Katten har fått horn...

L

lisa

Min kisse har fått en konstig utväxt bakom ena örat, typ som en förhårdnad eller vårta. Den påminner mycket om hästarnas kastanjer, det är liksom samma "material". Det är som en hård liten grej som har trängt ut genom huden.

Jag upptäckte den för några veckor sedan men den har inte blivit större eller annolunda sen dess. Hon verkar inte märka av den eller så.

Vad kan det vara? :eek:

Sv: Katten har fått horn...

Är det ingen som vet vad det kan vara, eller har sett något likande förut? :(

Kan det vara en fästíng hon fått bakom örat????

Nej, någon fästing är det inte!

Det är svårt att förklara hur det ser ut, men tänk er en "minikastanj". Eller som ett gruskorn, som sitter till hälften intryckt i huden...:confused:

Den syns inte, utan man får gräva i pälsen för att hitta den. Det är alltså inte kalt runtomkring eller så.

Min hund fick också en liten torr "utväxt" som inte satt så värst hårt fast visade det sig när jag pillade på den.
Under utväxten fanns ett "hål" eller en fistelgång. Ur fisteln kunde man klämma äckligt vaxartat sekret... :eek:

"Utväxten" bestod av torrt sekret som krupit upp ur fisteln.
Hon fick flera sådana här fistlar, vi fick dem bortopererade vartefter, sedan en av dem blivit infekterad och spruckit med antibiotika och dränage som följd.

Nu påstår jag inte att det är samma utväxt som på din katt, men det är ett tips på vad det kan vara.

Ciao // Smirk

Jag vet inte riktigt men det är som en jättestor por in i huden, därinnanför finns typ en överaktiv talgkörtel som behöver tömmas emellanåt. Eller nåt sånt...???
Det kännas som en "klump" innanför huden.
Äsch jag vet faktiskt inte exakt! I regel inte särskilt farligt men inget trevligt om den spricker som den gjorde på min hund.:eek:
// Smirk

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 697
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 791
Senast: __sofia__
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·
N
Katthälsa Förlåt för långt och rörigt inlägg - hoppas någon ändå kan förstå och ge någon typ av svar. För några veckor sedan lade jag märke...
Svar
12
· Visningar
8 924
Senast: NataliTM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama