katten har sammlat på sig minus poäng

Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

:bow:

Katter är ingen förbrukningsvara - de är levande varelser ! När ska folk lära sig detta ??

Jag blir bara så ledsen. :cry:
Så hemskt ledsen.
Jag förstår mig inte på sådana här människor, vad har gått fel?
Jag börjar fundera på att överge kattforumet, det här var banne mig det sorgligaste jag läst på länge.
Man orkar inte argumentera i all evighet för folk tycker man är taskig. Taskig??! För att man tycker det är SJUKT och ELAKT att inte ta sitt djur till veterinär när den kan ha ont. Bättre skjuta då.
 
Senast ändrad:
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Jag vet.. mina tre jourhemskissar (som nu har flyttat) skulle ha skjutits. De bodde i ett koloniområde och kolonisterna tyckte den bekvämaste lösningen var att skjuta av så många katter som möjligt varje år (ändå så matade de vildkatterna under somrarna) istället för att tänka mer långsiktigt.

Det gör verkligen ont att tänka på hur jäkla egoistiska och oempatiska vissa människor faktiskt är.

Det är som idioter med sommar katter.... ta en söt liten kattunge till sommarstugan, ge den massa mat och kärlek och sedan dra. TS sambo är inte mycket bättre där - annat än att han gör slut på lidandet . men av vilket skäl?
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Kastrera kattan och låt veterinären känna igenom och låt henne bo i stallet sen ? (givetvis med tillgång till mat) om det är där hon trivs och är glad !

Bra förslag, håller råttorna borta också då.

Jojjogalopp:

Nu ska jag skriva mycket ärligt till dig i hopp om att du vill kattens bästa. Du har ju trots allt startat en tråd på kattforumet och det hoppas jag visar på att du bryr dig om henne.
Delar ni inte på djuren i er familj? Är inte katten lika mycket ditt ansvar, ger inte du henne mat och klappar henne?
Jag tycker du har full rätt att sätta dig emot att hon ska skjutas.
Snälla prata med din sambo och säg att det här kan lösa sig om ni går till veterinär och behandlar ev. UVI. UVI är en mycket vanlig sjukdom drabbar många katter och är relativt lätt att behandla, det gör att katten har ont när den kissar och förknippar lådan med det onda. Den väljer att kissa på mjuka underlag då den tror att det ska lindra smärtan.
Om katten inte har UVI så är det mycket mycket vanligt att okastrerade katter markerar revir genom att kissa lite överallt.
Ni har alltså två väldigt troliga orsaker till att katten kissar utanför lådan, ingen av orsakerna är allvarliga beteendestörningar som aldrig kan botas annat än genom att skjuta skallen av henne.
Kan inte du berätta hur du ser på det hela med katten och hennes problem, vad du tror det beror på och vad som nu kommer göras?
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Jag blir bara så ledsen. :cry:
Så hemskt ledsen.
Jag förstår mig inte på sådana här människor, vad har gått fel?
Jag börjar fundera på att överge kattforumet, det här var banne mig det sorgligaste jag läst på länge.
Man orkar inte argumentera i all evighet för folk tycker man är taskig. Taskig??! För att man tycker det är SJUKT och ELAKT att inte ta sitt djur till veterinär när den kan ha ont. Bättre skjuta då.

:bow::bow::bow:
Blir lika ledsen jag också, men jag avstår ifrån att svara TS för då får jag en varning från moderatorerna.

Jag vill ändå säga EN sak till dig TS! Skit i din sambo och ta ansvar för katten själv.
Snälla du, ta katten till vet för undersökning och kastrering!
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Det kanske blir bättre ... någon dag.
Människor måste bara förstå att dem själv inte går först, inte på något sätt när man har skaffat djur.
Naturligtvis finns det gränser, jag kan förstå om man avlivar sin katt om man kastrerat, behandlat för ev. UVI, testat Feliway + övriga utvägar som kattkompis, koppelpromenader etc för mer stimulans och den fortfarande kissar inne. Fullt förståeligt att vissa inte orkar då.
Men att sätta ribban så lågt??
"Passa dig, om du gör minsta misstag oavsett om du har ont och är sjuk så skjuts du!"
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Människor måste bara förstå att dem själv inte går först, inte på något sätt när man har skaffat djur.

Alltså, jag har älskat djur i hela mitt liv, du kan fråga varenda människa som lärt känna mig! MEN! Att säga att djur går före människan skulle inte ens jag säga! Ibland tvekar jag inför dödandet av en fluga som verkar sällskaplig eller blir arg och ledsen på min katt när han fångat något djur, så visst tycker jag att alla djur är värda något! Jag har kattor, får och pållar hemmavid och skulle gärna utökat skaran om jag hade haft tid och pengar..

Men jag tycker att människan är snäppet mer värd än ett annat djur.

Sen tycker jag att det är en självklarhet att man ska ta ansvar för ett djur man skaffat. Man är ansvarig för dess välmående, hälsa och liv. Det gäller att veta när det är dags att se det livet som förbrukat så att säga. Många djur som dras iväg till veterinären skulle inte ens försökas att räddas.. Att se en tax med två ben fram och hjul till bakben tex, det är fel. Om man ser till djurets bästa. I det fallet är ägaren självisk och vill inte förlora sitt djur, istället för att se djurets bästa.

I TS fall så har lyckan och glädjen av att ha ett djur gått förlorat och då tycker jag att man ska se det bästa för människan. Själv hade jag kastrerat kattan, det gör jag med alla mina kattor innan det blivit något problem. Det blir ju bäst både för kattorna och mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Om man inte är beredd att göra några som helst uppoffringar ska man inte skaffa sig ett djur, valet är enkelt. Jag har redan skrivit att man inte behöver gå till ytterligheter, att ta sitt djur till veterinären när den har ett beteende som kan bero på att den har ont tycker jag är det minsta man ska vara beredd att göra för att klassicifieras som ansvarsfull djurägare. Man är dessutom skyldig enligt lagen att ge sitt djur vet.vård om så behövs.
Angående dina sista rader så ska inte den situationen ens uppstå pga. en sådan här situation, inte förrän man har prövat några utvägar. I så fall är man inte mogen att ha ansvaret över något djur.
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

hej! jag förtår precis vad du går igenom!! min baby kastrerad hankatt på 4år kissar inne!! vi det började för tre år sedan!! håller på att bli tokig! har varit hos vetrinären flera ggr.. hade urin kristaller och fick som följd urinvägs infektioner titt som tätt.. kolla upp det tydligen väldigt vanligt.. men han är frisk nu men vanan har stannat kvar.. för oss är det nog också en protest att han har blivit inne kattså om nån har en gård på landet och vill ha en jägare så hojta till världens goaste kisse!!
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Bra förslag, håller råttorna borta också då.

Jojjogalopp:

Nu ska jag skriva mycket ärligt till dig i hopp om att du vill kattens bästa. Du har ju trots allt startat en tråd på kattforumet och det hoppas jag visar på att du bryr dig om henne.
Delar ni inte på djuren i er familj? Är inte katten lika mycket ditt ansvar, ger inte du henne mat och klappar henne?
Jag tycker du har full rätt att sätta dig emot att hon ska skjutas.
Snälla prata med din sambo och säg att det här kan lösa sig om ni går till veterinär och behandlar ev. UVI. UVI är en mycket vanlig sjukdom drabbar många katter och är relativt lätt att behandla, det gör att katten har ont när den kissar och förknippar lådan med det onda. Den väljer att kissa på mjuka underlag då den tror att det ska lindra smärtan.
Om katten inte har UVI så är det mycket mycket vanligt att okastrerade katter markerar revir genom att kissa lite överallt.
Ni har alltså två väldigt troliga orsaker till att katten kissar utanför lådan, ingen av orsakerna är allvarliga beteendestörningar som aldrig kan botas annat än genom att skjuta skallen av henne.
Kan inte du berätta hur du ser på det hela med katten och hennes problem, vad du tror det beror på och vad som nu kommer göras?
Jag har övertalat han nu,va hos vetri i dag mm
vi ska stelrisera henne snart
men gubben e inte glad men han har gått med på det,
Jo jag tycker vi delar på djuren men så fort det är nått specielt hans katt så öppnar han munnen,jo du jag ger denna katt mat hon äter mig ur huset och plånboken
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

:bow::bow::bow:
Blir lika ledsen jag också, men jag avstår ifrån att svara TS för då får jag en varning från moderatorerna.

Jag vill ändå säga EN sak till dig TS! Skit i din sambo och ta ansvar för katten själv.
Snälla du, ta katten till vet för undersökning och kastrering!

har varitt hos vetri och hon ska stelriseras
vadå skit i min sambo ??
Ta annsvar ja du det har jag gjort under dessa år utan mig har hon inte funnits kvar längre en tills hon inte va kattunge och söt,
jag annser att tar man djur så får man ha dem
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Om man inte är beredd att göra några som helst uppoffringar ska man inte skaffa sig ett djur, valet är enkelt. Jag har redan skrivit att man inte behöver gå till ytterligheter, att ta sitt djur till veterinären när den har ett beteende som kan bero på att den har ont tycker jag är det minsta man ska vara beredd att göra för att klassicifieras som ansvarsfull djurägare. Man är dessutom skyldig enligt lagen att ge sitt djur vet.vård om så behövs.
Angående dina sista rader så ska inte den situationen ens uppstå pga. en sådan här situation, inte förrän man har prövat några utvägar. I så fall är man inte mogen att ha ansvaret över något djur.

Nej du skriver att man inte är mogen att ha djur ang detta,varför tror du jag sa nej från början för jag vet att allt kommer hänga på mig,men nu ska hon stelrisera sig
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

Jag har övertalat han nu,va hos vetri i dag mm
vi ska stelrisera henne snart
men gubben e inte glad men han har gått med på det,
Jo jag tycker vi delar på djuren men så fort det är nått specielt hans katt så öppnar han munnen,jo du jag ger denna katt mat hon äter mig ur huset och plånboken

Vad bra!
Men ville inte veterinären kolla upp UVI?
Det heter kastrera på honkatter numera. :)
 
Sv: katten har sammlat på sig minus poäng

har varitt hos vetri och hon ska stelriseras
vadå skit i min sambo ??
Ta annsvar ja du det har jag gjort under dessa år utan mig har hon inte funnits kvar längre en tills hon inte va kattunge och söt,
jag annser att tar man djur så får man ha dem

Jag menade inte att du bokstavligen skulle skita i din sambo.
Jag menade bry dig inte om vad han säger om katten, och ta katten till en vet. för undersökning SJÄLV.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp