Kattlåde fundering

Sv: Kattlåde fundering

jag köper sån kattströ som är papperspellets, visst det hamnar tuanför lådan oxå men bra mycket lättare att städa upp och skönare att trampa på. hm kommer inte ihåg vad det heter men det är gula påsar som jag köper på coop. Min katt hade inga problem att börja gå på det.

Ena min katt går endast på sand:( Annars så hade jag köpt det.Just nu är sanden i hela lägenheten:(

Köp en låda med extra höga kanter och lägg en matta under/framför lådan. Då stannar den mesta sanden kvar. Våran låda har kanter som är ca 25 cm höga och lite inåtlutande och det är stor skillnad jämfört med våran gamla vanliga låda. Mina katter är riktiga storgrävare. Kanske en låda med tak är ett alternativ för er?

/Erica

Intressant ide den med dubbla kattlådan men jag tror i alla fall att även den sanden hamnar på golvet när katten krafsar för jag tyckte kanten var rätt låg. Jag har en sådan som är överst av de andra tre, alltså utan lucka. Med eller utan lucka undrar jag om det spelar så stor roll, det mina katter gör när de kommer ut från lådan är att sprätta med fötterna så att den sand som fastnat i tassarna ramlar av utanför...
//marti

Lägger jag en matta framför så kommer den att ligga i lådan på morgonen.Stor katten kraffsar i allt som finns i närheten:( =handdukar, kläder mm mm

Jag testade med matta (typ dörrmatta) framför lådan men det funkade inte heller så bra, kissarna klev förbi den och sprätte med tassarna så att sanden ändå hamnade på golvet. Nu ligger mattan framför dörren istället så att sanden ska stanna kvar i groventren och inte följa med ut i hallen för vidare spridning i huset... Det funkar!
//marti

Det gör min hona också - särskilt toalocket är populärt att krafsa på mitt i natten så det ekar i hela lägenheten. :crazy: Men köp en styv matta som håller kvar sanden, t.ex. en dörrmatta från IKEA eller dylikt. Jag köpte en sån här för 30 kr, den går inte att vika:

11007_PE087957_S4.jpg

Men det finns ju massor av olika modeller och färger och former. ;)

/Erica

Jag har inte nån av lådorna i badrummet, detta är en av anledningarna. Jag har min ena i hallen. Bra luftgenomströmning, dvs mindre lukt, och det rä lättare att ställa den nånstans där man inte springer så mycket. Annars har jag funderingar på en sån där handdammsugare.

Jag har kommit på det... varför jag har kattsand över hela lägenheten.
Det fastnar i tassarna, mellan tårna och sprätter iväg när de gått iväg en bit :crazy:
Därför spelar det ingen roll vad för sand jag har, papperspellets tycker jag inte om, det bäddar inte in bajset något bra och är icke-övergrävarvänligt så skiter någon får det ligga kvar uppepå och lukta :crazy:

Jag har täckta lådor.. och sand överallt, men jag har gett upp -jag har en sop och skyffel lätt tillgängligt och sopar upp under dagen!

Jag har kattlåda med tak och tycker väl inte direkt att sanden inte sprids ut. Det sprids ju inte lika mkt men det är ändå kattsand på ahllgolvet som måste tas upp om man inte vill trampa runt det överallt. Sen brukar katterna alltid springa med världens fart ur lådan när de är klara och då följer ganska mkt sand med ut.

Aquacat (eller vad den hette) tyckt jag lät ganska bra men det känns inte så hygieniskt med tanke på att bajs+kiss måste fasta väldigt lätt på stenarna. Äckligt!!

Har inget annat bra förslag...

Den där Aquacatlådan verkar inte så bra, kattbajs brukar lukta om den inte grävs ner meddetsamma, alltså får du springa och rensa på direkten.

Jag har en låda med tak, utan lucka, och använder Everclean Freshguard (tror jag den heter, den gröna), som inte fastnar särskilt mycket i tassarna. Helt sandfritt är det inte utanför lådan, men passar på att sopa upp när jag rensar lådan. Har dessutom ställt lådan där man inte går i vanliga fall.

Pappersströt tycker jag är helt värdelöst, det luktar och det flyger runt överallt. Dessutom är det svårt att sopa.

Jag har ett par dörrmattor (mörkblå med nån grön rand, ganska tunna med gummiaktig baksida) från Ikea som är väldigt bra, ligger kvar på plats och katten gillar att klösa på dem. Om problemet är att sand fastnar i tassarna kanske en sån kan vara en idé. De ligger kvar fastän han klöser på dem, bra undersida och så står skostället på kanten och tynger ner.

En kattlåda med tak, som inte är helt vänd utåt rummet. En dörrmatta som du ställer lådan på som sticker ut framför lådan.
Jag har min låda så katten måste "vika om hörnet" för att gå in i den och då hinner hon gå av sig sanden på mattan innan hon stegar ut i badrummet!

Jag har låda med tak, men utan dörr och har alltid grus i hela lägenheten.

Jag skall ändå köpa en ny låda snart och tänkte prova en med dörr. Om tant accepterar den borde det väl innebära mindre grus :confused:

Jag har lådor med tak, utan lucka och med dörrmatta under och framför öppningen. Men det som minskar sandmängden på golvet mest är nog att jag placerar lådorna med öppningarna innåt väggen och så bara en glipa på ett par dm så katterna inte kan springa ut ur lådorna utan måste gå å vända om du förstår.. Det funkar jättebra:)

Risken med dörr är att kisse kan klämma svansen i dörren och sen tröttna på lådan å kissa nån annan stans:crazy:

Du får lära katten att gå på wc:n :idea:
Skämt åsido jag har hört att det faktiskt finns katter som gör det....:rofl: :rofl: :rofl:
men det är väl undantag

Min ena dricker ur toan :crazy:
Men han är och har alltid vart lite konstig :D

Har låda med tak och lucka, köpte en fånig matta i zoobutiken som är ganska tung och som vi sticker in en bit under ldan så den ligger still. Fungerar alldeles utmärkt på mullvaden till kise vi har.

Beträffande klämma svansen i luckan så lär sig de flesta katter rätt snabbt en teknik som gör att svansen inte kommer ikläm

Apo

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 782
Senast: Cocos
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 118
Senast: Alexandra_W
·
D
Övr. Katt Hejsan, Jag har alltid velat ha en katt, så nu när jag flyttat hemifrån sen en tid tillbaka har jag börjat fundera starkt på att...
Svar
12
· Visningar
2 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar