Katten Assar /sammanslagen tråd

Sv: Läs om Assar......

martha skrev:
men vad har shv med detta att göra??

Inget antagligen, mer än att de också tar hand om djur som far illa, och ibland kan det gå till överdrift. Dvs hålla liv i djur som borde fått sluta för länge sedan. Tyvärr är det väl så att djurhjälpsföreningar drar till sig en del riktiga fanatiker (vi har en här i krokarna, tyvärr), och de drar till sig uppmärksamhet på bekostnad av alla de fantastiska människor som jobbar helt ideellt med djurhjälp.

OBS! Nu pratar jag bara generellt, det har inte med trådskaparen att göra, eller katten Assar.

Jag ville visa att SHV gör samma i dina ögon fel som katthemmen gör.
Att donera är en sak, att hjälpa till aktivt är en annan. Om du inte hjälper till på ett katthem eller så, så har du heller inget att säga till om. Så resonerar jag. Jag hjälper inte till på så vis och har därför inte rätt att avgöra vad som är rätt och fel. Åsikter okej, men att sitta och säga att den där katten skulle ha avlivats tycker jag är nått som enbart dom eldsjälar som verkligen sliter för detta har nått att göra med.

Sv: Katten Assar /sammanslagen tråd

Jag tycker det var jättebra gjort ! Det är alltid svårt att veta om omärkta katter hör hemma nånstans. Har själv råkat ut för det, så numera är hon märkt ordentligt. Min Fia travade glatt in på ett ålderdomshem där en i personalen trodde det var hennes. Fia var 1,5 år och den katten som hon förväxlades med var 14, men man vet ju aldrig. Efter mycket om och med fick jag tillbaka min katt och personen ifråga fick acceptera att hennes katt nog inte var kvar i livet.

Men snälla du :crazy:
Så du tycker att mina donationer inte spelar roll...bra...då behövs ju inte vi donatorer då.......ALLA kan inte vara aktiva.....dels för att jag har ganska så LÅNGT till alla katt/hund hem, dels för att jag har ganska många djur själv hemma....

Sen HAR jag tagit hand om både katter o hundar som varit vilsna/skadade...men det kanske inte räknas...Vi hittade en katt som satt MITT på vägen..skadad..hans öron var fulla i var...tänderna var nästan borta....jag o min kompis ringde distriktarn och fick komma dit med katten...han var så svårt skadad att både jag o vet tyckte det vore bättre att han fick sluta sina dar( förmodligen gammal också..iallafall + 10) min kompis var helt rabiat för detta, men vi avlivade honom i allafall...det hade varit rent grymt djurplågeri att försöka få honom frisk...man kan vara djurvän på helt olika sätt.....

..och jag har väl aldrig någonsin sagt att en del av shv's hästar inte skulle lika gärna avlivas...fattar inte vart du fått det ifrån??

...och jag är väldigt förvånad över din attityd över donatorer och jag hoppas verkligen du är en av "One of a kind"...för annars är det ju inte speciellt kul att hjälpa till.....och jag hoppas verkligen inte att du är nån "anvarig" i en kattorganisation med den inställningen du har :mad:

Fast nu tolkar du in egna grejer i det jag skriver. Citera gärna var jag har skrivit att donationer inte spelar nån roll? Det är nått du kommit på själv. Om du nu läser ordentligt vad det står så står det att "donationer är en annan sak". Att donera är jättebra, men då får man också acceptera att man inte har nått att säga till om. Dom vars åsikt verkligen är avgörande är dom som jobbar aktivt. Det är det som är skillnaden på att donera och att göra nått mer. Jag var med i bilpoolen ett tag, tills jag började jobba och inte hinner med längre. Och anser fortfarande att sålänge jag inte jobbar på katthemmet och sliter med att rädda livet på dom katter som människor behandlat illa på nått vis, så har jag heller ingen rätt att sitta här och säga att "Den skulle ha avlivats". Det har du inte med att göra, inte jag och ingen annan som inte jobbar på katthemmet.
Vad du sen gör hemma är en sak, men detta rörde en katthemskatt och då är det deras val att avgöra ödet. Att sitta och skriva att det är nån form av samvetsfråga tycker jag är att gå över gränsen. Snarare är det så att det är kattvänner som vill att katterna ska få ett bra liv efter det dom varit med om, eller iaf dö lite varmare. Om det finns möjligheter, varför inte ta dom? Varför ska man låta alla katter som har det svårt vandra över regnbågsbron? Ge dom en chans istället ! Dom är lika mycket värda att leva som vilken människa eller häst som helst.

