Kattbalkong?

Red_Chili

Trådstartare
Min mor har en innekatt och en balkong. Eftersom katten är tokigt uttråkad så börjar jag väl lyckas få morsan att inse att det vore en bra idé att fixa i ordning balkongen så att katten kan roa sig där. När jag varit ute där med katten så har hon varit på märkbart bättre humör efteråt :)

Är det några här som har "kattfixat" sin balkong och har tips på vad man kan göra? Kanske någon även har en bild eller två att visa?
 
Sv: Kattbalkong?

Finns nät, är den inglasad eller är det också nått som ska fixas?
Flera av oss här har ju nätat balkongen, så det kan du säkert få massor av bilder på :)
 
Sv: Kattbalkong?

Detta funkade för mina två icke klätterbenägna gamlingar

090806007.jpg


Det är svetsnät som jag fäst i balkongräcket och väggen med buntband.
 
Sv: Kattbalkong?

Mina har innätad balkong (rådjursnät) med promenadbräda
IMG_1092.jpg

Där ute finns nu även en klöspelare upp till brädan, har tyvärr ingen bild på den just nu men kan fixa en senare.

och en hylla med liggplats i
kakaliten.jpg
 
Sv: Kattbalkong?

Åh, sån där hylla ser ju smart ut!

Balkongen är i dagsläget inte in-nätad, den var det förut men i samband med balkongrenovering behövdes det plockas ner och har inte kommit upp igen. Faktum är att ingenting är i ordning på balkongen efter den där renoveringen, så jag började prata med morsan om att göra den mer kattvänlig när man väl gör i ordning den igen, och sedan skapades den här tråden ;)
 
Sv: Kattbalkong?

Sätt upp nät, vilket jag antar att nå tänkt göra ;) Så skulle jag satt upp en promenadbräda och ett sånt där klätterträd/klösmöbel, det är synd bara att dom stora är så himla dyra. :laugh:
 
Sv: Kattbalkong?

Nät först då, ligger den mer än 5 m upp måste den (enligt lag) ha nät om man ska ha katten ute där. Hyllor längs med nätet brukar vara poppis, så dom kan sitta där och spana.
 
Sv: Kattbalkong?

(även till startpompe)

Jadå, nät ska absolut sättas upp igen! De bor 8 våningar upp, så att inte ha det vore rent idiotiskt även om det var lagligt. Som det är nu får katten inte vara ute, eftersom nätet inte är uppsatt, men jag har varit ute där tillsammans med henne och märker hur otroligt mycket gladare hon blir, även om hon då bara går runt på golvet eller tittar ut när jag håller i henne.

Balansbräda längs räcket låter helt klart som en bra idé.. Frågan är bara hur man löser det.. Kanske som ett smalt bord som står längs med och fästs fast i räcket? Då borde man desutom kunna fixa något klösbrädsliknande på ena "benet" till bordet...
 
Sv: Kattbalkong?

Tyvärr är det alltför vanligt att folk låter sin kisse vara ute utan nät. En katt har ju bra balans liksom
icon_rolleyes.gif

Men bra att ni inte är sådana
hi5.gif


Angående hylla så löste jag det såhär:
21472845.jpg


Jag nätade in med ramar och ramarna kan man sätta konsoler på. Men det beror ju lite på innätningstypen förstås.
 
Sv: Kattbalkong?

Tyvärr är det alltför vanligt att folk låter sin kisse vara ute utan nät. En katt har ju bra balans liksom.


Sen finns ju myten att katter klarar fall utmärkt bara de är tillräcligt högt uppe så att de hinner rikta in benen mot marken.


Till TS:
Det kan vara bra att kolla med hyresvärd eller bostadsrättsföreningsordförande vad som gäller när det handlar om 'tillbyggnader' på balkonger.
 
Sv: Kattbalkong?

Usch, gör folk verkligen så? :crazy: Jag trodde det var väldigt ovanligt faktiskt... Bra att det påpekas överallt att man ska ha nät då :)

Det var ganska precis sådär jag började tänka med en hylla, för bygger man så, då borde man ju inte heller behöva borra hål eller så i själva huset utan kan använda räcket för att få det bra.

Och Lahsd, bra det där med att kolla vad hyresvärden säger! Ska kolla upp det :)
 
Sv: Kattbalkong?

Här är min kattbalkong.
002.jpg

003.jpg

008.jpg


Brorsan har byggt nätskärmarna som han sedan fäste med kraftiga buntband.
Mittensektionen på långsidan är öppningsbar. (Min brorsa är bäst! :))

Jag mailade hyresvärden (kommunalt) och informerade om att jag i enlighet med lagen "si och så", avsåg näta in balkongen på ett sätt som inte lämnar spår och med nät som kan skäras upp vid eventuell brand eller annan fara.

Här syns buntbanden samt nöjd balkonginnevånare. :love:
012.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kattbalkong?

Nu blir jag nyfiken :p Hur är nätet fäst mot väggen? För det går väl inte att sätta fast buntband där på något vis?
 
Sv: Kattbalkong?

Balkongräcket har fästpunkter längst in mot väggen och där satte vi buntband.
Balkongen är på översta vångingen men med tak, så övre delen av nätet fäste vi i takbalkarna.
 
Sv: Kattbalkong?

Nu har jag fixat bild på klöspelaren:
IDA_3062.jpg


IDA_3058.jpg


Den lilla träbiten som sticker ut satte jag dit för att dom skulle kunna kliva av klöspelaren smidigt, men den används sällan till det ändamålet - snarare när katterna ska vända sig på promenadbrädan.
 
Sv: Kattbalkong?

Lägger in bilder på mitt fuskbygge här, för att visa på latmans-lösningen. :)

Balkong som är öppen på en långsida och en kortsida och med en markis som står i spänn mellan golv och balkongen ovanför har jag. Jag har därför använt markisens stolpar till att fästa rådjursnätet, och sen improviserat med en extra tjock bambustolpe till infästningen mot väggen, vilken till stor del är bakom en hylla. Som bara har saker på översta och nedersta hyllplanet, övriga tre hyllor är kattvänliga liggplatser... :p

Eftersom nätet är två dm in på balkongen i överkant men inte i nederkant så blir det mycket nät över upptill. Det har jag bara dragit fast i hörnen så det blev nån skum upp-o-nervänd-volang-känsla av det hela.

Och det går fortfarande att fälla ut markisen! :banana:




Fuskinfästning med bambukäpp fasttryck i grannens räcke:

Fuskinfästningen med bambukäppen fasttryckt mellan balkongräcke och vägg:


Infästning andra sidan nertill:

och upptill:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 268
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Katthälsa Nu har jag tröttnat på att få mina händer sönderklösta av min katt. Hon är nu tio månader gammal och ingen annan än jag och min pojkvän...
2
Svar
21
· Visningar
5 832
Senast: Ponnyfoton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp