Katten anfaller - hjälp!

V

Vinter10

Nu behöver jag råd från alla er visa djurägare.

I februari fick vi hem vår lilla kisse som är en blandning av perser och norsk skogskatt. Han har varit rolig, aktiv och sällskaplig sen start. Pratar mycket och vill vara där vi är, kräver mycket uppmärksamhet och tålamod från vår sida. Något vi får räkna med då han är innekatt.

Vår katt gillar att ligga i bakhåll, leka jage och titt-utlekar. När man blir "tagen" använder han aldrig klorna utan hoppar bara upp och liksom duttar med tassen på ens ben eller huvud.

Men nu har han helt plötsligt börjat attackera mig helt oprovocerat. Och det ser inte ut som om han leker, öronen fälls bakåt eller åt sidorna och han klämmer åt runt min arm med alla tassar och biter så hårt han kan. På min sambo gör han aldrig detta.

Jag har försökt blåsa på honom hårt, men det eldar bara upp honom. Det enda som hjälper är att ta honom kring halsen.

Han är kastrerad och togs från sin mamma vid 12 veckor och i övrigt en harmonisk och trygg katt. Varför gör han så här? Och hur får jag honom att sluta?
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Jag har försökt blåsa på honom hårt, men det eldar bara upp honom. Det enda som hjälper är att ta honom kring halsen.

Om du är lite mer bestämd mot honom så tror jag nog att du klarar dig från hans attacker. Du måste visa att du har högre rang än katten. Att blåsa på en anfallande katt låter ju inte så effektivt.

Jag tror det handlar om att han behöver mer stimulans. Han måste få utlopp för sina jaktinstinkter vilket inte är så lätt för en innekatt.
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Men jag är bestämd, tro mig. Håller nere/fast katten efter ett tag om han inte ger sig. När jag blåser, blåser jag honom hårt i ansiktet, vilket brukar vara effektivt, men inte när han riktigt går in i jakt-mode.

Jag vet att han ibland blir understimulerad, trots att vi lägger ned mycket tid på att leka med honom. Har han tråkigt brukar han klaga högljutt och då är det bara att släppa det man håller på med för att köra igång lite bus.

Det jag stör mig på med kattatackerna förutom att det gör ont är att han ser så "arg" ut, det verkar inte alls bara vara på lek då han sällan använder klorna.
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Hmm, jag har en bondkatt 2 år som kräver mycket stimulans. Hon är oxå kastrerad och har varit innekatt fram tills slutet på sommaren 2010 (pga kronisk kattsnuva) Sen hände det något, från att ha varit vild men kontrollerbar (har alltid haft bra lydnad på henne) så blev hon mer vilddjur. Det var liksom inte Molly utan hon var katt och gjorde sattyg mitt framför ögonen på mig, fast hon vet att hon inte får bete sig hur som helst. Sen när hon började kissa inne bredvid kattlådan fick jag nog. Så nu är hon utekatt och det fungerar utmärkt. Hon har lugnat ner sig, även om hon fortfarande kallas för Bitchie mellan varven så är det stor skillnad på henne.

Har du provat att spruta vatten på katten med sprayflaska?
Jag tror dock att vissa katter inte kan hållas som innekatter, det passar inte deras personlighet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Nej vår katt hade nog trivts bäst som utekatt. Trots att vi ansträngde oss för att hitta en katt som skulle passa inne... Tyvärr är det ingen möjlighet där vi bor nu.

Vattensprutan funkar, men det är inte så lätt att alltid ha den till hands tyvärr :) Får väl skaffa mig ett verktygsbälte att hänga den i...
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Min ena katt är född vildkatt och fick sådana ryck ett tag i sin "ungdom".
Jag gjorde så att när han bet mig så höll jag kvar så att han inte kunde sluta bita förrän jag lät honom. Mao tog jag kontrollen över attacken och efter ett par måndader avtog det.

Så snart han kände att jag inte drog bort handen utan istället höll kvar den i hans mun så försökte han "spotta ut" den, så han fortsatte inte bita. Men jag höll kvar handen tills han även dragit in klorna, då släppte jag.
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Jag skall pröva detta! Dock lär väl mina armar se ut ännu mer som köttfärs än vad de redan gör, men om det får honom att sluta är det ju helt klart värt det!
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Jag fick detta tips här på buke och föredrog det framför att spraya vatten, nypa nackskinn och allmänt skrämmas. Detta sätt är bara obehagligt samtidigt som man kan låta det övergå i lite mys och kliande när katten slappnat av, så att katten lär sig att matte är stark men inte elak.

Min katt kan ibland försöka bita mig nu också, men så snart jag spänner armen så slutar han och väljer myset istället.
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Ska precis iväg, men vill bara ställa frågan, har ni funderat på om han kanske skulle bli lugnare med en kompis att leka av sig med?

Också vill jag i all väl mening påpeka innan, någon är otrevlig, att det heter Skogkatt, inget S i mitten. :idea:

Kram, Maya
 
Sv: Katten anfaller - hjälp!

Som andra redan sagt så tror jag han är understimulerad. Skaffa en kompis så blir livet både roligare och lättare för er alla. :idea:
 

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 357
Katthälsa Ja, hur mycket väger era katter? Hur mycket aktiveras de och hur mycket mat får de om dagen, vad äter de? Anledningen till tråden...
2
Svar
34
· Visningar
23 539
Senast: springwater
·
Övr. Katt Vi har två katter, en Helig Birmahona som heter Sessan och är sisådär åtta år och en korsningshane på ett år vid namn Simson. Mamman...
Svar
3
· Visningar
1 143
Senast: Freydis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp