Katter i löplina?

Sv: Katter i löplina?

Men om ni har så stor tomt kanske han kunde få gå lös helt och hållet?

Katter har stoora revir. Och nej, dom håller sig inte innanför tomtgränserna år in och år ut. Vissa enstaka fall kanske, men det är ju inte direkt vanligt.

Inte alla katter. Våra två katter har exempelvis delat upp en tomt på 2000 kvadrat mellan sig, så att båda har separata revir och ingen av dem rör sig mer än 10 meter utanför tomtgränsen. Likadant på gatan vi bor på i stan, de katterna har revir om kanske 35x35 meter som de sällan rör sig ifrån. De har också delat upp gatan mellan sig.

Så det är ju inte givet att katten kommer skaffa ett jätterevir, många katter gör inte det, särskilt om de är kastrerade och uppvuxna som innekatter.

Jag som bor precis utanför stan i en lägenhet på våningen längst ner och har möjlighet att ha mina vå katter som utekatter med tanke på att de skulle kunna gå ut och in som de själva vill. Däremot känner jag inte att jag har möjlighet att ha dem som "utekatter" pga av de elaka människor som faktiskt finns där ute.. När jag går hem på kvällarna har jag ett flertal gånger fått "jaga bort" ungdomar som tex kastat sten och sparkat mot katter. Jag vågar inte ha mina katter som ute katter.. Däremot har jag de gärna med ute i koppel på gräsmattan alla stunder jag själv spenderar där. Om jag bodde ute på landet hade det nog varit en helt annan sak. Och det här med att det skulle vara samma sak som med att ha häst i hage.. Jag har själv häst som såklart har daglig utevistelse i hage men vi har också alltid någon i stallet som kan titta till hästar och hagar så att allt ser bra ut. Det är svårt att ha sån uppsikt över sin utekatt med tanke på att den inte har något staket som stoppar den.. Hästen går ju inte direkt lös i hela vida världen och hagen korsar nog inte heller bilvägar..

Problemet är väl att reviret gärna växer eftersom. Så en katt som håller sig på gården första året kan utöka och även ta med grannarnas gård året efter. Vad gör man då?

Ojojoj, nu börjas det igen. ;)
Jag svarar alla i ett inlägg för det här har vi ju tagit några ggr.

1. JAG anser att katter ännu inte är så domesticerade att de inte längre har behov av att röra sig på stora ytor.
2. JAG anser att de flesta inte har möjligheten att inhägna så stor yta, men kattlämpligt kattstängsel att de kan ge katten en lämplig "bur". Om någon skulle träffa på en sådan person ska jag genast lägga till "med undantag för de som har möjlighet att hänga in tillräckligt mycket mark" i mitt svar.
3. Hästar ska inte heller hägnas in på för liten yta. Hästar ska ha så pass stor yta att de inte har någon anledning att vilja gå utanför hägnaden. Det ska tex inte behövas el. Deras behov ska tillgodoses på samma sätt som alla andra djur som vi valt att ha nära oss.
4. Människor som inte har möjlighet att ha djur på ett sätt som är anpassat efter deras natur och behov är inte lämplig som djurägare. Som djurägare har man ansvar att se till att djuret får ett drägligt liv med möjlighet att få utlopp för sina behov. Vilka dessa behov är kan variera hos folks åsikter, men jag anser att man absolut aldrig får ta risken att ge djur ett onaturligt liv. Därför bör man ta det säkra före det osäkra och ge djuren möjlighet att välja.
5. Hundar är för det första ett helt annat sorts djur. De har andra beteenden i vilt tillstånd och de är dessutom flockdjur. Däremot anser jag inte att hundar heller ska gå i koppel konstant. De ska också ha möjlighet att röra sig fritt och få utlopp för sina behov. För egen del har jag aldrig min hund i koppel förutom på tex utställningar och liknande, för att undvika att andra blir oroliga över att min hund inte är kopplad. Och återigen, bor man så till att man inte kan ha hund på ett bra sätt så har man inte ett lämpligt hem för en hund och ska därför avstå från att skaffa en. Vi har inte rättighet till djuren. Det var det dummaste jag nånsin hört. Vi har förmånen att kunna ge dem ett hem nära oss för att själva kunna få nöjet att ha dem i vår närhet. Sen när började människan äga andra arter. :grin:

Jag hoppas att alla fått svar på sina frågor. :bow:

Att hunden är ett annat djur än katt förklarar som sagt inte varför katter måste vara lösa ute. Det är ett icke-argument...

Problemet är väl att reviret gärna växer eftersom. Så en katt som håller sig på gården första året kan utöka och även ta med grannarnas gård året efter. Vad gör man då?

Bygger en rastgård? Dessutom behöver det absolut inte bli så, det är tio år and counting på katten som har reviret just vid vår port, och reviret tycks vara detsamma. Min kompis katt hade hela sitt 18-åriga liv sitt revir på deras villatomt på c.a 1000 kvadrat. Vi har inte haft våra katter lika länge, men på de år vi haft dem så har de inte skaffat några mastodontrevir än. Finns det andra katter i omgivningen så håller de ju sina revir, och hindrar att de omkringliggande reviren blir för stora.

Att inte släppa ut katten för att den kanske på flera års sikt får ett för stort revir känns lite överdrivet - skulle det bli så får man väl lösa det problemet när det dyker upp, eller hur? Det är ju inte som att reviret tredubblas över en natt, precis.

Senast ändrad:

Problemet är att det kan vara svårt att lösa problemet när det har uppstått. Ibland kan det vara bättre att tänka efter före. Vad gör man om katten som utvidgat sitt revir inte accepterar ett mindre, inhägnat revir? Grannen som har en tomt som råkar ingå i kattens revir kanske är mäkta less på att ha katten hängandes där, vad göra? Omplacera katten? Det är ju tråkigt om man ska vara tvungen att göra sig av med katten bara för att man inte tänkte efter före.

Bättre då att inhägna redan från början så att katten inte kan utvidga sitt revir.

(KL) Löplina tycker jag är helt ok om man har katten under uppsikt. Dock tycker jag att det absolut bästa är om katterna får gå lösa (som mina får göra), så de får utlopp för sin jaktinstinkt och sitt strövarbehov.

(KL) Löplina tycker jag är helt ok om man har katten under uppsikt. Dock tycker jag att det absolut bästa är om katterna får gå lösa (som mina får göra), så de får utlopp för sin jaktinstinkt och sitt strövarbehov.

Mammas katt fångar utan överdrift 2-4 möss om dagen trots att han sitter i lina..så har får nog sin stimulans ändå :D

Att hunden är ett annat djur än katt förklarar som sagt inte varför katter måste vara lösa ute. Det är ett icke-argument...
Men jag skrev ovan det att jag anser att katter har ett behov av större ytor än vad vi ofta kan erbjuda inhägnat. Det är ju svar på din fråga. :)

Varför skulle katten inte finna sig i att få sitt revir begränsat? Ska katten inte få gå lös, OM det skulle bli så att den är en av de katter som vill ha ett jättrevir, och OM den dessutom inte accepterar att få sin frihet begränsad?

Lite väl många om där, tycker jag. Med samma logik borde ingen katt paras, OM det blir så att förlossningen blir komplicerad och OM veterinären inte kan göra något. När det gäller våra egna katter så står de ju ut med att vara innekatter större delen av året - det finns alltså ingen anledning att tro att de skulle behöva omplaceras eller avlivas om de nu mot förmodan skulle utöka sina revir och dessutom mot förmodan inte skulle stå ut med en rastgård. Då får de väl helt enkelt bli innekatter på heltid, det är så inte avancerat. Eller ska de gå i lina av princip, för att det finns andra katter som inte trivs som innekatter?

Bor man så att katten har möjlighet att ha ett rimligt stort revir, och det inte är några problem med grannarna och inga bilvägar direkt i närheten, så tycker jag gott att katten kan gå lös. De har trots allt väldigt roligt när de får gå fria. Därmed inte sagt att de lider när de är inomhus, men åtminstone när det gäller våra katter så vill de gärna gå ut om de kan. Det finns andra katter som knappt vill gå ut alls - och då är ju utekattlivet inte aktuellt, och åter andra katter som ger sig ut på kilometerlånga promenader, och då kanske utelivet inte är aktuellt av den anledningen. Katter är olika, helt enkelt.

Givetvis får var och en göra som man vill med sin egen katt - vill man ha katten i lina så gör man det, vill man ha den som innekatt gör man det, vill man bygga en rastgård gör man det, och vill man ha den lös gör man det, beroende på katten och omständigheterna.

Att upphöja just hur man valt för den egna katten till allmän lag, oavsett katt eller omständigheter, tycker jag däremot är lite tveksamt.

Senast ändrad:

Vad saknar du i mitt svar till dig?

Men alla kanske inte har råd att bygga en jättestor rastgård.
När Bailey sitter i lina kan han röra sig 8 meter åt alla håll, han har sand att rulla i, gräs och buskar att krypa runt i, ett mindre träd att klättra i. Man kan dessutom knäppa av linan och förflytta honom så att han slipper vara på samma ställe alltid. Vår lina släpper dessutom omedelbart vid ryck, och halsbandet är av resår som släpper efter om man drar i det+ att han har uppsikt. Om man skulle bygga en rastgård som mäter sig med det där skulle det innebära att man skulle få hägna in hela trädgården och en bit av skogen brevid..det är ju liksom inte jämförbart.
Precis. Det är det jag menar. De flesta har inte möjlighet att hägna in så mkt mark på ett sätt som funkar, för att kunna ha katt inhägnad. Och 8 meter lina anser jag inte heller räcker.

Skulle ens ekonomi få vara avgörande för djurs levnadsstandard så skulle man ju kunna ha djur hur odrägligt som helst. Jag tycker inte att man ska skaffa djur om man inte kan ge dem det som jag anser att de behöver. Men det är ju min åsikt. Jag skulle aldrig skaffa mig en för krävande hund, som jag inte kunde aktivera ordentligt, eller för många hästar på för lite mark. Och jag skulle inte skaffa barn om jag inte hade råd att bo på en plats som är bra att växa upp på. Alla liv som man tar på sig ansvar för, påverkar ju också hur man kan leva och inte. Jag skaffar inte djur med syfte att de ska anpassa sig efter mig. Jag måste acceptera att jag måste anpassa mig efter dem. Varpå jag också köpte hus på landet omedelbart när jag skaffade katt. Det fungerade inte att ha katt där vi bodde innan även om vi hade bottenvån. För det var ingen trygg plats för katten att gå ut på. Självklart flyttar jag då till en lämpligare plats. Det är ju mitt ansvar som djurägare.

Men jag skrev ovan det att jag anser att katter har ett behov av större ytor än vad vi ofta kan erbjuda inhägnat. Det är ju svar på din fråga. :)

Större ytor relativt hundar? Vet du hur stora areal hundar i det fria täcker dagligen?

Sedan påstår ju vissa i denna tråd att deras katter inte alls har stora revir och det motsäger ju ditt påstående?

Och bara för att en katt skulle kunna skapa sig ett enormt revir lös utomhus (vilket ju även en hund skulle kunna göra), innebär det att katten behöver det eller skapar den ett stort revir bara för att den kan?

Allt ett djur gör gör den inte för att den behöver, ibland gör det saker bara för att det kan.

Ett revir på 1000 m2 , inklusive fullvuxna träd, är inget särskilt stort revir, tycker jag. En inhägnad med tak (vilket lär behövas om inte katten ska klättra ut) på 1000 m2, som inkluderar sex meter höga träd, är däremot en väldigt stor rastgård.

Jag ser ingen motsägelse i det.

Varför skulle katten inte finna sig i att få sitt revir begränsat? Ska katten inte få gå lös, OM det skulle bli så att den är en av de katter som vill ha ett jättrevir, och OM den dessutom inte accepterar att få sin frihet begränsad?

En katt som väl har utökat och vant sig vid ett stort revir kan mycket väl protestera mot att bli inhägnad. Lite jämförbart med att skola om en utekatt till en innekatt. Det går ibland, men allt som oftast går det åt pipsvängen. Om katten hålls inhägnad redan från början är oddsen större att den kommer vara tillfreds med det, precis som att oddsen är större att en innekatt ska må bra som innekatt om den inte levt som utekatt ridigare.

Så ja, jag tycker att man ska tänka efter före. Vad händer OM inträffar. Det är något jag generellt förespråkar oavsett område, att man tänker efter före.

Lite väl många om där, tycker jag. Med samma logik borde ingen katt paras, OM det blir så att förlossningen blir komplicerad och OM veterinären inte kan göra något.

Inte riktigt samma sak. Om en veterinär finns tillgänglig kan alltid någonting göras. Jag har aldrig varken hört talas eller läst om ett fall då veterinären inte kunnat göra annat än att bara titta på. Ibland kan svåra beslut vara tvugna att tas (tex. offra kattungarna -> rädda mamman) men att ingenting skulle kunna göras... njae.

Men även när man parar en katt bör man tänka efter före och se till att man har förbedelse inför ett eventuellt OM.

Större ytor relativt hundar? Vet du hur stora areal hundar i det fria täcker dagligen?
Fria hundar eller vargar? Och vilken typ av hund menar du isf. För inte kan alla hundar ha samma behov? Ge mig gärna en siffra för nej, det vet jag inte. Jag har en BC-korsning, utgå gärna från en sådan. :) Fö. anser jag att hundar ska stimuleras lika självklart som en katt. Min hund går också lös. Med oss och ibland går han en sväng själv. Han har dock inte samma behov av att gå ut själv långa sträckor för att jaga, han är ett flockdjur som är bunden till familjen och därför väljer att stanna i vår närhet. Går han ut ensam på natten så stannar han ALLTID på tomten nära dörrn. Katterna är ute på jakt om nätterna långt borta på ängarna eller i skogen. Kanske beror det på att vi också stimulerar honom hela dagarna, han är ute lös arbetstid och är med på långa ridturer i skogen. Han täcker ganska stora arealer dagligen men med oss. Han kunde lämna oss om han ville men gör det inte. Katterna hänger gärna med oss också men inte dygnet runt. De har båda samma möjligheter men det är olika arter med olika beteenden.

Sedan påstår ju vissa i denna tråd att deras katter inte alls har stora revir och det motsäger ju ditt påstående?
Katter har olika stora revir. Men om man nu ser till oss som har haft katt lös många många år så ser vi ju att de går garanterat längre än till grannen i de allra flesta fall. Gårdskatten kan vi hitta på andra sidan den 16 hektar stora hagen utan problem. Så man får iaf räkna med att man behöver en så stor yta efter som att många katter tenderar att gå så långt. Mina egna har för vana att ofta vara hemma, men jag hittar dem också många gånger ca 600m från våran tomtgräns åt alla håll. Men har man den marken och möjlighet att inhägna den, så visst skulle jag kunna acceptera en sådan sak. O andra sidan undrar jag varför man måste hägna in ett djur på en yta som är tillräcklig, om den är tillräcklig går väl djuret inte längre än så ändå?

Eller vad tror du?

Och bara för att en katt skulle kunna skapa sig ett enormt revir lös utomhus (vilket ju även en hund skulle kunna göra), innebär det att katten behöver det eller skapar den ett stort revir bara för att den kan?
Efter som att vi inte kan fråga så måste vi utgå från att djurens naturliga beteenden utan att vi begränsar det, är ett behov hos den. Man kan inte riskera att försätta ett djur i en dålig livssituation bara för att det "kanske" inte gör något. Vem vill riskera ett djurs livskvalite på det sättet?

Utgå från att det djuren gör obegränsade, och som är genomgående i arten, är beteende som följer deras naturliga rutiner. Och naturliga rutiner är något som är så pass viktigt för en art att den kan må psykiskt dålig av att inte få utföra. Precis som människan har ett behov av närhet och man har ju tom kommit fram till att man kan avlida utan närhet av andra människor. Grymma experiment dock. Man ska inte underskatta naturliga beteenden bara för att tillfredställa sig själv.

Arter utvecklas att utnyttja sina möjligheter och därav blir också deras beteenden viktiga för dess välmående. De finns mening i beteenden som vi inte alltid behöver förstå.

Vad saknar du i mitt svar till dig?

Precis. Det är det jag menar. De flesta har inte möjlighet att hägna in så mkt mark på ett sätt som funkar, för att kunna ha katt inhägnad. Och 8 meter lina anser jag inte heller räcker.

Skulle ens ekonomi få vara avgörande för djurs levnadsstandard så skulle man ju kunna ha djur hur odrägligt som helst. Jag tycker inte att man ska skaffa djur om man inte kan ge dem det som jag anser att de behöver. Men det är ju min åsikt. Jag skulle aldrig skaffa mig en för krävande hund, som jag inte kunde aktivera ordentligt, eller för många hästar på för lite mark. Och jag skulle inte skaffa barn om jag inte hade råd att bo på en plats som är bra att växa upp på. Alla liv som man tar på sig ansvar för, påverkar ju också hur man kan leva och inte. Jag skaffar inte djur med syfte att de ska anpassa sig efter mig. Jag måste acceptera att jag måste anpassa mig efter dem. Varpå jag också köpte hus på landet omedelbart när jag skaffade katt. Det fungerade inte att ha katt där vi bodde innan även om vi hade bottenvån. För det var ingen trygg plats för katten att gå ut på. Självklart flyttar jag då till en lämpligare plats. Det är ju mitt ansvar som djurägare.

Med andra ord är du emot avel på raskatter? Majoriteten av seriösa uppfödare säljer nämligen inte sina katter för utomhusbruk.

Ett lösdrivande djur (spec raskatt) finns det en stor risk för stöld för.
Det finns dessutom en risk för att katten skadar sig och inte kan få omedelbar hjälp (en väns katt som var utekatt kom hem en dag och hade ingen svans kvar utan en blödande infekterad stump..antagligen efter bråk med grävling då även bakkroppen var illa tilltygad). Jag tycker att det är minst lika illavarslande att släppa ut sin katt hipp som happ i tron om att man är världens djurvän trots att området man bor i är relativt säkert. Hur stor area anser du att en katt ska ha om man bygger en inhägnad? Du säger nämligen emot dig själv lite..för endera ska katten gå lös (=röra sig obehindrat precis vart den vill), eller ha en stor inhägnad..men då måste ju inhägnaden vara väldigt väldigt stor för att den ska trivas om det nu än är som du säger? Du får gärna förklara mer ingående varför detta skulle vara nödvändigt. Jag har nämligen aldrig hört kattexperter varken tala eller skriva om något liknande behov och att det skulle vara nödvändigt för att katten skulle ha ett drägligt liv.

Några böcker eller texter i ämnet som kan vara till min nytta?

Skriver jag hundar menar jag hundar. En varg är en varg, en hund är en hund. Man kan jämföra med tex. förvildade hundar som lever i tex. många av Medelhavs-länderna. Det handlar om en mängd olika raser samt blandraser och jag tror att rastillhörighet spelar väldigt liten roll i detta avseende faktiskt (annat än att vissa rent fysiskt antagligen inte kan röra sig över särskilt stora areal men dessa hundar är knappast de som lyckas överleva i det vilda).

Sedan köper inte jag att man ska låta djuren göra som de gör för att det rimligtvis är naturligt (enbart för att det gör det). Ska vi gå på hela naturlighetstjafset ska vi inte ha djur alls, oavsett art för hur vi än vrider och vänder på saken får djuren en artificiell tillvaro så fort de lever tillsammans med oss människor.

Genom att iaktta de djur man lever med märker man om de mår dåligt eller om de mår bra. Katter är duktiga på att visa missnöje och är inte husse/matte tillräckligt uppmärskamma brukar katterna gå så långt att husse/matte till slut inte kan ignorera problemet.

Om jag har en katt som lever gott i en 85 kvm stor lägenhet med innätad balkong, varför i hela fridens namn ska jag släppa katten lös? Skulle hon må bättre av det? Det tvivlar jag på. Jämför jag henne med de utekatter jag har i min närhet så är det ingen skillnad. De är alla välmående, harmoniska och balanserade katter. Jag kan med mina iakttagelser inte säga att utekatterna är "lyckligare" katter. Katterna verkar vara lika "lyckliga". Så varför skulle jag släppa ut mina katter utom all kontroll? Jag har inget behov av någon stallkatt för jag har inget stall så jag finner liksom inga skäl för att släppa dem lösa.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 568
Senast: Capybara
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
756
Senast: Krålus
·
Katthälsa Precis som rubriken lyder undrar jag om något har koll på om och hur giftig begonia är för katter? Upptäckte nämligen att min katt vart...
Svar
2
· Visningar
743
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama