Katt som sjunger på nätterna

sillysinta

Trådstartare
Det är så typiskt att just när den nya katten har satt sig in och blivit uppfostrad nog att inte bängla runt på nätterna så börjar den gamla katten krångla!

Det är så att vi har en 7-8 månaders kastrerad hona som helt plötsligt har börjat sjunga på nätterna! Och jag kan inte förstå varför.
Hon är i övrigt mycket lättsam, smart och väluppfostrad. Har aldrig haft några ovanor och kommer mycket bra överrens med nya kissen.
Hon ber inte om mat eller om att lådan ska göras. Hon har aldrig fått sova med oss så det känns inte troligt att hon helt plötsligt vill det.

Inte skriker hon heller, hon mest sitter och småtrallar för sig själv i hallen. Men det väcker oss hela tiden.

Att ignorera har inte hjälpt. Att säga till har resulterat i att hon bara börjar tidigare nästa natt.

De har leksaker, varandra, och full tillgång till övriga huset. Hon vill inte gå ut.

Jag förstår ju att det bästa vore om jag kunde fatta vad hon sjunger "om". Men jag har slut på idéer.
Har ni några?

Jag blir tokig om jag inte får sova en hel natt snart
 
Sv: Katt som sjunger på nätterna

Har tyvärr inget svar som hjälper, utan bara en katt som gör samma sak.

En kastrerad hane i samma ålder, som pratar om nätterna och speciellt mornarna. Han har lekkamrat, massor med leksaker och plats, men tror han gör det för att han är uttråkad och vill ha uppmärksamhet. De sover med oss, så det enda jag har som funkar är att släpa upp honom i sängen så somnar han (är en riktig kelgris!!). Men sover de inte med er fungerar det ju inte för dig...

Men jag håller utkik i den här tråden om någon har ett bra svar :)
 
Sv: Katt som sjunger på nätterna

Jobbigt.

Ja, någon form av uppmärksamhet måste det ju vara hon vill ha. Problemet är bara att hon ALDRIG fått uppmärksamhet genom att jama. Så jag kan inte förstå varför hon fått för sig att hon får det nu.
 
Sv: Katt som sjunger på nätterna

Vi har en vi också fast han småtrallar inte för sig själv, han kryper upp i sängen och brölar en rätt i örat.... Han vill helt enkelt ha uppmärksamhet! Ny katt i hemmet - kanske är det vad er vill ha också?
 
Sv: Katt som sjunger på nätterna

Jovisst har jag tänkt på det. Men det som stämmer inte. Å andra sidan är katter kanske inte särskillt logiska?
Men hon sitter inte utanför dörren och jamar för att komma in. Sådana katter har jag haft tidigare.

Och som sagt, hon har aldrig fått uppmärksamhet genom att jama. Så jag förstår inte hur det farit i henne.

Tack och lov skriker hon en inte i örat! ;)

Hon skriker som sagt inte alls. Bara sitter och småjamar med sig själv och purrar.

Och uppmärksamhet ger jag henne så mycket jag kan. Mer än nya katten, han vill inte ha så mycket.

*halvt kl

Hon kanske gör det lite för att underhålla sig själv, men som jag försökt stimulera henne på annat vis! Jag kan ju inte gå upp och leka med henne varje natt. Alla leksaker ligger framme, nya katten är lekglad och ut vill hon som sagt inte gå.
Och varför har hon börjat nu för? Nya katten har ju ändå varit här ett tag.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som sjunger på nätterna

Låter som hon lockar på er! Det gör brölkatten också här, han går ner i källaren och börjar yla och förväntar sig att husse ska kuta dit och klia under hakan.

Jag skulle sova med öronproppar och vänta ut henne. :)
 
Sv: Katt som sjunger på nätterna

Ja, jag ska helt klart göra det så får vi se vad som händer.
Kanske slipper man höra grannarna möblera om då också. =D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 696
Senast: Anonymisten
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 678
Katthälsa Behöver lite klok input och hjälp nu. För en vecka sedan köpte vi en 4-årig kastrerad honkatt från ett katthem. Första veckan har gått...
Svar
11
· Visningar
5 208
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp