Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Förresten, jag tror att de visst lär sig reglerna bara för att sedan veta vad de ska smyga med
Jag tror det handlar mkt om personligheten. Mina tre senaste katter har alla varit lugna, timida honkatter som inte varit överdrivet nyfikna eller överdrivet alerta. De har alla ganska snabbt förstått att de inte fått vara på bord/diskbänk genom att jag sagt ifrån samt lyft ner. De har inte varit ögontjänare heller. Men som sagt, jag tror det beror på deras lite loja personlighet och att jag hela tiden väljer katter med liknande personlighet. Nuvvarande katten kommer tex på inkallning genom vissling. Så fort man visslar. Väldigt praktiskt om man tex vill ha in henne innan man ska åka i väg någonstans. Är det väldigt blåsigt får man ta visselpipan. Kommer som ett skott! Lydigare än en hund!Ta rubriken med en nypa salt
Vår katt har någon slags förkärlek till att hoppa upp på köksbordet. Jämt och ständigt men extra kul är det om det står saker framme där. Han vet att han inte får vara där för så fort man går fram och bannar honom om det så hoppar han ju ner. Men inte förrän han pekat långfinger åt oss.
Min fråga är - går det att få honom att till 100% förstå att han inte är önskvärd på bordet och hur gör man? Vi har provat vattenspruta (funkar bra men strax därefter är han tillbaka igen). Några bättre tips eller är det bara att inse att han är ett obildbart rövhål?
Det är underbart att katter är så olika! Från att har haft två som hinner upp på bordet och sno mat under tiden man blinkar så har jag nu två som inte alls bryr sig om människomat! Det går att lämna en ostmacka (eller t.o.m. en räkmacka) på bordet, hämta posten och koka te och mackan är orörd.
Kanske en av fördelarna med att adoptera vuxna katter som inte levt med människor tidigare
Här äter slavarna vid matbordet, hundjäkeln på golvet, och katten på finbordet som vi äter på vid högtider. Precis som det ska varaVadå inte vara på köksbordet? Kisse har egen filt där....Visa bifogad fil 45366
Min katt äter aldrig människomat heller (hon rynkar på nosen åt även räkor) och hon blev endast serverad kattmat som kattunge, inget vid sidan om. Inbillar nog mig att det är min uppfostran när det är egentligen hennes kräsenhetDet är underbart att katter är så olika! Från att har haft två som hinner upp på bordet och sno mat under tiden man blinkar så har jag nu två som inte alls bryr sig om människomat! Det går att lämna en ostmacka (eller t.o.m. en räkmacka) på bordet, hämta posten och koka te och mackan är orörd.
Kanske en av fördelarna med att adoptera vuxna katter som inte levt med människor tidigare
Det handlar nog om både personlighet och vad de varit med om osv
Många vuxna katter tex, som inte levt med människor, har inte sällan farit illa och svultit , så hos dem kan impulsen att ”ta den mat som öht finns” vara väldigt stor .
Absolut, vissa hittekatter äter, av förståeliga skäl, som om de aldrig mer kommer att få mat igen .
Och allmänt, dvs inget svar till dig. Mina två betraktar inte människomat som föda. Det gör vissa saker lite besvärligare, det går tex inte att få i dem medicin genom att gömma den i ost eller något annat gott och det kan ta månader att få över dem på nytt foder.
Kattologer säger alltid att istället för nej så ett ja. Tex en pall vid köksbänken så katten kan hålla uppsikt vad betjänterna gör. En bänk/hylla med en mjuk och trevlig säng alldeles vid bordet som gör det mysigare, gärna vid ett fönster om bordet står vid ett fönster. Katter vet att de inte får vara på bord osv så att spruta vatten kommer inte att hjälpa. Den kommer fortfarande att vara där när ni är borta och hoppa upp när ni inte är det.
Många vuxna katter tex, som inte levt med människor, har inte sällan farit illa och svultit , så hos dem kan impulsen att ”ta den mat som öht finns” vara väldigt stor .
Appropå bänkar, här hade jag precis torkat av och städat min köksbänk.
Sade åt dom att inte gå upp på bänken förrän det torkat och gick sen på toa.
Visa bifogad fil 45371
Detta har funkat med vår
I både förra lägenheten och nya så står köksbordet vid ett fönster. Katten är välkommen att sitta på fönsterbrädan och övervaka, men han får inte vara på bordet. Ibland sätter han ut en tass på bordet - då petar vi på tassen så han drar tillbaks den. Faktum är att denna "deal" har köpts oväntat lätt och det är sällan han är på köksbordet eller köksbänkar (även om det absolut händer).
-att han stod och slickade på spisens induktionshäll (som då började pipa, och pipa och piiiipa) natten till igår så att sambon fick gå upp och tvätta spisen är en helt annan sak