Katter och sömnbehov

Haukur

Trådstartare
Det är väl rätt allmännt kännt att katter sover större delen av dygnet. Men om dom inte gör det då? Min ena hanne och huskattshonan sover normalmycket för en katt, dom sover i princip hela natten när jag sover (8h) och sover en hel del när jag är hemma, när jag jobbar har jag ingen aning men jag gissar att dom sover på ungefär samma sätt då;)

Men knäppkatten sover jättelite:crazy: Han sover hela "min" natt och som sagt, dom timmarna jag är på jobbet har jag ingen aning. Men när jag är hemma (vardagar ca 5 h innan jag går till jobbet) är han vaken hela tiden och på helgerna sover han bara om jag sitter i soffan och kollar på tv. På helgerna kan han alltså vara vaken från 9 på morgonen till 21-22 på kvällen om jag är hemma hela dagen. Han är väldigt aktiv normalt och leker mycket och letar spöken. Han är också väldigt mammig och pratar mycket med mig och är alltid i samma rum som jag. Han är alltid vaken när jag kommer hem på nätterna (jobbar kväll), dom andra missarna kommer fram och ser sömndruckna och trötta ut men Pottan skuttar sitter redan vid dörren och väntar när jag öppnar...

Är det verkligen sunt för en katt att vara vaken 10 timmar i sträck? Med tanke på hur mycket dom andra sover (är vakna knappt 2 timmar åt gången innan dom sover igen) så blir jag lite orolig för min virrpanna.

Sv: Katter och sömnbehov

Man får alltid räkna med lite naturlig variation. ;) Verkar han må bra sover han säkert tillräckligt. Verkar han nervös eller stressad kan det ju vara så att han av något skäl helt enkelt inte kan sova.

Kolla på katten och försök bedöma hur han mår. Mår han bra är nog allt i sin ordning (även fast du skulle vilja att han sover lite mer :rofl:).

Pottan har ju alltid varit lite underlig iof:angel: Nu sitter han och petar på honan för att kontrollera att hon verkligen sover och inte ska leka lite:crazy:

Jag har faktiskt funderat på det ganska ofta om han verkligen är lugn och harmonisk. Han verkar trivas jättebra, speciellt när han får umgås med människor men samtidigt kan jag inte låta bli att fundera på om hans överaktivitet beror på stress. Han kan koppla av även i vaket tillstånd men han är mycket lugnare när han t.ex. åker bil eller följer med och hälsar på hos någon annan. Det är svårt att utvärdera om det är för att han har annat att tänka på och därför blir trött i huvudet eller om han möjligtvis är understimulerad hemma, eller kasnke tom överstimulerad.
Men han ser ju frisk ut, fin i pälsen, äter skiter osv och han sover ju faktiskt ostört hela natten när jag sover.

Han kanske bara fattat fel och tror att han är människa?;)

Tillägg: Nervös är han inte direkt, han kan vara lite hispig i början om det kommer hit någon han inte riktigt känner men han lugnar sig när personen varit här ett tag. Han hittar däremot ganska mycket spöken överallt, han kan t.ex. bli livrädd för min fot om jag ligger i soffan, då smyger han fram försiktigt och rör jag foten kastar han sig handlöst två meter rakt uppåt/bakåt och det kan ta tid innan han kommer över sitt spöke, om jag inte flyttar foten helt förstås då ger han sig. Samma sak så leker han ofta med inbillade saker, han kan hålla på och skjuta runt nåt på golvet eller kasta med något i luften och sen när man kommer och ska kolla vad han leker med så finns verklige INGENTING där. Livlig fantasi eller hjärnspöken?
Det jag främst reagerar på är att han är mycket lugnare när vi hälsar på hos mina föräldrar. Då sover han mycket mer och är inte alls lika mycket plåster på mig. Det jag inte kan utvädrea är om han blir så för att han är lugn och harmonisk där eller för att han är osäker och inte vågar leka och busa när han inte är på sitt revir. Den andra rexen vantrivs hos päronen dock och blir uppenbart deprimerad, skrikig och sover hela tiden:crazy:

Senast ändrad:

Lite high strung låter det som. ;) Det låter dock inte konstigt, devons kan vara tokiga... hjärnspöken är en del av det. :rofl:

Fråga min Pirjo vad tusan hon jagar när hon får sina vansinnesryck... jag ser inget, men hon gör tydligen det.

Mina katter är kolugna så fort jag sätter in dem i en transportbur och sätter mig tåget med dem, jag tror inte att det innebär att de trivs bättre i buren på tåget än hemma hos mig. Det är bara, som jag har förstått det, ett väldigt vanligt sätt för devons att hantera nya/annorlunda situationer. De blir väldigt lugna. Jag har åkt bil med 10-15 devons och det är knäpptyst. Sedan har jag åkt bil med 5 siameser/ragdolls och det sjungs i kör.

Min slutsats är att devons är väldigt laid back i nya miljöer.

Min slutsats är att devons är väldigt laid back i nya miljöer.

Säg det till Sunny, han vet inte vad lugn betyder när han sitter i bilen men hemma kan han sova sig igenom en jordbävning:rofl:

Får väl sluta noja med Pottan och se det som att han bara tycker så mycket om att umgås med mig så han ser till att vara vaken när han får chansen:angel: Kanske borde skaffa en hög katter till så det är större chans att åtminstone någon är vaken, pottan blir jätteförvirrad när både Sunny och lillvilden sover mitt på dagen och han måste aktivera sig själv:rofl:

Det är en myt att katter ska sova större delen av dygnet, en frisk katt sover ca 12-13 timmar om dygnet så jag kan inte se att det skulle vara konstigt att han är vaken tio timmar i sträck.

Katter är ju olika individer och har därefter olika egenheter.
Min kompis har två Burmor varav den ena har nån variant av damp. Eller vad man nu kan kalla överaktiva och lite knepiga katter... Han sover i och för sig som han ska men han kan vara en hel del obstinat. Mao inte riktigt som andra katter. ;)
Så länge din katt verkar må bra i övrigt så skulle jag inte bry mig så mycket.

Jag tycker att din katt verkar helt normal! Även dom andra två som sover också..det är ju väldigt individuellt hur mycket dom sover. Det beror på typ och ålder osv. Jag tror att mina är vakna ungefär lika mycket som din Pottan, dom är unga o leker mycket, är nyfikna på människorna i familjen o är gärna med någon av oss. Sover gör dom hela natten dock. Jag har märkt att dom sover mer när det är dåligt väder! Katter gör nog det som många av oss människor skulle vilja kunna göra...krypa ner under täcket när det regnar ute!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 205
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar