Katters minne..

Tindrus

Trådstartare
I början av januari sprang en av mina katter bort, liten tjej på bara 6 månader.. Var jättekonstigt alltihop då hon i princip aldrig ville vara ute mer än 10 minuter i sträck och tyckte verkligen inte om att blöta ner fötterna.. Jag letade överallt, i timmar finkammade jag området där jag bor, ropade och bölade.. :o
Började väl inse att hon inte skulle komma tillbaka efter ett par veckor men det tog månader att acceptera det.. Har tänkt på henne varenda dag och kollat efter henne såfort jag åker bil i området.
Tänkt att hon blivit tagen av nått djur, eller drunknat i ån som är härutanför..

Idag när jag var påväg hem från jobbet såg jag en katt gå längst vägkanten.. Behövde inte komma närmre än 20 meter bakom henne innan jag såg att det var hon, helt sjuk känsla, höll på att tuppa av nästan..
Ner med rutan och ropade på henne, vafan tänkte jag då? att hon skulle komma fram till min stora läskiga bil som låter som ett Jet-plan eller? haha.. Nää stannade och klev ur och gick fram en bit, satte mig på huk och ropade på henne.. Då vände hon sig om och mjauade bara, tittade på mig, jag ropade igen, ett till mjau och sen sprang hon fram till mig..
Nu ligger hon mest i sängen och vilar eller äter, jäääättehungrig är hon.. :P :love:

Alltså, tänkte nu höra om någon vet hur mkt katter minns liksom? Hon gick nåt varv och kollade läget när vi kom hem, inte alls lika mycket som mina andra katter har gjort när de kommit hit första gången eller till nytt ställe.. Ligger i sängen på sidan/ryggen som om ingenting har hänt, gosar mkt med mig men helst med pojkvännen (precis som förr :p)..
Så, nån som vet hur minnet funkar?

Sv: Katters minne..

Vilken lycka att hon kom tillbaka!
Jag tror katters förmåga att minnas är ganska individuell, men nästan alla katter som jag har träffat på minns var de har bott oavsett om det varit ett år sedan de var där. Min ena katt var på vårt landställe förra sommaren och han kände igen sig direkt när han kom ut i juni i år, 10 månader sedan sist. Människorna de har träffat verkar de däremot kunna glömma ibland efter bara några månader. Har hälsat på katter jag tagit hand om i deras nya hem och ett par har inte verkat känna igen mig.

Vilken lycka att hon kom tillbaka!
Jag tror katters förmåga att minnas är ganska individuell, men nästan alla katter som jag har träffat på minns var de har bott oavsett om det varit ett år sedan de var där. Min ena katt var på vårt landställe förra sommaren och han kände igen sig direkt när han kom ut i juni i år, 10 månader sedan sist. Människorna de har träffat verkar de däremot kunna glömma ibland efter bara några månader. Har hälsat på katter jag tagit hand om i deras nya hem och ett par har inte verkat känna igen mig.

Jaa verkligen! Känns som en 10kg tung sten bara föll av mig när jag såg henne.. Helt galen känsla, jag kan inte fatta att det är sant.. :p

Tack för ditt svar!

Den här katten är född hos mig kanske jag ska tillägga också, om det har nån betydelse?

Förstår det!
Om hon är född hos dig så är hon säkert ordentligt präglad på både dig och hemmet också, tror det skulle krävas minst flera år på rymmen för att hon skulle glömma bort dig eller för att hon skulle glömma bort hur det ser ut hemma. Fast det är bara spekulationer, jag tror inte katter tänker aktivt på det/dem som inte är där just då.

Förstår det!
Om hon är född hos dig så är hon säkert ordentligt präglad på både dig och hemmet också, tror det skulle krävas minst flera år på rymmen för att hon skulle glömma bort dig eller för att hon skulle glömma bort hur det ser ut hemma. Fast det är bara spekulationer, jag tror inte katter tänker aktivt på det/dem som inte är där just då.

Vi spekulerar nog lite lika då.. Hela hennes attityd är liksom "Här bor jag, gosa med mig, ingenting har hänt, varför är du så glad?" typ.. :p Annars när jag haft "nya" katter har dom velat kolla runt mer än hon har gjort samt varit lite mer reserverade innan man fått extremgosa ner dom i sängen.. :angel:

BILDBOMB!

Inga-Lill som liiiten bebis :love: (japps, hon heter Inga-Lill ;))

Lite större bebis. <3

Underbart, jag blir alldeles rörd!

Min Månsa åkte med ett flyttsläp till Skåne(48mil härifrån). Gammelkatten satt vid det huset hon försvann ifrån i 2,5 månad och väntade. Han gick runt huset och nosade, men mest satt han vid gaveln på framsidan...

När vi väl hittade henne och hon kom hem så släppte vi ut henne ur transportburen. Den första som kom springandes var gammelkatten och jisses vad pussar Månsan fick! :love: och så gör de ju inte med en främmande katt! Hon är hans tjej helt enkelt!

Sötnos! Hon är ganska lik min ena katt.

tazvaxholm.jpg

taz19aug08.JPG

Oj jäklar! :D Hur hittade ni henne?

Alltså jag fattar fortfarande inte att det är sant.. När jag tittar på henne liksom... :love: vet inte om jag tror på det ens?! 10 månader liksom...

Oj jäklar! :D Hur hittade ni henne?

Alltså jag fattar fortfarande inte att det är sant.. När jag tittar på henne liksom... :love: vet inte om jag tror på det ens?! 10 månader liksom...

Det var en tant som ringt ett djurhem i Helsingborg och berättat att det var en liten katt som ville komma in till henne. Tanten hade även sagt att det måste vara några barn som saknade katten väldigt mycket då hon märkt att Månsan var väldigt förtjust i hennes barnbarn. Efter mycket tjat så hämtade djurhemmet Månsan och när de körde henne till veterinären så hittade de öronmärkningen (som jag aktiverat i sista stund, då det var två år innan som hon märktes och jag brydde mig inte om att betala då) De ringde kl 1500 på eftermiddagen och två timmar senare var vi på väg för att hämta hem henne!

När vi såg henne i buren på djurhemmet, mager och rakad så grät både jag, min man, vår dotter, personalen+ min mamma som var med på videolänk på mobilen.

Bifogar bilder på vår älskade prinsessa:

Före hon försvann:

IMG_1544.jpg

Första gången ute sen försvinnandet:

IMG_6031.jpg

Äntligen hemma igen, första kvällen:

IMG_5835.jpg

Som en mager kyckling, nån timme efter vi kom hem, står och skriker efter tunna skivor rökt skinka:

IMG_5817.jpg

Nu går hon sällan från rabatten utanför huset, och går hon mer än 50 meter så är hon på rymmen :rofl:

Katter är experter på att ge sina mattar och hussar hjärtsnörp.
En av de katter som vi fått från ett katthem försvann i mitten på första sommaren hos oss.
Och vi var säkra på att det var kört då hon inte bott hos oss så länge då.
4 månder senare så kommer hon hem och skriker på uppmärksamhet typ "Jag är här nu SE mig!"
I utmärkt skick och nöjd och glad för övrigt.
Vi har nu vant oss vid att hon drar på "Jaktsafari" varje sensommar och återkommer till hösten när det blir kyligt.
I år så kom hon hem tidigare än vanlig eftersom att hon hade "vrickat" tassen och det inte gick så bra att jaga då.

Liknande trådar

Katthälsa min pojkvänns syster har en liten hon kat. sist jag såg henne var hon jätte fin i pälsen, normalt byggd och sprang omkring och mjauade...
Svar
3
· Visningar
1 498
Senast: CeciliaT
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 672
Senast: Fille
·
H
Övr. Hund Vill bara dela med mig av en lite mystisk händelse som utspelade sig för ett par veckor sedan. Min sambo åkte som vanligt till...
Svar
7
· Visningar
1 127
Senast: Hot Shot
·
Övr. Hund Ja, jag ligger här sjuk och tänker att jag lika gärna kan skriva lite för att kanske få lite nya infallsvinklar eller ideer om vad som...
Svar
1
· Visningar
1 587
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka