Sv: Kattacne
Jo tack JAG VET
Min stackars utställnings- och avelskatt gick i mer än 5 ÅR (!!!) med sin haka som inte hade någon hud kvar.
Det var bara en enda stor sårhärd som såsade sej och det rann sårvätskor och var konstant.
Nu kunde jag tack och lov genom jobbet konstatera EXAKT vad det var för "saker" som orsakade att det inte ville läka, det var staffar - streptococcer och candida,alla blev så småningom helt okänsliga för alla DÅ till buds stående antibiotika
Men ett par månader efter jag av en slump börjat med rapsolja, fanns det ny tunn hud och efter ytterligare lte tid började t.o.m. pälsen att växa ut
Och självklart stod katten under veterinärs uppsikt hela tiden.
Desa, från början, "små sår" orsakade både hans rent ut sagt FASANSFULLA temperament, vilket ledde till att han inte ens gick att röra.
Så han kunde inte ställas, vaccineras och fick så småningom även kastreras... men inte ens det hjälpte.
Däremot så återgick han till sitt goa lugna och fina temperament redan efter första veckornas behandling med rapsoljan.
Från att ha varit tvungen att sövas för storrengöring hos vet varannan månad, kunde man efter rapsoljebandlingens början bara be honom höja hakan när den skulle "duttas" med oljan.
Men fungerar det med koksaltlösningen, som det gjorde för Reykurs katt, så är det också ett jättebra alternativ.
Och som ett svar till Lockan, så kan jag säga att behandlas inte detta tillstånd leder det till döden.
Vilket inte är ovanligt bland vilda och halvvilda kattdjur.
Så jaa, det bekymrar även utekatterna...