Katter på balkongen..?

R

Rebby

Hr två katter som har varit innekatter hela sitt liv (dom är snrt 1 år). Vi har tänkt flytta till en annan lgh nu och där finns det en balkong.
Så frågan är då om man vågar släppa ut dom på balokngen eller om det är stor risk att dom hoppar ner och blir pankaka?:crazy:

Nån som har erfarenhet? Skulle ni våga släppa ut dom?

Sv: Katter på balkongen..?

Naturligtvis måste du näta in balkongen, annars går det inte. En fågel flyger förbi och katten dyker.

Jag skulle våga om jg satt upp nät först, vet ett ex antal innekatter som har hoppat ner från balkongen. Sedan tar det ett tag innan dom man får hem dom igen eftersom att dom inte hittar hem så som utekatter gör.

Altså måste man näta in hela balkongen? Fröstår inte riktgit hur ni menar..

Rebby skrev:
Altså måste man näta in hela balkongen? Fröstår inte riktgit hur ni menar..

där det är öppet på balkongen, där de kan hoppa ut är det bra att sätta upp nät så de inte trillar. från räcket till taket. finns tex nåt grönt nät som har ganska stora hål som jag vet grannarna här har använt.

Det finns olika sätt att göra det på. Så här ser det ut hos mig:
P1010012.jpg

Nätet är ett trädgårdsnät i plast som sitter i en träram som även har nättak - för att slippa fästa i golvet på balkongen ovanför. Vi ville inte att grannen där uppe skulle få nåt att klaga på. Annars hade det varit enklare.

Håller med övriga. Det är en myt att katter inte ramlar/tappar balansen. du måste ha ett nät om du ska kunna koppla av och inte oroa dig eller ta en stor risk.

enligt min vet klinik är det en av de vanligaste incidenterna runt katt, dvs de har ramlat från balkongen och skadat sig.....

JO troligast är att du måste det, annars rymer katten alternativt råkar tappa balansen å ramlar ner.

Så som manalaki vissar på bild är ett riktigt bra sätt att näta in balkonen, det är inte särskilt svårt heller.

Glöm inte nederkanten på balkongen, om det finns en öppning där.

Nog för att katter brukar landa på fötterna, och klarar det mesta, men balkonger brukar sitta alldeles för högt för att det ska vara säkert.

Okej får göra en sån där nätgrej då! Tack för svaren :bow:

Jag har nätat in hela balkongen och det funkar jättebra! Katterna är därute nästan jämt när jag är hemma. De har fått en stor bit trädstam (usch så tungt att släpa in, 2 vån upp...) att vässa klorna på och att klättra upp och sitta på och spana ut över domänerna, och så lite andra saker att sitta och ligga på. Och så deras gräs såklart.

Min äldsta katt Snickers, var utekatt i 2½ år innan jag flyttade från hus med trädgård till lägenhet, och jag trodde hon skulle bli fnattig, men det har gått hur bra som helst - det är 3 år sen nu och hon accepterar innelivet helt och fullt. Ole som är 2 år gammal har aldrig varit ute, så för honom är balkongen den enda utevärld han känner till.

Heej! När jag bodde i lägenhet så hade vi våra två katter ute på balkongen utan problem! Vi vande dom vid det ganska tidigt och vi hade inte nät på balkongen. Vi bodde iofs rätt långt ner, men vi ville inte ha nått nät på våran balkong :D... En gång när det kom en stilig katthane så hoppade en av missarna ner från balkongen och drog med honom:D , men vi hann få tag på henne och hon hoppade ALDRIG mera ner från balkongen, tror hon blev lite chokad. :o ;) Med fåglar var det inget större problem, dom bara satt och kollade och "mjauade" på dom. :p Men om du bor högt upp ska du nog ha nät, annars finns det ju risk att dom skadar sig i fallet. :crazy:

Faktum är att låga fall också är farliga. Dom hinner inte vända sig och kan ramla på sidan alternativet på nått ben och bryta sig.
Så jag köper inte ditt resonemang.

Lånar knappen

Nån som har katter på helglasad balkong? Dvs glas även i "staketet"? Jag har funderat en hel det på hur det kommer att bli till sommaren. Den är inglasad även upptill nu, men i sommar vill man ju kunna öppna. Katterna har varit ute på balkongen nu (korta stunder, för de fryser om förrerna!! :D ), men aldrig ens tittat uppåt, eftersom de kan se ut och ner när de står på golvet. Frågan är om de ens försöker hoppa upp på kanten då.

Undrar bara om nån har nån erfarenhet. Jag tänker INTE riskera att älsklingarna ramlar 8 våningar ner.......

Jag tror att dom sakta men säkert vidgar sina vyer. Dom hoppar upp och tar en fluga och ser att det är nått ovanför "väggen" osv. Kan ni inte köpa kompostgaller och bara sätta provisoriskt när ni har öppet? Det är ju iaf några decimeter högt.

Ja, problemet är ju att man inte kan ha nån fast anordning när fönstren måste gå att dra tillbaka igen. Men det får väl bli så att ska de öht vara på balkongen när fönsterna är öppna så är det punktbevakning som gäller. Förhoppningsvis blåser det så mycket att det inte är några flugor och fåglar att försöka fånga.

Går det inte att göra provisoriskt? Så ni kan ta bort dom när ni ska dra igen fönstrena? Alltså inte låta dom sitta uppe nån längre tid.

Det gör det säkert! Än är det ju inte aktuellt.

(Jag har en helt utslagen kisse på golvet här, som har jagat fjädervippa på sängen ett tag... Du skulle se hennes tassföring!!! Snabbare får man leta efter!)

Köp flugnät (jättetunnt) som går att fästa på kardborreband.
Har köpt det (nät+kardborreband i samma paket) på Lidl som jag hade i mina fönster. Kardborrbandet sitter ju där det sitter men man tar lätt bort nätet om man vill det.
Sätt kardborrebanden runt hela fönstren, annars kan de hitta hål att krypa genom som mina katter gjorde. Bodde en halv trappa upp men det var ganska trafikerat och inte så kul att ha dem springandes ute på stan då...

Du kan få köpa mina om du vill för en billig peng. Tror jag har en oanvänd förpackning med.

För många år sedan när vi bodde i lgh så smet vår katt ut på balkongen. Han hoppade ner från 5:e våningen. Han klarade sig fint, vi var hos vet och röntgade. Han lever idag och är en 16år gammal.

Inget jag rekomenderar!!

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
601
Senast: Bison
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 589
Senast: cirkus
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar