Kattägare för första gången

M

Monna

Yes nu är det dags, jag ska bli kattägare för första gången :D

Vill dock har lite tips och så vad jag ska tänka på osv när jag skaffar katt?

Det är en hona på 12 veckor just nu, blir 13 innan jag hinner få hem den.

Finns det annat alternativ än att ha en kattlåda i början? (av div anledningen kommer jag inte kunna ha en kattlåda först, fråga inte varför)
Alltså kanj jag använda tidningspapper etc och hur får jag katta att fatta vars hon ska göra sina behov? :p

Hoppas på bra svar och tips :bow:

Sv: Kattägare för första gången

Jag skulle INTE exprimentera med kattlådan!

Din kisse är redan rumsren vid 12 veckor så tar du bort lådan så kommer hon inte veta var hon skall kissa varför du förmodligen skapar ett jätteproblem för framtiden.
Dvs hon kissar på mattorna, i möbler osv.

Har du en kattlåda med strö i så kommer hon att sätta sig i den, försök att få tag strö av samma sort hon är van vid. I alla fall i början, du kan byta senare när hon vant sig vid dig och boendet.

Be att få med litet av den mat hon är van att äta alt förbered innan så du har den/de sorterna.
Kolla om hon äter "kattvälling" eller liknande tex laktosfri grädde blandad med vatten och ett rått ägg.

Första dygnet brukar vara bra att ha katten i ett rum så hon får bekanta sig litet med det innan hon får utforska resten av boendet. Många väljer att ställa in transportburen, kattlåda, mat och vatten i badrummet så gör det inte så mycket om det skulle hända en olycka.

Jag brukar låta mina ungar få ha ett gammalt badlakan i bädden sista veckorna de bor hemma. När de flyttar till nytt hem får de med sig en kvarts bit var av badlakanet som de kan ha i transportburen. Det blir lättare att känna sig trygg då i nya hemmet.

Kommer du vara hemifrån hela dagarna så fundera på om hon du kan ha två. Det blir fasligt ensamt för en kattunge om du är på jobb hela dagen.

//Waern

Jag skulle INTE exprimentera med kattlådan!

Hehe okej, då far jag imorn o köper en låda :p

Första dygnet brukar vara bra att ha katten i ett rum så hon får bekanta sig litet med det innan hon får utforska resten av boendet. Många väljer att ställa in transportburen, kattlåda, mat och vatten i badrummet så gör det inte så mycket om det skulle hända en olycka.

Bör jag alltså försöka ha henne på toan första dagen? Jag bor i en liten typ 1a, har ett kök, ett badrum, en hall och mitt sovrum. Vart är det smartast att ha henne?

Kommer du vara hemifrån hela dagarna så fundera på om hon du kan ha två. Det blir fasligt ensamt för en kattunge om du är på jobb hela dagen.

//Waern

Jag går egentligen i skolan men den börjar inte än på flera veckor och när jag sen väl går i skolan är det endast några få timmar, speciellt nu fram till jul för vi har inte så mycket just nu.

Jag har även en hund, han brukar aldrig reagera på katter så att han vill jaga dom men hur och när ska jag introducera dom? Hunden sover även inne hos mig om nätterna, bör jag ha katten i annat rum då??
På dagarna är hunden ute så dom kommer aldrig bli lämnade ensama.

Hehe okej, då far jag imorn o köper en låda :p.
Perfekt!

Bör jag alltså försöka ha henne på toan första dagen? Jag bor i en liten typ 1a, har ett kök, ett badrum, en hall och mitt sovrum. Vart är det smartast att ha henne?
Nu hade du inte så stort så hon kan gå vilse direkt :)

Men det kan väl vara en klok ide att hon får börja att bo på toan, sedan gläntar du på dörren så kan hon få utforska litet när hon vågar.
Det är väldigt bra om hon känner att hon kan retirera, smyga undan på sin toa innan hon har blivit kompis med hunden, platsen och dig.

Jag går egentligen i skolan men den börjar inte än på flera veckor och när jag sen väl går i skolan är det endast några få timmar, speciellt nu fram till jul för vi har inte så mycket just nu.

Märker du att hon blir för understimulerad så får du överväga en kompis då. Svårare än så är det inte.
I allmänhet så blir en ensamkatt litet socialare.

Jag har även en hund, han brukar aldrig reagera på katter så att han vill jaga dom men hur och när ska jag introducera dom? Hunden sover även inne hos mig om nätterna, bör jag ha katten i annat rum då??
På dagarna är hunden ute så dom kommer aldrig bli lämnade ensama.

Är den en cool hund som du kan platsa så kattungen själv får hitta fram till hunden är det bra. En kattunge är ju av naturen nyfiken. Håll koll på hunden att han inte "överfaller" kattungen.
Naturligtvis är det bra om han får nosa och pussa på den under övervakning av dig. Jag skulle vara försiktig med att låta kattungen vara i sovrummet om jag inte själv är vaken. Man vet aldrig vad två nattvakna djur kan hitta på innan man hinner vakna och ur sängen.
Efter en tid är de vana vid varandra och då behöver du inte bry dig om vem som sover var.

//Waern

Varför då?

Jag har alltid gett hela ägget (till både katter, kattungar och hundar).

//waern

Varken hundar eller katter bör äta rå äggvita, det innehåller avidin som är ett ämne som förstör B-vitaminet biotin som katter och hundar bildar i tarmen.

Det hade jag faktiskt ingen aning om!

Tack!

//Waern *funderar på vad jag skall göra med äggvitorna*

Igår hämtade jag hem min lilla pärla i alla fall :love:

Hon är svartvit och fick heta Mima

Hon får bo inne i sovrummet och är jätte social, riktigt trött igår men hon fick vara helt själv i 2 timmar medan jag var i stan, när jag kom hem var hon på riktigt myshumör och hon sov hos mig inatt, precis i armhålan :D :rofl:

Hon är helt underbar och ligger nu i min strumplåda och sover, hon sköter behoven bra i lådan och har ätit riktigt bra faktiskt.

Just nu ligger hunden lugnt och sover i andra delen på rummet, självklart följer hunden med ut när inte jag är där :)

Hälsningar Malin och Mima <3

7533_1223541552319_1342401919_30662912_2340183_n.jpg

7533_1223541632321_1342401919_30662914_938397_n.jpg

7533_1223546592445_1342401919_30662931_379076_n.jpg

7533_1223546672447_1342401919_30662933_5300082_n.jpg

Jag tänkte med avmaskning och sånt, när gör man det ??

Yes nu är det dags, jag ska bli kattägare för första gången

Grattis till att blivit kattägd för glöm att du äger en katt h*n äger dig.
Jag tror katter tycker att vi är rätt ok leksaker/undersåtar att ha i sitt harem.

En sötnos är hon!

Gud vad söt! :love:
Angående avmaskning så skulle jag inte avmaska förrän jag såg några symptom på mask som t.ex. glanslös päls, slöhet, dålig mage etc. Jag tycker det är onödigt att avmaska om det inte behövs då maskarna kan bli resistenta.
Var hennes mamma utekatt?

Gud vad söt! :love:
Angående avmaskning så skulle jag inte avmaska förrän jag såg några symptom på mask som t.ex. glanslös päls, slöhet, dålig mage etc. Jag tycker det är onödigt att avmaska om det inte behövs då maskarna kan bli resistenta.
Var hennes mamma utekatt?

Hennes mamma var innekatt, okii, vad är det för symptom på mask för katt? :o

På apoteket finns en låda som heter "Kolla Masken" (finns till häst och hund också). Skitfiffigt, man får svar på om och i så fall vad för mask. Så vet man om och vad man ska avmaska med :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
993
Senast: jemeni
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 405
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 682
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar