Katter och bäbisar.

V

vansinnet

Fick just en förfrågan från min sambos ex om vi kunde ta hand om hennes katter när hon åker utomlands i två månader. (Januari - mars). Vi väntar vårat barn den 3 mars.

Dessa katter skaffade min sambo och exet tillsammans och jag vet hur mycket min sambo saknar katterna. (Exet har haft dom sedan dom gjorde slut för ungefär 5 år sedan)

Men nu till frågan, hur är det egentligen med katter och bäbisar/graviditet? Man hör ju så mycket om att det ska vara skadligt, men jag vet inte riktigt varför.
Någon som har koll?
 
Sv: Katter och bäbisar.

Fick just en förfrågan från min sambos ex om vi kunde ta hand om hennes katter när hon åker utomlands i två månader. (Januari - mars). Vi väntar vårat barn den 3 mars.

Dessa katter skaffade min sambo och exet tillsammans och jag vet hur mycket min sambo saknar katterna. (Exet har haft dom sedan dom gjorde slut för ungefär 5 år sedan)

Men nu till frågan, hur är det egentligen med katter och bäbisar/graviditet? Man hör ju så mycket om att det ska vara skadligt, men jag vet inte riktigt varför.
Någon som har koll?

Har hört att det är kattsanden (kattskiten) i sig om kan vara giftig och att man helst inte ska rensa kattlådan när man är gravid eller har bebisar.
Vi har dock själv 4 st katter (dock ute katter) och 1 inne/utekatt och alla skaffade vi innan sonen som nu är 2½år var född.
Jag har rensat kattlåda under sonens graviditet och när han var liten. men har vart väldigt noga med att inte ta i sonen eller nått annat innan jag tvätta händerna efter att jag rensat lådan. (vilket man gör iallafall, gravid eller inte)
Och min BM visste att vi hade katter och hon har aldrig nämnt nått.
 
Sv: Katter och bäbisar.

Ja, jag har också fått för mig att dom där bakterierna (som jag inte kommer i håg vad dom heter) endast smittar genom kattlådan, och jag har sagt att ska det bli några katter i dethär huset så blir det allt sambon som dammsuger och tömmer kattlådan :p
 
Sv: Katter och bäbisar.

Vi har själv katt..
Katt är inget som är farligt för själva barnet när det väl är fött..
Det är själva toxoplasmosbakterierna vissa katter bär med sig som är farliga.. Dessa sprids oftast genom kattens avföring.. Det man skall tänka på är att man inte bör rensa i kattlådan när man är gravid (om det går att undvikas) och om man måste bör man använda handskar eller vara noga med hygienen efteråt..
 
Sv: Katter och bäbisar.

Ok, så katterna har ingen "negativ" verkan på barnet när det är nyfött?
 
Sv: Katter och bäbisar.

Ok, så katterna har ingen "negativ" verkan på barnet när det är nyfött?

Förr trodde man att man skulle introducera sånt som pälsdjur sent för barnen så de inte blev allergiska, nu vet man att det är tvärtom, om barnen har för rent överallt & aldrig utsätts för ngt så kan de inte helelr bygga upp ett bra immunförsvar.
Så ur den synvinkeln är det inte farligt.
Men lämna inte barnet ensam med katterna ifall de blir svartsjuka & klöser barnet eller liknande.
Vad kul att ni kan ha en bra kompisrelation med din sambos ex förresten:)
 
Sv: Katter och bäbisar.

Har man innekatter så har dom inte toxoplasmos. Det är bara utekatter som kan få det.
 
Sv: Katter och bäbisar.

Något man ska hålla koll på är så inte katten lägger sig hos/på bebisen. Hade en katt som tvunget skulle ligga i vagnen hos mitt första barn, den utgör ju då en kvävningsrisk.
 
Sv: Katter och bäbisar.

Jag är gravid och hos oss är det sambon som rensar kattlådan nu. Klappar och håller på med katterna, var av en brukar sova inne hos oss med. Men är noga med att tvätta händerna när jag hållit på med dom.
 
Sv: Katter och bäbisar.

Klar ni kan vara kattvakt! Vi har två katter, fyra kattungar och 8 veckors baby :p. Katterna är sååå kärleksfulla mot bebis, rusar dit och spinner och försöker lugna så fort hon gråter. Jag köpte en sänghimmel på Ikea som hänger runt spjälsängen så att dom inte lägger sig där nattetid (det är bra om en bebis får vänja sig vid pälsdjur för att undvika allergi, MEN man ska inte överexponera för det kan framkalla allergi).

Jag rensade kattlådan när jag var gravid, men man ska vara noga med hygienen. Läste dock att man i princip måste gå runt och TUGGA på kattbajs för att bli sjuk, risken är alltså inte så stor ;)
 
Sv: Katter och bäbisar.

*knapp*

Nu har inte jag katt själv, men vi undviker inte att åka till vänner som har katter bara för att Saga är liten. Den sista veckan har det blivit en del katter, vilket jag ser som positivt, vi hade själva haft katt om vi hade haft möjlighet att låta dem gå ute.

Iförrgår var vi i Sthlm hos ett par bekanta som har katt, den ena katten följde vartenda ett steg som vi tog med Saga, byttes blöjan satt hon och tittade på vid sidan, när Saga fick mat låg hon bredvid och spann.. Tåls att säga att det är en kattunge..

Saknar mina katter hemma i Göteborg :(
 
Sv: Katter och bäbisar.

Katterna är sååå kärleksfulla mot bebis, rusar dit och spinner och försöker lugna så fort hon gråter.

Det kan jag verkligen hålla med om :love:

phpvpedke.jpg


Och som sagt, man måste äta bajset för att få i sig toxoplasmos. Och det kan även finnas på frukt och grönsaker så man ska vara noga med att skölja ordentligt innan man äter,
 
Sv: Katter och bäbisar.

Jag har använt handskar när jag rengjort kattlådorna under graviditeten och sedan tvättat händerna noga och använt handsprit.
Kanske överdrivet, men bättre att vara lite extra försiktig.
 
Sv: Katter och bäbisar.

Åh, vilken söt bild!

Till TS: Jag rensade också kattlådan under hela min graviditet. Utan handskar, men jag var noga med att tvätta händerna efteråt.
 
Sv: Katter och bäbisar.

Är inte det dära med kvävningsrisk en gammal skröna ??

Nått jag hört som definitivt är en skröna är att "katter leker med pulsen" på halsen, och kan riva upp halspulsådern. :crazy:

Denna skröna kan bara överföras mellan människor som knappt sett katter på bild.... Men jag har hört den från flera håll, blivit lika trött varje gång.

Däremot kan jag tänka mig att en tjock och stor katt skulle kunna (men mycket osannolikt) kväva en bäbis om den la sig över ansiktet på den, så jag hade uppsikt med vår katt. Hon skydde däremot bäbisen som pesten :p .
 
Sv: Katter och bäbisar.

Däremot kan jag tänka mig att en tjock och stor katt skulle kunna (men mycket osannolikt) kväva en bäbis om den la sig över ansiktet på den, så jag hade uppsikt med vår katt. Hon skydde däremot bäbisen som pesten :p .

Får hålla ett extra öga på en av våra katter- han är väääldigt storvuxen och ÄLSKAR att gosa och ligga på en. Tyvärr är han lika närgången mot bebisen. Han väger ungefär dubbelt så mycket som henne, men det förstår han inte själv i sin iver att vara snäll..
 
Sv: Katter och bäbisar.

Det lät ju lite långsökt. Visserligen är min katt en bra musjagare men jag tror knappast han skulle ge sej på en bebis...

Däremot skulle jag nog inte välja att ha just min katt nära bebisen eftersom han är utekatt och långhårig och lat, så det sitter alltid en massa skit i pälsen, plus att han får loppor hela tiden så antingen har han loppor eller Frontline, inget av det vill jag ha i min bebis säng.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 315
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 485
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 502
Senast: Skjøldur
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp