Kattakräket saknas mig!

M

Miss_Laari

Vår älskade lilla katthona försvann för 4 dagar sedan och hon saknas oss!:cry:

Vi har varit ute och ropat,ropat och åter ropat men ingenting, det är bara tyst..
Hon har aldrig varit ute på långa äventyr innan, väldigt hemmakär
Trodde inte jag var så fäst vi katten men nu när hon är borta känns det tomt hemma, hundarna vankar av och an tittar mot dörren, speciellt den ena, det var "hennes" katt. De två var verkligen ett radarpar, tvättade varandra och myste ihop framför brasan :love:
Grannen tror räven kan ha knipit henne, kan det verkligen vara så illa?
Aldrig hört om det innan, men kan ju ha fel...usch vilken jobbig tanke.

Någon som har en peppande "sunshine story" om sin försvunna kisse som hux flux kom tillbaka?:) Hur länge var rymlingen borta? I vilket skick återvände den?
Satte ni upp lappar och fick ni isåfall några svar?

Allt pepp uppskattat,känns så hopplöst..

Sv: Kattakräket saknas mig!

Är hon kastrerad är ju första tanken, för jag märkte aldrig att min honkatt började så var hon borta i flera dagar o kom hem o sov 3 dygn. H

Min dator krånglar så jag försöker igen........
Är hon kastrerad? hur bor du, har du trafikerad väg i närheten?
Jag tror inte att en räv i första taget tar en frisk katt dom brukar ju rusa upp i ett träd.

Nej, hon är inte steriliserad.
Hon är bara ett år, tanken var att sterilisera i Januari.
Hon löpte för ca 2 månader sedan, då var hon mest intresserad av runt-rullande på golvet och hundarna (som förövrigt blev väldigt förvirrade:D)
Ville inte ut alls. Men det utesluter ju inte att hon är ute och "raggar" denna gången.
Vi bor ganska avskilt mitt i skogen, inga stora vägar i närheten hon är väldigt rädd för bilar, ja allt med motor. Springer en mil så fort hon hör motorljud.

Att hon skulle rusa upp i träd om en räv anföll var precis min tanke, hon är en vig klättrare.

Gott att höra att din katt dam kom tilrätta:)

förhoppningsvis är hon ute och raggar stiliga karlar, och kommer hem snart.

Men det går att sterilisera redan när katten är ½ år gammal. Jag gjorde det med min misse för att slippa oroa mig över kattungar eller att hon skulle springa bort :)

För det första så är det väldigt sällan man steriliserar djur, oavsett kön. Man kastrerar dem.

För det andra: vad tråkigt att din katt är borta! Min brors katt sprang bort för ett tag sedan, men han kom hem igen efter ett par veckor, lita smalare men annars var han som vanligt :) Du ska se at din pisse också kommer hem snart!

Är hon okastrerad är det säkert en bidragande orsak till att hon är borta nu. Men det är ju svårt att ta med henne till en veterinär nu när hon inte ens är hemma.

Jag hörde häromdagen på jobbet av en kund som ringde att deras katt hade kommit hem efter över 100 dagar borta. En dag hade den bara klivit in genom dörren igen! Så visst finns det försvinnanden med bra slut!

Nån gång är alltid den första då katten går på "walkabout".
Visst,det kan vara räven.Men kanske är hon ute och rekar lite..
För en tid sen kom en av våra kastr hanar hem efter 3 veckor.
Han är en rund tjockis på ca 6 kg och hade tappat typ 1 kg.
Kallade på honom alla tider på dygnet,ut över åkrarna,mitt i natten oxå.
Så en sen kväll när vi hade spöregn här så bara kom han på höloftet,plaskvåt, och sa:
"Hej! Jag e hemma nu,kan man få nåt att äta?"
Bara lipade och pussade och kramade honom...:cry:
Jo,han fick käk oxå,fast sådär vrålhungrig var han inte.
Har dragit mej till minnes att han var borta lika länge för 1-2 år sen,vid just den här tiden.
I morse kom en av de andra kattmännen hem:bump:efter 4 veckor!!
Han väger nog runt 4 kg normalt och har tappat typ ett halvt kg.
Likt den andra hade han tappat sitt reflexhalsband,men jag har alltid ett lager redo.
Telnr står på halsbanden,flera ggr,+ att de är öronmärkta.
Han var borta 3 veckor för några år sen.Hittade honom på ett gärde vid vägen 5-600 m hemifrån.
Normalt är han bara synlig åt andra hållet så det var lite otippat.
Det lustiga(??) är att eftersom jag inte trott att någon av dem flyttat,inte blivit påkörda (letat) och varit tveksam till räv,även om man aldrig kan vara säker,så har jag liksom inte kommit runt till att sätta upp lappar,annonsera etc.Sen har jag fått ågren för det och tänkt fan,fan,fan.
Men DÅ när jag nästan gett upp och kallar desperat särskilt om kvällarna för att locka hem dem om de är i närheten - DÅ kommer de hem!!:banana::banana:
Jag tror det hjälper väldigt mkt att kalla.Har lotsat en av kisarna hem utifrån säden en gång.
Han är en snackemoster så vi pratade hela tiden.
Han gick runt hela gården ute i säden,den lille sötnosen!:love:

Så ge inte upp! Fortsätt kalla på henne!

+ Glimfeather,trofé

Jag hoppas ni har rätt, är så fallet får jag skylla mig själv som inte har tagit tag i kastreringen:mad:
Och jag som själv bannar folk som låter sina katthonor ränna runt okastrerade så de får kull på kull av oönskade kattbebisar.
Kommer hon hem blir det kastrering bums, såvida hon inte redan är dräktig.
Tack för kastrering VS steriliserings infon förresten, har faktist varit osäker på vad det kallas. Är sterilisering när man avlägsnar allt? Livmoder o.s.v?
Passar på att fråga då ämnet är uppe;)

Hobnob

Vad härligt att läsa om dina katter som dykt upp till slut!:banana:
Ska ur och ropa ikväll igen med hundarna, hon älskar dem och kommer helt klart farandes om de är med...om hon finns i närheten vill säga.
Satt ut efterlysning på blocket och skall ut i byn med lappar i helgen, skadar ju inte att försöka.

Tackar massor för peppet, det tänds lite hopp inom mig när man läser om alla kissar som faktist har hittat hem:)

Vad tråkigt att din kisse är försvunnen! Lider så med dig!!!

Mina föräldrars ena honkatt "försvann" när hon bara var ett 7-8 mån gammal (okastrerad). Det var några dagar innan julafton och mellan 15-20 minusgrader nattetid. Vi alla var jätteoroliga och när hon inte dykt upp efter 3 nätter började vi tro att hon helt enkelt "gått vilse"/fastnat och frusit ihjäl.
På julaftons morgon kommer lilla kissen gående med svansen i vädret och såg hur pigg och kry ut som helst! :love: Hon fattade inte varför stormatte grät och bara skulle kramas för hon ville ju ÄTA! :D

Hoppas din misse återvänder snart !

//Alice

Kommer hon hem blir det kastrering bums, såvida hon inte redan är dräktig.
Tack för kastrering VS steriliserings infon förresten, har faktist varit osäker på vad det kallas. Är sterilisering när man avlägsnar allt? Livmoder o.s.v?
Passar på att fråga då ämnet är uppe;)

Vid kastrering tar man bort hela paketet! :D Äggstockar, livmoder, rubbet!

Vi kastrerade våra honor nästan på dagen då de var 6 mån för att undvika löp och risken att de springer bort/blir bortjagade. Det är så skönt att inte behöva tänka på den biten öht. Samtidigt fick båda varsin "stämpel" i örat! :D Tyckte det var bäst eftersom de är utekatter och när de ändå har kissarna nedsövda så gäller det att passa på att göra så mycket som möjligt. ;)

//Alice

Min hona försvann förut.
Var borta i fyra dgr, satte upp lappar och delade ut i brevlådorna.
Fick ett samtal att hon var hittad, visade sig att några ungar burit iväg med henne och sedan hittade hon inte hem igen

Kan också lägga till ang eventuell dräktighet, att är hon inte så långt gången i en ev dräktighet när hon kommer hem, så går det att kastrera henne i alla fall. Utan att vänta på att kttungarna kommer ut.

När jag var liten sprang våran katthane bort. Han var borta ett halvår, men en morgon kom han inspringande på tomten som om ingenting hade hänt. Det visade sig att några som bodde i närheten trodde att han hade sprungit bort och tagit hand om honom. Anledningen till att han inte kom hem var att de tog honom som innekatt och jag antar att han lyckades rymma till slut. Dessutom kastrerade de honom och öronmärkte han :D
Så jag tror nog att din katt kommer hem så småning om :laugh:

Är katten chippad/tatuerad? Anmäl isf till polis, försäkringsbolaget och ring runt till veterinärer, sätt upp lappar, prata med grannar och kolla i alla mindre utrymmen tex förråd och i garage så hon inte sitter inlåst någonstans. Lägg ut ett "mayday" på ett av de stora kattforumen, kanske finns det någon där som sett henne.

Min Ronny var borta i 55 dagar men kom som tur var hem igen och har sedan dess aldrig gått längre än ut på balkongen. Och det räcker...

Hej TS! Hur går det? Sett nåt? Hört nåt?
Mina killar håller sej hemma so far!
Han som kom hem sist ligger bara hemma på soffan och trynar.
När han är vaken goffar han i sej Bilanx för glatta livet.:laugh:
Ge inte upp på letandet och kallandet!
Om det finns nåt promenadstråk vid skogen så sätt lappar typ "Snälla hjälp mej hitta min lilla katt!"
Och uppdatera lapparna du satt i byn t ex "Fortfarande borta".
Många djurägare håller ögonen öppna om man vet att nåt djur är på drift.
Hoppas du har "hennes" hund med dej när du letar efter henne.Hon bör ju känna doften av hunden om hon är hyfsat nära.
Kram på dej! Hoppas hon dyker upp snart!

+ alla andra som skrivit!

Kissen kom tillbaka natten till igår!:banana:
Vrålandes, förvirrad och mycket omtumlad och inte förglömmas hungrig!
Vi satt uppe med henne hela natten och höll om, verkade stel i bakpartiet + hade massa ingrodd avföring i den annars så långa vackra pälsen.
Fick raka av halva rumphåret, missen blev väldigt förolämpad.
Tippar på att hon blivit påkörd, fått panik och sprungit vilse.:cry:
Tog ledigt från jobbet med motervering "Vård av sjuk katt", halvpopulärt..
Pratade med 2 olika vetrinärer som båda tyckte vi skulle avakta litet då hon är förhållandesvis pigg, äter,gosar och far runt nästan som vanligt.
Igår ville hon ut igen, återvände med en "offergåva" till oss i form av en halvdöd mus. Katter!:D
Det är så fantastiskt skönt att ha henne tillbaka!:bump::banana::bump:

Tack för era historier & pepp!

Bild på underverket.

5409_415716165000_876720000_8350397_2094443_n.jpg

Vad underbart att höra att hon kom hem, även i lite "tuffsigt" skick! :laugh: ;) Har följt tråden med förhoppningen om ett lyckligt slut!

Förstår dig! Jag hade också tagit "VAK" ("vård-av-katt") i ditt läge. ;)

//Alice

Behövde bara ta en dag av "VAK" ;)!

Kattan är pigg & glad nu, precis som förr.
Enda skillnaden är att hon börjat släpa in möss konstant som hon släpper (halvdöda, najs..) framför oss.
Vi tackar såklart men slänger sedan ut musliket vilket resulterar i mord i blick på katten och 10 minuters tjurande:p

Undrar varför hon börjat göra så?(inte tjura alltså, utan släpar hem möss i tid & otid)

Liknande trådar

Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 854
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Finns en katt jag sett flera ggr när jag brukar promenera, sett den på ungefär samma ställe jämt. Alltid jättekelig och slänger sig...
Svar
16
· Visningar
1 357
Senast: vallhund
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 341
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 184

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka