Sv: Katter i löplina?
Större ytor relativt hundar? Vet du hur stora areal hundar i det fria täcker dagligen?
Fria hundar eller vargar? Och vilken typ av hund menar du isf. För inte kan alla hundar ha samma behov? Ge mig gärna en siffra för nej, det vet jag inte. Jag har en BC-korsning, utgå gärna från en sådan.
Fö. anser jag att hundar ska stimuleras lika självklart som en katt. Min hund går också lös. Med oss och ibland går han en sväng själv. Han har dock inte samma behov av att gå ut själv långa sträckor för att jaga, han är ett flockdjur som är bunden till familjen och därför väljer att stanna i vår närhet. Går han ut ensam på natten så stannar han ALLTID på tomten nära dörrn. Katterna är ute på jakt om nätterna långt borta på ängarna eller i skogen. Kanske beror det på att vi också stimulerar honom hela dagarna, han är ute lös arbetstid och är med på långa ridturer i skogen. Han täcker ganska stora arealer dagligen men med oss. Han kunde lämna oss om han ville men gör det inte. Katterna hänger gärna med oss också men inte dygnet runt. De har båda samma möjligheter men det är olika arter med olika beteenden.
Sedan påstår ju vissa i denna tråd att deras katter inte alls har stora revir och det motsäger ju ditt påstående?
Katter har olika stora revir. Men om man nu ser till oss som har haft katt lös många många år så ser vi ju att de går garanterat längre än till grannen i de allra flesta fall. Gårdskatten kan vi hitta på andra sidan den 16 hektar stora hagen utan problem. Så man får iaf räkna med att man behöver en så stor yta efter som att många katter tenderar att gå så långt. Mina egna har för vana att ofta vara hemma, men jag hittar dem också många gånger ca 600m från våran tomtgräns åt alla håll. Men har man den marken och möjlighet att inhägna den, så visst skulle jag kunna acceptera en sådan sak. O andra sidan undrar jag varför man måste hägna in ett djur på en yta som är tillräcklig, om den är tillräcklig går väl djuret inte längre än så ändå?
Eller vad tror du?
Och bara för att en katt skulle kunna skapa sig ett enormt revir lös utomhus (vilket ju även en hund skulle kunna göra), innebär det att katten behöver det eller skapar den ett stort revir bara för att den kan?
Efter som att vi inte kan fråga så måste vi utgå från att djurens naturliga beteenden utan att vi begränsar det, är ett behov hos den. Man kan inte riskera att försätta ett djur i en dålig livssituation bara för att det "kanske" inte gör något. Vem vill riskera ett djurs livskvalite på det sättet?
Utgå från att det djuren gör obegränsade, och som är genomgående i arten, är beteende som följer deras naturliga rutiner. Och naturliga rutiner är något som är så pass viktigt för en art att den kan må psykiskt dålig av att inte få utföra. Precis som människan har ett behov av närhet och man har ju tom kommit fram till att man kan avlida utan närhet av andra människor. Grymma experiment dock. Man ska inte underskatta naturliga beteenden bara för att tillfredställa sig själv.
Arter utvecklas att utnyttja sina möjligheter och därav blir också deras beteenden viktiga för dess välmående. De finns mening i beteenden som vi inte alltid behöver förstå.