscented har jag, det luktar aldrig kattlåda i min lägenhet! Det luktar 5 min efter att han bajsat men då plockar jag bort det direkt. Har kattmatta framför lådan så det sprids ingen sand i lägenheten:).

Tycker inte det blir dyrt heller. Jag köper ofta på erbjudanden på tex granngården, senaste fick jag för 69 kr (ord.pris 199). Och den är väldigt dryg.

Jag kör med Arkens Smile-sand. Köpte två lådor i maj, och har en full låda kvar oöppnad ännu. Otroligt dryg sand, aldrig varit med om maken!!! Luktar ingenting, dammar väldigt lite. Sen har jag en badrumsmatta ligger utanför lådan, så där hamnar all sand hon kliver av sig. Lätt att bara ruska tillbaka i lådan när man gräver o lättar på huven :) Har som tillägg en Litterlocker där använd sand åker ner. Inte tillstymmelse till lukt hemma hos oss, trots lådan i badrummet :)

MJAU är bra och prisvärt, men köttkvalitén är inte lika hög som i tex. Bozita eller ZiwiPeak. Det spelar mestadels ingen roll, de flesta katter mår alldeles utmärkt på MJAU.

Är inte Mjau och Bozita samma sak fast Bozita är det man köper nätet?

Är inte Mjau och Bozita samma sak fast Bozita är det man köper nätet?

Ja och nej. När MJAU lanserades utomlands var det under namnet Bozita. I Sverige är Bozita Doggys kattfoder som lanserades för fackhandeln dvs. deras lite "finare" foder.

Men innehåller det inte samma saker? Eller är jag helt ute och cyklar utanför boxen. (Sry att jag är lite trög.)

Nej, det är Lantmännen/Doggy som gör både Mjau och Bozita men den sistnämnda har annat recept i tetrorna och anses lite "finare" än Mjau. :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag varnar för ett långt inlägg, men skulle behöva lite tips och råd från er om vad det kan bero på och vad jag kan göra åt det. Jag...
Svar
6
· Visningar
3 117
Senast: Beckie
·
Övr. Katt Har fått ett "mega"problem, och jag förstår inte vad det är som händer. Ska försöka göra en lång historia kort så ni vet lite bakgrund...
Svar
14
· Visningar
4 135
Senast: Galore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama