Kattlådan en miljöbov

Aha, ja, gräver igenom hela lådan jag också - har undrat om inte klumparna faller isär då, har du märkt något om de faller lätt isär?

Nej, det skulle jag inte påstå. Möjligtvis att de faller isär något lättare än EC men upplever inte det som ett problem med tanke på övriga fördelar :).

Applaws har också en eko-strö/sand nu såg jag...

Inväntar fortfarande första försöket med porta pine. Eko-plus är jäkla drygt, en låda räcker hur länge som helst känns det som nu när jag vill testa det nya... :p:bump:

Har nu beställt ökoplus :nailbiting: Den var åtminstone inte så dyr. Men har fortfarande en hel del av den gamla så väntan kommer att bli lååång :arghh::grin:

Ni som köper får jättegärna ta en bild på en burk vanlig bentonitsand bredvid en burk nya "sanden". Intressant att se skillnaden utseendemässigt tycker jag.

Ni som köper får jättegärna ta en bild på en burk vanlig bentonitsand bredvid en burk nya "sanden". Intressant att se skillnaden utseendemässigt tycker jag.

http://www.drapegontestet.de/2012/06/cats-best-oeko-plus/

Här finns flera bilder på öko-plus, det ser ut som små små träspån ungefär, runda och mjuka så det blir inte sticksit. Blir mer och mer småkornigt ju längre det legat i lådan och blivit grävt i.

Bentonitsanden blir ju mörkare, och ser ut som svart/grå-strandsand tycker jag.

Jag har alltid tyckt att bentonitsanden varit väldigt fräsch, men nu när vi testat Öko Plus känns bentonitsanden genast "smutsigare" på något vis. Det är säkert helt psykologiskt från min sida, men känns som att det damm bentonitsanden ger ifrån sig är mycket sämre att få i lungorna för såväl katter och kattrensare än träsanden. Upplever heller inte att spillet från ÖP sprider ut sig lika mycket i lägenheten som EC, men det kan ha att göra med lådans placering också.

Är fortfarande mycket nöjd med nya sanden och det verkar även katterna vara :). Kan dock förstå att vissa katter är kinkiga med ÖP då kornen är större.

Ok! Nu är vi igång med porta pine!

Tog fram utställningslådan med den sista Ökon för att få en jämförelse.

Porta pine i deras vanliga hemmalåda. Generöst med strö.

Porta har lite grövre korn än Öko tycker jag, efter en helt subjektiv bedömning. Men en något starkare trä-lukt. Inget som stör, utan mer det där lite svaga ved-doften, lite kåda.

Ingen låda har kissats i än så länge.... spänningen...spänningen!

Och jag väntar med spänning på att min Alice ska prova den nya kattlådan :D Spännande fredagskväll! :laugh:

Men det märktes när jag fyllde på den nya (och större) lådan hur mycket det dammade med Pussi sanden :yuck: men åtminstone så gick den återstående sanden åt nu, så när den nya kommer så kan jag börja med den genast :banana: ... Om hon nu använder den nya lådan utan klagomål :nailbiting::p

Rapport från fredagskvällen: En kissklump hittad i den nya kattlådan! Det tolkar jag som att den är godkänd :up: Vilket den borde vara då den är större än den gamla :p
Men det är skönt, då ställer åtminstone inte lådan till det när vi börjar med den nya sanden - skulle vara för jobbigt med båda sakerna nya på samma gång tänkte jag.

Porta-rapport

En kissklump, och en bajshög hittad - den sista troligen från Skönhetsmissen som inte gräver ned sin bajs. Det gör hon inte i Öko eller olika bentonitsandsorter heller, hon bara sätter sig uppepå...

Inget i den lilla lådan - som ju är öppen, helt utan anständiga väggar/tak så jag trodde inte att de skulle gå där.

Tyvärr också en misstänkt protestkiss i sängen på morgonen... Alla sängkläder är borttagna och ska tvättas så snart tvättsttugan öppnar.

Första protestkissen sedan någon av Fröknarna kom i sommaren 2014.
* Kan det vara hormonbundet med ljuset nu?
* Är det missnöje med porta pine - trots extralådan?
* Är det att Skönhetsmissen lämnade en jätteskit mitt i ingången till det vanliga toahuset så Brunetten ville inte gå in förrän den städats bort?

Utveckligen följs med nyfikenhet och intresse... Klart missnöjd med en enda sak - pinjedoften. Var är pinjedoften? :cool:

Senast ändrad:
Porta-rapport

En kissklump, och en bajshög hittad - den sista troligen från Skönhetsmissen som inte gräver ned sin bajs. Det gör hon inte i Öko eller olika bentonitsandsorter heller, hon bara sätter sig uppepå...

