doglover

Trådstartare
:(

Kan katthem ta emot katter som inte är hemlösa? I Västra Götaland?
Jag har en renrasig Exotic som jag älskar mycket, men min son har blivit allergisk.:(

Har försökt att hitta ett hem åt honom nu ett tag, men det är inte det lättaste...
 
Sv: Katthem.

I mån av plats brukar de göra det. Det de annars kan göra är att sas förmedla att katten behöver ett nytt hem, men katten stannar hos dig. Nu är hos dig lite svårt, men en vän kanske kan ta hand om den sålänge?

Så, det är absolut värt kontakta katthemmet för hjälp. Rasföreningen har du kontaktat dem? En annons på deras hemsida t ex (om de har sånt) når ju andra exoticintresserade.
 
Sv: Katthem.

Jag tror att folk "tackar nej" till honom pga han inte är en kattunge direkt. Han är 9 år. Men han är lekfull och fullt frisk, många år kvar har han.:)

Men jag ska kolla upp detta!
 
Sv: Katthem.

Jag köpte en katt från Kattmommando Syd och det var en fullvuxen kisse. Så dom tar emot även fullvuxna och inte bara små kissungar. :love:
 
Sv: Katthem.

Hittar du bara rätt kanaler tror jag inte det ska vara ett problem. Vår siameshona kom som omplacering, nu var hon inte 9 år då, men vuxen, och det var inget som alls hindrade sas. Men det gäller att sas nå de som söker en exotic/liknande, inte de som söker 'en katt' bara.

Vet att vissa äldre hellre tar just en vuxen/äldre katt med än en kattunge. Dels för de vill ha en mindre livlig katt än en kattunge, och dels för att de börjat tänka på sin egen död sas, och inte vill lämna en katt som är 'till besvär' efter sig, och/eller oroa sig för att ordna så katten får det bra när dagen är kommen. En vuxen katt har, kort och gott, färre år kvar, och då kanske de så att säga följs åt naturligt när det är dags.

Det ovanstående btw var det som fick farmor att, för 15 år sen i och för sig så det hade ju inte varit problem med det *s*, inte skaffa en ny hund. Dels kände hon att hon nog inte riktigt orkade med en livlig valp rent mentalt, men framförallt ville hon inte lämna en hund efter sig när hon dog. (Trots att jag tror vi var 5 st i närmsta släkten som sa 'Inga problem alls och inget besvär, jag kan ta hand om den om det skulle bli så). Hade hond är och då hittat en vuxen mellanschnauzer ('hennes' ras) till omplacering hade det nog garanterat blivit hund i huset igen =)

Så, jag har svårt att tro att du INTE ska kunna hitta ett nytt, gott hem åt en 9-årig raskatt. Men det gäller att hitta rätt kanaler, så du hittar just de som söker en vuxen raskatt och inte en ospecifierad kattunge.
 
Sv: Katthem.

Svenska perser- och exoticringen har en sida där man kan annonsera om omplacering av sin perser/exotic. http://www.swepex.se/

Tillägg: Har du kontaktat uppfödaren och hör om h*n kan hjälpa dig? De har ju oftast ett gediget kontaktnät! (Vår siameshona var det så med btw, ägaren ville/behövde omplacera, kontaktade uppfödaren som annonserade ut den som omplacering på sin hemsida, och hade katten hos sig iofs, tills den fått nytt hem. Jag hittade den via uppfödarens hemsida. Och kom iofs hem med inte bara den utan en 6 månaders liten siameskille med, men det är en annan historia *s*)
 
Senast ändrad:
Sv: Katthem.

Tack för tipsen! Jag visste inte att man kunde göra så, men jag ska kolla upp det!:D
Han är min första katt med stamtavla:p
 

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
29
· Visningar
1 795
Senast: Frida.G
·
Övr. Katt https://www.tv4.se/artikel/7ezMx6f87yMwzgY0hc3CDk/katt-skickades-ivaeg-i-paket-hittades-100-mil-bort :jawdrop:
Svar
9
· Visningar
1 214
Senast: Rosett
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp