Katter och omkullvälta saker...

T

Tintomara

Ni som har innekatter - hur funkar det? Hur många saker har kraschat i golvet medans ni varit borta om dagarna? Jag har ju till och från funderat på katt (nu kan jag inte skaffa en då jag inte vet hur/var jag kommer bo när jag tar ut examen efter nästa termin, och det känns lite kortsiktigt) - men hur gör ni med dyrare föremål?

Sv: Katter och omkullvälta saker...

Vi limmar fast dem på bänkarna. Nej då, men visst har mycket gått i itu sedan lille Balthasar flyttade in i oktober. Blomkrukor, speglar, nedrivna bordsdukar med ljusstakar. Suck.... Men go är han det lilla livet. Dyrare föremål plockar vi numera bort eller ställer långt in. Ibland önskar jag att vi inte bodde som vi gör med bilar och långtradare alldeles utanför tomten för utekatter grejar det bättre!

Enligt min erfarenhet så är hankatter värst på att riva ner saker:devil:
Alla mina hankatter har varit osmidiga:crazy:

Honkatterna däremot har haft lite mer koll på kroppen och vad jag kan minnas gick nog ingenting i golvet:D :bow:

Dyrare föremål har jag nog aldrig ägt, men det är grymt irriterande då blomkrukorna åker i golvet en efter en:devil:

Va, alltså? River katter ned saker?

Jag har två tokvilda rexar och de har inte rivit ned en grej.

Mina katter har aldrig rivit ner något - som de flesta ragdolls så håller de sig i princip bara på golven. Den enda gången något åkt i golvet är nu senast när jag hade en hona här på parning, då välte hon ner blomkrukan som stod i fönstret. Jag är säker på att det var för att hon ville att jag skulle komma in och gosa! :D

/Erica

Hm, ok. Tack för svaren. Sicket problem då, de rår ju inte för det de små charmtrollen, men om TVn som balanserar på sitt lilla fotstöd skulle välta och dimpa i golvet skulle jag nog bli lite lessen i ögat.

Får klura vidare på hur man ska kunna kattsäkra ett hem. ;)

Under knappt 1,5 år har en lampa åkt i golvet, men det är också allt. Då tror jag hon blev rädd för något när hon satt i fönstret, troligtvis grannhunden, för den lampan vägde nästan mer än vad hon gjorde.

I övrigt har hon aldrig rivit ner något. Inga blommor, inga prydnadssaker, ingenting. Hon är så försiktig, min underbara lilla tös. :love:

Tidigare hade jag en ÄKTA huligan. Blomkrukor stod på dubbehäftande tejp. ALLA lösa föremål var bara att glömma. Till och med skåp och garderober öppnade hon och drog ut grejer på golvet. Katten var med all säkerhet skadad. Jag hittade henne i stallet när hon bara var en liten, liten kattunge. Hon var smutsig, hade olja i pälsen och ena örat var avbitet. Den katten klarade inte ett liv i möblerade rum, så hon fick åka till katthimlen... :cry:

Nu har jag de två snällaste katterna man kan ha. Kan inte minnas att någon av dom haft sönder nånting. De nöjer sig med att vara på golvet, i sängen eller i soffan.

Här har bara saker gått sönder när vi har haft kull, och då har jag ändå högaktiva katter som är överallt mellan golv och tak.

Dyra saker ställer man förslagsvis inte i fönstren där de härjar som mest. Råkar man få en klumpeduns är det dubbelhäftande som gäller, men de flesta katter är för smidiga för att ha ner massa saker.

Min förra kisse var fenomenal på att hoppa upp på hyllor och åka arselkana på fönsterbrädorna. Så där fick man fästa allt med dubbelhäftande tejp. Hon kraschade dock inte så mycket innan vi tejpade, nån blomma åkte i golvet o en lampa.
Min äldre hona har nog bara haft ner en blomma en gång när hon jagade en fluga i fönstret, annars är hon väldigt försiktig och smidig.

Glömde skriva att dyra föremål ställer man så katten inte kommer åt dem :angel:

Senast ändrad:

På över fem år har bara ettar blomkrukor gått i golvet.

Det beror på att jag sen dess tagit bort ALLT. Har inga krukväxter, köper aldrig snittblommor, får jag en bukett hamnar den högst upp på en hylla. På ett par andra högt belägna hyllor står en del saker jag gillar, dit når inte katterna.

I övrigt är allt bortplockat. Det kostar att ha innekatter;)

Min katt är rätt så bestämd när det gäller inredning: han puttar helt en kelt ner eller flyttar på saker han inte gillar :devil: Men jag tyckte att det gick rätt fort att kattsäkra" hemmet.

Jag har röjt på dom platser han vill sitta på (fönster o så) så han slipper trängas med blomkrukor, små lösa grejer lägger jag på hyllor han inte når och saker som kan vältas har jag ställt mot vägg e dyl. Eftersom han är innekatt på deltid så låter jag honom visa vilka platser han tycker om och så får dom bli hans så han ska kunna trivas ordentligt. Sen har jag lärt honom att han inte får vara på vissa ställen (köksbord osv).

I övrigt så räknar jag med att grejer åker i golvet då och då... :D

Ni som har innekatter - hur funkar det? Hur många saker har kraschat i golvet medans ni varit borta om dagarna? Jag har ju till och från funderat på katt (nu kan jag inte skaffa en då jag inte vet hur/var jag kommer bo när jag tar ut examen efter nästa termin, och det känns lite kortsiktigt) - men hur gör ni med dyrare föremål?

Låter dem stå kvar. Under de tre år vi haft vår katt så har hon puttat ner två blomkrukor, och det var när hon var klantig ungkatt. Nuförtiden välter hon aldrig något.

Dyrare föremål? Tja, låser in eller ställer på garanterat kattsäkert ställa. I övrigt så är häftmassa och/eller dubbelhäftande tejp himla fina uppfinningar.

Här är inte problemet att katterna är osmidiga, de kan hoppa upp i fönster/på hyllor utan minsta förödelse. MEN, när de leker och jagar varandra runt huset så är det extra roligt att ta vägen över bod, hyllor osv, och då brukar det rasa saker i en strid ström om de inte är 'förankrade'.

Här kraschas det alltså inte när jag är borta oftast, utan när jag är hemma. Dyrast är den antika fotogenlampa de hade sönder, annars har det varit enstaka saker, någon kruka, nån ljusstake och så som gått sönder. Försöker ha saker som sitter fast, och som tål att falla i golvet om det krävs. Och INGA dukar! :devil:

Den gång de ger sig på min hästsamling (glas, porslin) - då har de skrivit under sin dödsdom dock..

Det är dock VÄLDIGT individuellt hur mycket de river ner. Under alla år med bondkatter (ett otal) så kanske en blomkruka var tionde år åkte ner. Efter snart fyra år med siameser så har dock kontot för förstörda saker och häftmassa ökat kraftigt :crazy:

Krukor och andra saker placerade ivägen för deras rejs har åkt i golvet. Lösningen heter häftkludd, fästes på undersidan och sakerna sitter som sten.

dubbelhäftat tejp... överallt :) ljusstakar lampor blommor..
annars skulle ja inte ha ngt alls kvar..
har sten golv hela nerevåningen o där räcker det med att du tappar ngt på 20 cm höjd så går d sönder..

Mycket har gått sönder häromdagen gick en lampa två krukor o sen va d ngt mer.. plus att tapeten hade blivit förstörd också :crazy:

uschusch-- men d får gå... får väl tapetsera om varje år :angel:

men så har vi fyra katter.. innekatter. som vi nu ska bygga ett kattgård åt på 20 kvm i direkt anslutning till huset. :love:

Min katt brukar inte riva ner så mkt. Har kanske vart ngn lampa eller ngn blomkruka, men nu var det riktigt längesen. Hon är inte så smidig så hon borde ju välta ut mer saker. Men p.g.a av omsmidigheten så är hon inte så bra på att klätta och hoppa så hon kommer inte upp där vi har de lite mer ömtåliga grejerna :p
Men det är nästan ännuvärre med tapeterna, hon har sina favoställen där hon gillar att väsa klorna :p Och sen brukar hon kissa inomhus ibland. det är värre än att städa upp lite jord från en blomkruka :p

Min kissemiss, hade ner allt på golvet, inget var 100% undersökt om det inte hade puttats ner på golvet, och för hoppningsvis rullade det iväg en bit så att hon kunde leka med det!. det var bara att häfta med dubbelhäftande tejp, blommorna stod på hatthyllan dock! Men det kan man offra för de små liven!

hade ett påskris i köksfönstret. det fick stå ca 12 timmar. sen vältes det, en gren rycktes ur, fjädern slets loss och tuggades på, vattnet i vasen dracks från golvet. Riset hamnade på hatthyllan. Jag bor med en hulligan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 462
Senast: monster1
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 411
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023