Katter i liten lägenhet?

Jenka

Trådstartare
Hur stor yta bör man ha hemma om man har flera katter?

2 vuxna innekatter på 33 kvm, är det för litet?

Frågar för en väns räkning.

Sv: Katter i liten lägenhet?

Två vuxna kastrater som trivs bra ihop: absolut inga problem!

Fertila katter, nja, det finns risk att det smäller när de gått varandra på nerverna någongång. Även om fertila katter är vänner är de mycket känsligare för revirhävdande, och balansen rubbas väldigt lätt.

Sen handlar det om hur man inreder. Har katten saker att klättra på, möjlighet till olika liggplatser mm så brukar de inte bry sig så nämnvärt om yta.

Det beror väl på vad det är för sorts katter, men vi har två katter på 58 kvadrat, mycket energiska och lekfulla bägge två. Och det är på gränsen, i natt har jag t ex knappt sovit alls för att de jagat varandra runt lägenheten halva natten (på lek då förståss, de kommer jättebra överens). På 33 kvadrat skulle jag nog knappt stå ut, nu kan vi åtminstone stänga sovrumsdörren när det blir för illa, men 33 kvadrat gissar jag är en etta? Dessutom ska man nog gilla att städa då, plus ha plats för två kattlådor om det behövs.

Jag har ju tre på 35 kvm, då är visserligen en gammal och mer "normalaktiv" (dvs han leker med bollar, på golvnivå)
men både 1:åringen och 5:åringen är ju att klassa som hyperaktiva.

Två klätterstolpar och låsbart sovrum är modellen. Innan ettåringen flyttade hem gick det utmärkt att ha dem i sovrummet också eftersom de snällt sov under täcket hela natten. Elise måste upp och bråka med våra fötter några gånger varje natt så nu får de sova utanför...

Det beror helt på hur katterna fungerar tillsammans. Det krävs att man ger katterna möjlighet att utnyttja höjden i lägenheten också. Hyllor på väggarna, klösträd osv. Finns balkong tillgänglig så se till att den nätas in så katterna har tillgång till den med.

Jag har bott på 35 kvm med tre katter. Dock skulle jag inte sammanföra katter på den ytan, utan i så fall flytta dit med en redan etablerad "grupp".

Jag har ju tre på 35 kvm, då är visserligen en gammal och mer "normalaktiv" (dvs han leker med bollar, på golvnivå)
men både 1:åringen och 5:åringen är ju att klassa som hyperaktiva.

Två klätterstolpar och låsbart sovrum är modellen. Innan ettåringen flyttade hem gick det utmärkt att ha dem i sovrummet också eftersom de snällt sov under täcket hela natten. Elise måste upp och bråka med våra fötter några gånger varje natt så nu får de sova utanför...

Fast om de gillar att jaga varandra så hjälper det inte med klätterstolpar. Jag lovar att man vaknar när två katter springer bomperibomperibomp runt i lägenheten på nätterna, inklusive kasta sig up och ner från möbler och klätterställningar. Våra katter sover på dagarna istället, så då skulle man kunna sussa sött om man ville.

3 på 40kvm här. Mina har ett lekryck vid 2-3 som gjorde mig galen i början men nu hör jag dem inte längre. Vaknar bara om de kastar sig upp i sängen men då får de skäll.

delvis kl

Tack för alla svar. Problemen (om några) lär alltså inte bli för katterna, utan för min kompis i så fall? Det är en etta ja. Katten väcker henne redan ibland.
Liggplatser och klätterträd finns, plats för en extra toalåda om det skulle behövas också.

Funderingen är alltså att skaffa en katt som sällskap till den nuvarande när hon inte är hemma. Nuvarande katten är vuxen kastrerad hona, den "tilltänkta" för tillfället är en jämngammal hona, inte kastrerad men det ska givetvis göras så snart köpet är klart om det blir något.
En förutsättning är att det skulle gå att lämna tillbaka katten om det inte funkar med den gamla.

Jag skulle ha låtit kastrera den blivande kompisen innan de får flytta ihop- detta för att jag har hört att okastrerade katter står högre i rang än de kastrerade och tänkte då att den gamla katten kanske känner sig hemskt nedtryckt om det på så liten yta flyttar in en okastrerad?

Jag såg en bild på några bengalkatter en gång vars ägare hade byggt som en klättervägg åt dem. Det var fantastiskt roliga bilder- jag tror det var på en sida som heter alltomkatter- och det tänkte jag att kunde vara ett smart knep om man bor litet.

Fast jag håller med tidigare skribenter om att det ju beror hemskt mycket på vad för katter man har- vad de har för karaktär. Jag har två katter var av den äldsta är hemskt mycket katt och är ibland som överallt och hela tiden- litet som hackspetten på julafton. Lagom kul när man skall sova, särskilt som han även kan konsten att jama högt och ljudligt i vad som låter som katters kärleksserenader, bara det att han är kastrerad. Men han är också världens underbaraste just för att han är så högaktiv, så jag skall väl inte klaga men ibland känns det som jag har tio katter i en :rofl:

Alldeles för litet, skulle jag säga. Katter behöver eget revir. Ger man dem så liten yta är risken alldeles för stor att de stressar varann eller rentav blir fiender.

Men samtidigt så har hon en katt nu som kommer att få vara helt själv hela dagarna när matte jobbar. Då kanske det kan vara bättre att chansa och fungerar det inte så kanske man får göra något åt situationen då.

Annars tycker jag att det är alldeles för litet för en katt om man inte planerar att inom de närmsta åren flytta till något större. Skulle ha svårt att se mig stoppa in en katt i en liten lägenhet och aldrig ha som mål att ge den något större.

Det behöver inte bli så.

Min "gammelkatt" fick två yngre (ålderskillnaden var en förutsättning för att ens försöka). De två kom från samma hem (omplaceringar) och höll ihop i början, tanten var inte jätteförtjust men inga bråk.

Nu så leker de, äter ur samma matskål om de är hungriga, sover i sängen alla tre (med mig eller utan) osv.

Naturligtvis kunde de ha blivit precis tvärtom också.

Följdfråga: Hur stort anser du att en katt bör ha?
Och hur stort skulle DU ha som "gräns" för 2 katter? 3?

Jag bor på 100 kvadrat med 2 katter och det är tur för dom springer på kvällarna fram och tillbaka. Då är det skönt att kunna stänga dörren så man kan sova. Jag tycker ytan låter väldigt liten, blir dom inte feta och rastlösa om dom inte kan röja av sig?

Nuvarande katten är inte alls fet, snarare tvärtom. Och rusar av sig alldeles utmärkt när hon är på det humöret :D Hon verkar inte heller bry sig om att hon kommer till lägenheten igen efter en sommar hos mattes föräldrar i villa och tillgång till tomt (i sele).

Att det är skönt att kunna stänga dörren om sig förstår jag, men den detaljen mår inte katterna bättre eller sämre av :p

Men ja, det velas vidare om en till katt. Kompisen är tveksam, så just nu lutar det nog åt att det inte blir en till.

Mina röjer också ordentligt (som sagt, jag har tre katter av en riktigt högaktiv ras på 35 kvm) och jag har inga problem med varesig nattsömn eller feta, uttråkade katter.

Nu när de är tre får de inte sova i sovrummet (lilltjejen bits när hon tycker man har sovit tillräckligt....) och sysselsätter man dem ordnentligt på kvällen sover de ganska snällt under natten.

Leker gör de på massa sätt utan att kräva massa yta. De har klöspelare, kartonger, "tunnlar" och många olika små "hålor" som är lekställen. Det jag saknar är plats för ett riktigt stort klätterträd, men det finns ju många katter som klarar sig utmärkt utan klösrollsroyce. Det kräver ju dock (liksom för alla innekatter) att man sysselsätter sina katter, ger dem lite mentala utmaningar så att de inte ger sig på varandra av uttråkning.

Gällande konflikter varierar det väldigt mellan kattgrupper och katthållning. "Min" ras är känd för att vara revirhävdande och "svår". Ändå har jag en tjurig katt-tant och en ung, fertil hona utan större bekymmer. Det handlar nog väldigt mycket om hur man matchar sina grupper och hur uppmärksam man är på eventuella problem. Jag rekommenderar verkligen inte någon att tränga in många fertila djur på liten yta, men jag hade inte riktigt något val...

Nåväl det kan ju funka!:) Men det blir ju lite mer liv med två än en katt. Jag skaffade en katt till för min var också ensam när jag jobbar, o visst har de glädje av varandra, absolut. Lycka till hur det än nu blir.

Jag kommer åxå numera att ha tre katter på 35 kvadrat. Hur de kommer att fungera återstår att se men alla är lika gamla så jag hoppas att de kommer fungera bra :)

Mina röjer också ordentligt (som sagt, jag har tre katter av en riktigt högaktiv ras på 35 kvm) och jag har inga problem med varesig nattsömn eller feta, uttråkade katter.

Nu när de är tre får de inte sova i sovrummet (lilltjejen bits när hon tycker man har sovit tillräckligt....) och sysselsätter man dem ordnentligt på kvällen sover de ganska snällt under natten.

Leker gör de på massa sätt utan att kräva massa yta. De har klöspelare, kartonger, "tunnlar" och många olika små "hålor" som är lekställen. Det jag saknar är plats för ett riktigt stort klätterträd, men det finns ju många katter som klarar sig utmärkt utan klösrollsroyce. Det kräver ju dock (liksom för alla innekatter) att man sysselsätter sina katter, ger dem lite mentala utmaningar så att de inte ger sig på varandra av uttråkning.

Gällande konflikter varierar det väldigt mellan kattgrupper och katthållning. "Min" ras är känd för att vara revirhävdande och "svår". Ändå har jag en tjurig katt-tant och en ung, fertil hona utan större bekymmer. Det handlar nog väldigt mycket om hur man matchar sina grupper och hur uppmärksam man är på eventuella problem. Jag rekommenderar verkligen inte någon att tränga in många fertila djur på liten yta, men jag hade inte riktigt något val...

Fast jag tycker det är ganska svårt att styra när de ska leka. Våra får alltid ett lekryck vid elva-tolvsnåret på kvällen, innan dess är de inte så leksugna. Dessutom är det svårt att leka dem trötta om man är människa, de vill ju jaga och brottas med varandra, och kör då mycket hårdare än vad det går att få dem till som människa. Mentala utmaningar skiter de i, de vill jaga.

Och, som sagt, problemet är ju inte att katterna inte har någonstans att leka, problemet är ju att man vaknar när två katter galopperar runt lägenheten och jagar varandra upp och ner för möbler. Hur löser en klätterställning eller en tunnel det problemet?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna...
Svar
18
· Visningar
509
Senast: CaisaCax
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar...
2
Svar
23
· Visningar
1 413
Senast: Lingon
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 205
Senast: ameo
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
0
· Visningar
202
Senast: EmelieW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter