Kattkonflikt!!

I

idabus

Hej!! Jag skulle behöva lite hjälp med hur min kompis ska göra med sina katter...

Hon har en honkatt(äter p-piller) ca 4 år, en kasterarad hankatt 3 år och en liten hankatt på 10 månader.

Nu är det så att de två vuxna katterna funkar inget bra ihop. De ryker ihop så gott som dagligen i riktiga slagsmål:( . Hankatten o den lille kissen funkar jättebra ihop och leker o busar. Men honan är riktigt tjurskallig, mest mot den stora hanen.

Kompisen funderar nu på att lämna bort honan, men skulle helst vilja slippa. Tror ni att det kan bli förändring om man steriliserar honan??
Eller har ni några andra bra idéer??!! Är tacksam för alla tankar o funderingar runt detta problem!!!

Sv: Kattkonflikt!!

En kastrering kommer att lugna ner henne.
Sen går det nog bra att ha dem tillsammans utan bråk.
Det är ju dessutom inte bra med p-piller, då de ofta orsakar juvertumörer.

Är det verkligen riktiga slagsmål? Vad är det som gör att du tycker det? Jag bara undrar, för mina katter är inte heller bästa kompisar på något sätt och de ryker ihop flera gånger varje dag. Den yngre katten kan ofta mucka till bråk och tycker att det kan vara lite kul, medan det säkerligen är lite mer på allvar för den äldre katten (hon har gillar inte andra katter egentligen). På fullt allvar tror jag inte att det är eftersom ingen av dom morrar eller så. Den äldre vill nog mest visa att det är hon som bestämmer.

Hur länge har de vuxna katterna bott ihop? Hela livet? Om det verkligen är riktiga slagsmål hade jag nog valt att sära på dom. Som det är mellan mina katter nu, så tycker jag att det är lite tråkigt, men att sära på dom finns inte med på världskartan. Tycker alldeles för mycket om dom båda, så de får stå ut med varandra! :D

Det kan mycket väl bli bättre om ni kastrerar honkatten. Min äldsta honkatt blev ett monster av p-piller så där räckte det med att sluta ge p-piller helt enkelt.

Min kompis säger att de både fräser och morrar så det verkar vara riktiga slagsmål , tyvärr. Hon känner ju som du, att hon tycker så mycket om alla tre katterna och vill inte lämna bort någon av dem.

Hon skaffade den lilla kissen (10 mån) för att hon trodde att det kunde förbättra situationen. Hoppades på att hanarna skulle busa ihop o honan inte skulle bry sig så mycket. Men även om hanarna busar en hel del så blir det fortfarande slagsmål mellan de vuxna katterna.

Hon har funderat på om sterilisering av honan kan vara en lösning. Vill ju som sagt inte lämna bort honan, men det blir ju ohållbart i längden om det fortsätter.

Tackar för alla svar o funderingar...mottager gärna fler tankar!!:banana:

Ja, då är det ju ett jobbigt läge... Jag hade provat att kastrera och blev det ingen bättring hade jag nog försökt göra mig av med den ena katten. Katterna måste ju trots allt må bra och de tror jag inte att de gör om de är så arga på varandra...

Usch och fy... Hemska tanke att behöva välja bort en katt...

Bara ett tillägg, kanske inte alls är så med hennes hona men min honkatt på 11 år har blivit en riktig sur märr de senaste åren och när hon leker med sin son på 2 år så fräser hon och låter jättehemsk men om han slutar leka med henne så följer hon efter och föröker uppmuntra honom igen så det är helt enkelt så hon låter när hon leker :p
Hon är kastrerad sedan typ två år förresten, gått på p-piller innan.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
223
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix