Kattdilemma

Sophia_

Trådstartare
För en tid sedan bytte jag stall och tog då men mig stallkatten till nya stallet.

Nu har lilla misse blivit rund om magen och jag antar att det är pga att hon varit ute och svirat och nu blivit dräktig.

Jag har aldrig haft kattungar förut och undrar nu lite hur man ska göra.
Tänkte ta hem katten och låta den föda hemma hos mig, eftersom jag inte vet vart hon gör av ungarna annars. Hon brukar vara mycket uppe på loftet i stallet, som är ett kryploft så jag själv kommer inte in där. Vill inte att hon förvarar ungarna där för då lär jag väl aldrig få tag på dem och riskerar då att det blir vildkatter av dem.

Frågarna jag har ...
1) Honan är född stallkatt och har aldrig bott inne förut. Hur tror ni att det kommer fungera med låda etc om jag tar hem henne? Är temperaturombytet något jag behöver oroa mig för? Det måste ju ändå bli stor skillnad för henne.
2) När ungarna föds, är det något speciellt jag behöver tänka på?
3) Hur är det egentligen med katter, ska de registreras, märkas etc?
4) Hur ska ungarna "förvaras"? Tänker på vart de ska göra sina behov etc, som man ju inte gärna ser görs i ens säng....

Sv: Kattdilemma

Tänkte ta hem katten och låta den föda hemma hos mig, eftersom jag inte vet vart hon gör av ungarna annars.
Frågarna jag har ...
1) Honan är född stallkatt och har aldrig bott inne förut. Hur tror ni att det kommer fungera med låda etc om jag tar hem henne? Är temperaturombytet något jag behöver oroa mig för? Det måste ju ändå bli stor skillnad för henne.
4) Hur ska ungarna "förvaras"? Tänker på vart de ska göra sina behov etc, som man ju inte gärna ser görs i ens säng....

Hedershandlat av dig!

Temperaturbytet brukar nog inte vara stort problem. Minns faktiskt inte någon har anmärkt på det, utom det positiva att komma in från kylan...

Jag gissar att det kommer att gå bra med lådan. Det gör det oftast.
Håll henne i början i ett begränsat utrymme, så hon hittar lådan lätt.
Klassisk vanlig kattsand, inget sånt där parfymerat. (märker du hon har svårigheter, finns det knep, men den dagen den sorgen).
Hon är högdräktig, söker nu en trygg plats för ungarna. Detta gör att hon paradoxalt nog kommer att lättare acceptera att bli innekatt. Kattmammorna, t.o.m. vildisar, söker inte i första hand "friheten" utan att ungarna har det tryggt och bra.
Bara hon märker att det är ingen som hotar henne, hon får vara ostressad, får vara i ett igloo, etc - och när hon varvat ner, får du knappt problem med henne. Ens om hon vore vildis menar jag.

När ungarna är små brukar mamman äta upp "resterna". Sedan brukar hon lära dem att hitta till lådan.

Märkning med tillhörande registrering: Detta är praxis med raskatter. Men rätt vanligt faktiskt med husisar också, alldeles speciellt om du säljer dem som innekatter. Raskatter får oftast s.k. chip, husisar får oftast tatuering - speciellt om de får gå ut.
Att teckna försäkring på dem är en utmärkt idé. Du får nog veterinärbesiktiga dem i samband med det.
Det finns en viss efterfrågan efter hemmafödda husisar, så med lite tur kan du säkert hitta bra hem åt dem, och ta betalt också för de eventuella utlägg du haft med märkning, veterinärbesiktning och så.

Födsel: Med lite tur tar honan hand om det mesta. Du bör naturligtvi
s vara beredd ändå.
Men det är ett annat kapitel... :)

Förresten, glöm inte att låta kastrera henne så småningom!

ps. Nu när hon är högdräktig skall hon ha bättre mat än vanligt. Enklast kattungemat av bra kvalité. Det fortsätter du med efter födseln så länge hon är digivande.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för ditt svar!

Har precis för 20 min sen tagit hem katten som fortfarande verkar lite ängslig och stryker omkring i lägenheten. Men hon känner ju igen mig och även min hund, de är faktiskt kompisar, så jag tror att hon kommer lugna sig snart.

Ska iväg till djuraffären nu och köpa låda, sand, foder och kanske någon "bostad" åt katten.
Hoppas att hon förstår låd-principen och framförallt, hoppas jag att jag kan hitta hem åt ungarna när de kommer in i bilden.

För en tid sedan bytte jag stall och tog då men mig stallkatten till nya stallet.

Nu har lilla misse blivit rund om magen och jag antar att det är pga att hon varit ute och svirat och nu blivit dräktig.

Tänkte ta hem katten och låta den föda hemma hos mig, eftersom jag inte vet vart hon gör av ungarna annars. Hon brukar vara mycket uppe på loftet i stallet, som är ett kryploft så jag själv kommer inte in där. Vill inte att hon förvarar ungarna där för då lär jag väl aldrig få tag på dem och riskerar då att det blir vildkatter av dem.

Frågarna jag har ...

Du gör en god gärning! :bow:
Hoppas det går bra!

En ännu godare gärning vore att kastrera katten fortast möjligt för att slippa fler överraskningar.

...vilket förstås inte kan göras när katten är dräktig.

Ska tillägga att katten egentligen inte är min utan har varit övergiven tills jag tog med den till nya stallet. Vet inte hur gammal den är och visste inte heller om den var kastrerad eller inte.

Det går... Jag vet inte hur länge in på en dräktighet dock...

det är nog en bra ide att ta in katten så inte ungarna blir förvildade om hon lägger dem på nått konstigt ställe där man inte kommer åt att kela med dem.

Sen så behövs ju bara en låda till mamman till att börja med. Ungarna kissar ju inte själva de första veckorna;)

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
194
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Det här med att leta ny katt, fy sjutton vad jobbigt det är. :( Jag har ju de senaste 17 åren inte tagit in en ny katt i mitt hushåll...
Svar
9
· Visningar
1 361
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 814
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter