Katter som löper

KisseNova

Trådstartare
Mötte min granne i trapphuset ochvi kom in på att prata om löpande katter. Enligt henne så skriker alla honkatter högt, hon hade minsann haft katt hela livet. Jag har ju själv mött väldigt tysta honor så jag anser att det är induviduellt.

Men tänkte kolla med er kattfolk, för även en uppfödare höll med mig om att katter kan vara tysta vid löp. Tråden är inte till för att smutskasta min granne utan för att kolla om jag verkligen måste använda p-piller på en ev honkatt när hon löper. Katten kommer vara enbart innekatt så helst vill jag undvika p-piller och sen kastrera när hon fått sina 2 kullar.

Sv: Katter som löper

Min katthona ska tydligen jama HÖGT speciellt på kvällarna och nätterna och hon ska hela tiden "ställa" sig. Kissar på fel plats gör hon också tyvärr.

Jag hör ju inte henne men sambon blir ganska lidande på nätterna har jag märkt, han brukar gå och bada henne så hon är tyst en stund för då tvättar hon sig :p

Det beror helt på katten.
Jag har en hona som är väldigt mild och lugn när hon löper och en hona som är ett monster och till och med löper igenom p-piller.
Jag vill undvika p-piller i så stor utsträckning som möjligt, syntetiska hormoner är i mina ögon aldrig av godo. Är honan ni tar på foder ganska lagom när hon löper finns ingen anledning till p-piller, för jag gissar på att ni inte har en fertil hankatt hemma. ;)

Jaa, det är det som är tanken. Att slippa p-piller om hon är så tyst att det går att ha henne utan.Jag har hört att det är inte så bra med p-piller, och målet är ju att hon ska kastreras när hon fått sina kattkullar.

Nej, vi kommer bara ha henne så det spelar ju ingen roll om hon är utan p-piller eftersom hon ska vara innekatt. Möjligen ska jag skaffa en honkatt till, men 2 honor gör inga barn ;)

Var det inte du som ville rädda katter via katthem/hemlösa?

Jag har då aldrig träffat en katt som är tyst vid löp... Mina honor höll på att ta livet av oss under de veckorna (!) som de löpte innan de blev kastrerade, verkligen så outhärdligt att jag var nervös att bli vräkt. De småjamade med en hög ton hela nätterna och halva dagarna. Kunde inte ens sova om vi hade sovrumsdörren stängd, det var hemskt.

Jag kan faktiskt inte förstå hur folk orkar med att ha okastrerade katter hemma inne i lägenhet, speciellt som de ju ibland kan börja revirskissa när de löper som mest också, men det kanske finns tysta, lugna löpande katter, jag har dock aldrig träffat eller övht hört talas om sådana. Alla katter jag träffat och alla jag känner som haft okastrerade honkatter har varit högljudda...

Men kattens ägare borde veta hur hon är vid löp?

Jo, jag ska ev ha 2 honor varav en raskatt och en katt ifrån ett katthem. Tanken var att skaffa 2 katter så dom har sällskap av varandra, och dessutom ligger dom nära varandra i ålder. Katten ifrån katthem ska ev hämtas på söndag, men jag blir lite osäker eftersom jag inte får svar på vissa frågor. Jag har fortfarande inte fått mailpersonens telefonnummer eller ens fått reda på vem jag ska kontakta rörande katten trots jag frågat i varje mail. Vet inte vart katten finns, eller nånting just nu så jag avvaktar till eftersom träffen med uppfödaren imorgon.

Alla honkatter jag stött på har varit fruktansvärda när de löpte! Vilket ledde till (med mina två jag haft) att direkt löpet var slut åkte vi till veterinären och gjorde slut på fertiliteten!

Min första lilla katt jag räddade när jag flyttade hemifrån, Wilma, var en vilding i vanliga fall. Men sen plötsligt blev hon helt galen. Inte bara det där att hon jamade och ställde sig med ändan upp hela tiden. Det räckte inte, utan hon kom på en diabolisk plan (;) nu är jag inte riktigt allvarlig att hon planerade detta alltså) : att sitta och dra med klorna över brevinkastet som ju var av metall. Hon rörde inte resten av dörren och inga andra dörrar. BARA metallen. Jag trodde jag skulle bli vansinnig!

Den andra var nu i våras, hon var bara 5 månader när hon satte igång. Och det höll på att driva hela familjen vansinnig. Plus som nån annan sagt man blev rädd att man skulle bli vräkt. Hon höll på i 3 (!!!) veckor. Men efter kastrering är hon lugn och tyst. Mycket skönt.

Har tagit emot katter från katthem mellan dessa två katter också men de har varit kastrerade när vi fått hem dem så då har man sluppit hela den där plågan.
Om man inte ska avla på katten tycker jag inte det finns någon anledning att inte kastrera dem, jag har aldrig stött på en 'tyst löperska' i alla fall. Men det kanske är beroende på ras också?

Hehe Skaffa ingen Bengal om du är orolig för löp skrik. :D

Grannen hör mina innekatter och han bor typ 200 m bort. :D
Tålamod is the shit. :angel:

Dizzan som jag hade skrek inte vid löp, hon bara "kurrade" och åmade sig, man märkte inte av hennes löp så mycket , mer än att hon som sagt var fjantig.

Dom flesta katter löper högt, men jag vet flera honor i min närhet som är väldigt tysta i sina löp, framför allt på hösten/vintern. Jag har själv en hona som löper högt och ljudligt på våren, men nästan omärkbart på hösten/vintern. Visst är det bra att kunna skippa p-piller, men inte om katten fortfarande går och löper. Innan jag upptäckte att min hona löpte tyst på höst/vinter så tyckte jag att det var så konstigt att hon gick ner i vikt och inte alls var i lika fin kondition som hon brukar vara, detta berodde ju på att hon gick och smålöpte hela tiden (kom vi på sen) och det tar väldigt mycket på katten, dom kan även bli riktigt sjuka om det får hålla på för länge. Jag satte henne på p-piller och efter bara två veckor märktes en enorm skillnad, hon är nu i jätte bra hull med en underbar vinterpäls, så ska man avla och har en hona som löper året runt, så är det bättre att sätta dem på p-piller, men inte ha dom så länge i avel.

En av alla de honkatter jag har/har haft har skrikit högt, resten har åmat sig och jamat och kurrat i normal ton om än något mer än vanligt.

Min siames(!) var ganska tyst under löpen, kom jag hem efter ett nattpass så var hon lite snacksaligare än vanligt så länge jag var uppe, men när jag gick och la mig så gjorde hon det med och var tyst tills jag klev upp igen. Syrrans siames däremot gastade så det hördes ner på gatan från fjärde våningen, i centrala Göteborg med all trafik i bakgrunden. :crazy: Mamma var så orolig att barnavårdsnämnden skulle komma då det lät som en unge som skrek "mamma, mamma" att det dröjde inte så länge innan löpkatten blev en "det" istället. :rofl:

Av alla mina/familjens katter genom åren så är det siamesen som varit tystast av dem alla. Nuvarande bonnkatt var inget större problem så när som att vi hade ett fasligt sjå första löpet med att hålla henne inne, hände några ggr att vi jagade henne med ficklampan i mörkret när hon smitit och hon lärde sig snabbt att öppna ytterdörren själv. :eek:

Det finns honor som skriker lungorna ur sig när de löper och det finns de man knappt märker av när de löper så det kan gå åt båda hållet. Vanligast är dock att honorna är högljudda under löp.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 890
Senast: Badger
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·
R
Övr. Katt Har ett litet bekymmer... En granne (eller ja, det är 700 m mellan husen här) har en honkatt som kommer hit till oss när hon löper. Vi...
2
Svar
28
· Visningar
4 526
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Jag ska givetvis ta detta med veterinären också, men vill kolla av erfarenheter här! Om man i framtiden skulle kunna tänka sig en kull...
Svar
14
· Visningar
2 909
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30