Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har ju tre på 35 kvm, då är visserligen en gammal och mer "normalaktiv" (dvs han leker med bollar, på golvnivå)
men både 1:åringen och 5:åringen är ju att klassa som hyperaktiva.
Två klätterstolpar och låsbart sovrum är modellen. Innan ettåringen flyttade hem gick det utmärkt att ha dem i sovrummet också eftersom de snällt sov under täcket hela natten. Elise måste upp och bråka med våra fötter några gånger varje natt så nu får de sova utanför...
Mina röjer också ordentligt (som sagt, jag har tre katter av en riktigt högaktiv ras på 35 kvm) och jag har inga problem med varesig nattsömn eller feta, uttråkade katter.
Nu när de är tre får de inte sova i sovrummet (lilltjejen bits när hon tycker man har sovit tillräckligt....) och sysselsätter man dem ordnentligt på kvällen sover de ganska snällt under natten.
Leker gör de på massa sätt utan att kräva massa yta. De har klöspelare, kartonger, "tunnlar" och många olika små "hålor" som är lekställen. Det jag saknar är plats för ett riktigt stort klätterträd, men det finns ju många katter som klarar sig utmärkt utan klösrollsroyce. Det kräver ju dock (liksom för alla innekatter) att man sysselsätter sina katter, ger dem lite mentala utmaningar så att de inte ger sig på varandra av uttråkning.
Gällande konflikter varierar det väldigt mellan kattgrupper och katthållning. "Min" ras är känd för att vara revirhävdande och "svår". Ändå har jag en tjurig katt-tant och en ung, fertil hona utan större bekymmer. Det handlar nog väldigt mycket om hur man matchar sina grupper och hur uppmärksam man är på eventuella problem. Jag rekommenderar verkligen inte någon att tränga in många fertila djur på liten yta, men jag hade inte riktigt något val...