Inget i den lilla lådan - som ju är öppen, helt utan anständiga väggar/tak så jag trodde inte att de skulle gå där.

Tyvärr också en misstänkt protestkiss i sängen på morgonen... Alla sängkläder är borttagna och ska tvättas så snart tvättsttugan öppnar.

Första protestkissen sedan någon av Fröknarna kom i sommaren 2014.
* Kan det vara hormonbundet med ljuset nu?
* Är det missnöje med porta pine - trots extralådan?
* Är det att Skönhetsmissen lämnade en jätteskit mitt i ingången till det vanliga toahuset så Brunetten ville inte gå in förrän den städats bort?

Utveckligen följs med nyfikenhet och intresse... Klart missnöjd med en enda sak - pinjedoften. Var är pinjedoften? :cool:
Jag läste någon recension om Portan; att det var flera katter som inte tyckte om den, bl a för att den dammade. Men det finns säkert inte en kattsand som varenda katt gillar. Katter är som de är; de visar vad de vill ha och kanske framför allt vad de inte vill ha.

Tack för rapport!

Jag läste någon recension om Portan; att det var flera katter som inte tyckte om den, bl a för att den dammade. Men det finns säkert inte en kattsand som varenda katt gillar. Katter är som de är; de visar vad de vill ha och kanske framför allt vad de inte vill ha.

Tack för rapport!

Jag tyckte inte att den dammade när jag hällde upp. Men man vet ju aldrig - den har en lite skarpare lukt än Öko helt klart.

Nu har den misstänkta protestkisserskan varit inne och bajsat i lådan iaf. Det gick bra, grävdes och ordnades som sig bör.

Vi får se om de vänjer sig. Annars går vi tillbaka till gamla trygga Öko. :)

Jag tyckte inte att den dammade när jag hällde upp. Men man vet ju aldrig - den har en lite skarpare lukt än Öko helt klart.

Nu har den misstänkta protestkisserskan varit inne och bajsat i lådan iaf. Det gick bra, grävdes och ordnades som sig bör.

Vi får se om de vänjer sig. Annars går vi tillbaka till gamla trygga Öko. :)
Jag ska prova en ny sort för att ha i reserv utöver Ökon. Minns inte vad den heter, men den är av majs(-kärnor?) i alla fall. Får se vad damerna anser om den.

Jag ska prova en ny sort för att ha i reserv utöver Ökon. Minns inte vad den heter, men den är av majs(-kärnor?) i alla fall. Får se vad damerna anser om den.

Det är bra att testa, och faktiskt en viss poäng i att katterna får gå på lite olika sorter. Jag accepterar helt om katterna har en favvis, men om sanden tar slut eller det blir förseningar i leveranser så vill jag att de iaf ska gå med på att kissa i en annan sand/strö en kortare period.

Mina är blir utställda ibland också, och då får de snällt kissa på sanden som erbjuds på utställningen.

N
Det är bra att testa, och faktiskt en viss poäng i att katterna får gå på lite olika sorter. Jag accepterar helt om katterna har en favvis, men om sanden tar slut eller det blir förseningar i leveranser så vill jag att de iaf ska gå med på att kissa i en annan sand/strö en kortare period.

Mina är blir utställda ibland också, och då får de snällt kissa på sanden som erbjuds på utställningen.

Portadag nummer två.

Inga protestkiss någonstans. Kiss och bajs i lådan som sig bör från båda Fröknar. Har gått en promenad i lägenheten och tittat om det ev ligger undangömd bajs i någon hemligthörn-toa, men det är så rent och fint.

Verkar som om porta pine är accepterad.

Om någon skulle be om strö-rekommendation så skulle jag sagt Öko ändå - mest för att portans trä-doft blir ganska stark, annars är de väldigt lika utseendemässigt och hanteringsmässigt.

Är det någon här som har koll på hur bra PeeWee är för miljön? :) Det är också en typ av träspån som löses upp när katten kissar och samlas i en låda under "huvudlådan".

Idag inköptes en säck 20 l cellulosabaserat toamaterial till katten, Majsan Remiss strö. Får se vad herrn tycker om det.

Nu har ökoplussen ankommit och jag börjar bli nervös :p Beställde dock bara 10l från zooplus, dock så kör de ju ända ifrån Tyskland så det känns inte ett dugg miljövänligt. Hoppas att den finns på andra hemsidor också!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka