Sv: Katthem.
Hittar du bara rätt kanaler tror jag inte det ska vara ett problem. Vår siameshona kom som omplacering, nu var hon inte 9 år då, men vuxen, och det var inget som alls hindrade sas. Men det gäller att sas nå de som söker en exotic/liknande, inte de som söker 'en katt' bara.
Vet att vissa äldre hellre tar just en vuxen/äldre katt med än en kattunge. Dels för de vill ha en mindre livlig katt än en kattunge, och dels för att de börjat tänka på sin egen död sas, och inte vill lämna en katt som är 'till besvär' efter sig, och/eller oroa sig för att ordna så katten får det bra när dagen är kommen. En vuxen katt har, kort och gott, färre år kvar, och då kanske de så att säga följs åt naturligt när det är dags.
Det ovanstående btw var det som fick farmor att, för 15 år sen i och för sig så det hade ju inte varit problem med det *s*, inte skaffa en ny hund. Dels kände hon att hon nog inte riktigt orkade med en livlig valp rent mentalt, men framförallt ville hon inte lämna en hund efter sig när hon dog. (Trots att jag tror vi var 5 st i närmsta släkten som sa 'Inga problem alls och inget besvär, jag kan ta hand om den om det skulle bli så). Hade hond är och då hittat en vuxen mellanschnauzer ('hennes' ras) till omplacering hade det nog garanterat blivit hund i huset igen =)
Så, jag har svårt att tro att du INTE ska kunna hitta ett nytt, gott hem åt en 9-årig raskatt. Men det gäller att hitta rätt kanaler, så du hittar just de som söker en vuxen raskatt och inte en ospecifierad kattunge.