Förstår du nu eller ska jag försöka formulera om en sista gång? Och du, sluta tolka in egna saker, det är förbaskat störande.

Sen jag skaffade katter är jag "fadder" till ett katthem och betalar dit varje månad. Och visst sjutton undrar jag ibland, när jag ser hur många tusen spänn de lägger i veterinärkostnader på en liten stackare som ändå inte klarar sig. Eller om den klarar sig, får en lång och plågsam konvalecens. De där tusenlapparna hade kunnat hjälpa många katter med lite bättre förutsättningar från början.

Och jag tycker nog att jag har rätt att ifrågasätta. Det tycker jag vem som helst har rätt att göra.

Men det är en sak man ska hålla i minnet: vi har inte SETT katterna vi tycker borde avlivas. Det har däremot katthemsfolket. De har sett dem på nära håll, fått en relation till katterna - och då är det förbaskat mycket svårare att fatta ett avlivningsbeslut.

Så jag brukar trösta mig med att jag tycker att "mitt" katthem på det stora hela gör ett strålande jobb, en STOR insats. Om de sen fattar "fel" beslut i vissa enskilda fall gör det inte att jag slutar stödja dem.

Att ifrågasäatta kanske, men att påstå att det är "barmhärtighetsådra" är att idiotförklara dom som sliter för det.

Fast jag tycker att det är tur att det finns folk med barmhärtighetsådra. Fler borde ha det.

spelar roll vad man kallar det....min "kompis" hade en barmhärtighetsådra...HON vill inte avliva katten vi hittade..men det ville både jag och veterinären.....vem av oss gjorde rätt val???
Jag skull gärna försökt att rädda katten, jag vet hur sånt känns, men ibland får man vara realist också.

Katten detta handlar om tycker jag definitivt skull få avsluta sitt liv...herregud...han har ju inte ens muskler att kunna kontrollera sin egen avföring med....och det är väldigt förvånande att inte du ser vilket lidande den utsätt för....nånstans måste man väl iallafall sätt gränser :crazy:

..och det är inte för att jag tar lätt på avlivningar, utan det är lika svårt för mig som för de flesta...men ibland måste man ju faktiskt kunna öppna ögonen också och inte rädda till varje pris....

...om shv håller liv i djur som borde få avsluta är ju inte min sak...vad jag inte fattade var varför du drog in dom?? för dens skull så betyder det ju inte att det är rätt!!

tycker du verkligen att det är rätt att hålla liv i ett djur bara för att den andas??

Jag blir illa bestört när man håller liv i djur som uppenbarligen plågas...vart går gränsen egentligen....jag tycker den defintivt går om dom inte kan kontrollera sin egen avföring...då har det gått långt....väldigt långt....

Det kan gå fort den första tiden med undernärda katter. Hullet kan ta lång tid att få upp, men med rätt skötsel kan det gå fort att få ordning på mage och annat iaf.
Jag sre inte vilket lidande den utsätts för nej, det är en bild och en text. Att träffa den på riktigt är en sak, att göra sig kunnig baserat på detta är en annan sak. Hade det varit omöjligt hade veterinären sagt ifrån.

Jag kan också tycka att det ibland görs björntjänster, men man måste bedömma fall till fall och framförallt vara där själv. Veterinären är egentligen den enda som kan avgöra det framtida levernet för dessa katter och är dom med på att göra ett försök, så varför inte? Att inte kunna kontrollera sin avföring är inte ovanligt, det kan vi människor inte heller göra när vi är för dåliga i magen.

Jag tycker bilden och texten säger väldigt mycket.....
**
- När Assar kom hit hade han inga muskler, ingenting. Han var biten och sliten. Han kunde inte ens kontrollera avföringen, så lite muskler hade han. Nu orkar han i alla fall hålla upp huvudet och stå upp, säger Marita Åberg**

katt-2_26358.jpg

Dessutom har han inte varit hos nån veterinär än ...

JAG tycker att det är grymt.....klart han försöker äta..stackarn

Senast ändrad:

Jag tycker nog också att en katt i det skicket skulle tas bort.
Och nej, jag jobbar inte aktivt på nåt katthem. Donerar däremot pengar nu och då. En katt i det skicket som den stackars katten var som inte ens undersökts av veterinär än är inte "mänskligt" i mina ögon.
Att satsa allt på att rädda allt som andas känns ibland lite som klubben för inbördes beundran för mig. Titta va duktiga vi är.
Nu menar jag inte alls att slå ner på arbetet som dom gör. Tvärtom.
Jag tycker dom är beundransvärda. Men allt bör och ska kanske inte räddas. Och att jämföra en katt som inte kan hålla avföringen på grund av förtvinade muskler med en människa som är dålig i magen är LITE långsökt.

Senast ändrad:

martha skrev:
Jag tycker bilden och texten säger väldigt mycket.....
**
- När Assar kom hit hade han inga muskler, ingenting. Han var biten och sliten. Han kunde inte ens kontrollera avföringen, så lite muskler hade han. Nu orkar han i alla fall hålla upp huvudet och stå upp, säger Marita Åberg**

katt-2_26358.jpg

Dessutom har han inte varit hos nån veterinär än ...

JAG tycker att det är grymt.....klart han försöker äta..stackarn

:bow: :bow:
Precis, man kan inte utsätta de stackars liven för vad som helst bara för att vi ska leka hjältar. Man måste se gränserna. Som sagt den texten talar för sig själv. Katten borde avlivats redan samma dag den hittades.

Senast ändrad:

Jag håller med om att katten omedelbart skulle ha avlivats, för sitt eget bästa. Man kan ju undra hur mycket bestående men han kommer att ha OM han ens överlever.
Det finns tillräckligt med friska katter som behöver nya hem. Katthemmen svämmar över av dem.

Sedan tycker jag att nästan alla direkt verkar tro att det är någon som utsatt katten för detta med flit. Katter som går ute råkar ut för de mest märkliga saker utan att någon människa varit inblandad. Han kan tex ha fastnat i ett eventuellt halsband, blivit instängd (omedvetet) eftersom katter gärna smiter in i div vrår, blivit påkörd och legat i "sjuklega" (som skadade katter gör) mm, mm...
Det är samma sak med alla människor som påstår att deras hästar blivit misshandlade hos tidigare ägare. Skulle det stämma i alla fall man hör så undrar jag vad det är för människor i häst-Sverige (undantag finns givetvis).

Jag tror som du Martha, att det är vår barmhärtighets/ta hand om-ådra som vaknar till liv, och det utfaller väldans snett ibland.

Jag vet ett par som anser sig vara djurvänner av stora mått, medan jag anser att det är totalt missriktat och gör dem till motsatsen, djurplågare.
De anser att det är djurplågeri att avliva ett skadat/sjukt djur innan man testat alla behandlingar som står till buds, med följd att otaliga trafikskadade katter och andra djur till slut avlidit till följd av svåra inre skador och fått utstå div vet.besök istället för att att omgående avlivats. Alla veterinärer som rekommenderat avlivning i första skedet har efter detta totalt bojkottats.
Deras första tanke är dessutom att någon med flit tillfogat dessa djur deras skador, vilket förmodligen inte har stämt i ett enda av dessa fall. Det finns oftast en fullt naturlig förklaring till djurens skador.

Jag tycker att beslutet att avliva skadade katter är så individuellt för varje katt men om vi nu tar katten Assars exempel:

Om han inte hade haft någon livslust alls utan bara legat och stirrat in i ett hörn eller liknande så vore det rätt att avliva honom anser jag.

Assar har en otrolig gnista i sin blick. Han älskar människor, och vill inte vara ensam. Han pratar och pratar, och vill klättra upp i famnen och pussas hela tiden.

Men när han så uppenbart vill leva och tom verkar lycklig fast han inte hinner till lådan ibland, så tycker jag att avlivning är fel i det här fallet.

Jag ska åka ner och mata Assar nu. Har haft nattpasset igår och ska dit nu. Han får även mat kl 04 på natten. I morgon kl 11 ska vi vara hos veterinären. Vi har haft veterinärkontakt varje dag via telefon. Hade veterinären rekommenderat avlivning hade det skett.
Han blir så glad när man kommer. Han får två matskedar mat, och sen gosar man en 30-40 minuter, sen får han lite torrfoder innan man går. Han ligger i knät och spinner, rullar på rygg, kloar och dregglar......... Han tappar päls på benen, men det kan enligt vet. vara vitaminbrist.

Ser vi i morgon att han är för svårt skadad/sjuk/påverkad för att det ska vara rimligt att behålla honom så tas han naturligtvis bort. Hade vi sett att han lidit hade han oxå tagits bort. Han har humöret uppe, och älskar alla som hälsar på honom. Jag tvivlar därför på att han mött någon elak människa. Han höll för övrigt på att kela omkull VLT´s fotograf...... :D

Det är inte frågan om att hålla liv i allt som andas, som någon uttryckte det här. Är man intresserad av fakta så går det att ta reda på mer. Marita Åberg är omnämnd i artikeln, och hon hälsar att om någon har frågor om hur Assar mår, eller hennes veterinärkontakt så är ni välkomna att slå upp Föreningen Huskattens telefonnummer i katalogen och ringa och fråga.
Man behöver inte sitta och uttrycka sin ilska, över saker man inte undersökt. :( Det smärtar att se att folk spyr galla över nåt de inte tagit reda på fakta om. :(

Jag har uttryckt att jag ansåg att avlivning första dygnet hade varit rätt, men eftersom veterinären rekommenderade att avvakta och se om han piggade på sig när han kom in i värmen så gjorde vi så. Han blev piggare av värmen. Och faktum är ju att han ÄR inte avlivad, han MÅR bättre. Idag kan jag se en katt, det gjorde jag inte i tisdags. Nu hoppas jag på morgondagen, antingen eller. Svart eller vitt. Att det inte blir nåt att fundera på. Ska han leva vidare, eller ska han få vandra. Jag hoppas att det inte råder något tvivel om saken när vi är där. Så man börjar fundera om det kunde gått vägen, eller om han skulle ha avlivats. Klara besked från veterinären, snabba beslut.

Nu ska han i alla fall få sitt midnattsmål!

För cirka 1 år sedan hade Radio Kristianstad ett reportage om katter där det påstods: att en katt som levt inomhus MYCKET väl klarade av att släppas ut, detta gjorde däremot INTE en hund. Jag blev heligt förbannad och ringde upp reportern ifråga och undrade vad hon menade. Fick till svar att det var ett bandat reportage och hänvisades till en ny reporter i Stockholm,. Försökte ställa någon till svars för detta påstående, men icke! Inte konstigt att katter som Assar och andra tvingas genomlida ett RENT HELVETE när sådan dynga sprids via media på bästa sändningstid. Hoppas Assar klarar sig och får ett hem hos någon som BRYR sig.

Tyvärr lever den gamla skolan kvar. Att man kommit på helt nya saker om katters liv och leverna är inte alltid nått folk har ordning på. Inte ens veterinärer *suck*

Hoppas han blir bättre snart,du får fortsätta hålla oss här uppdaterade vad som händer.
Katten verkar ju visa att han vill bli bättre och kan han bli det så tycker iaf jag att det är värt att fortsätta....
Är han dessutom så vänligt inställd mot människor kan han ju likaväl fastnat med halsbandet ute någonstans och har en ägare som saknar honom,finns ju många som inte ringer polis eller katthem också men endå älskar sin katt.

Håller tummar & Tassar för Kissen här

Mvh Zaria

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Bichon havanais

Hästrelaterat

Tillbaka