Katt som plötsligt börjat magra

bananabambi

Trådstartare
Han är tre år gammal, kastrerad hankatt. Till en början var han innekatt, vägde då runt 4,5-5 kilo. Nu när vi flyttat till hus och han får vara ute väger han runt tre kilo. Han få gå som han vill, ut och in.

Har länge ätit RC LIGHT, då han alltid haft lätt att bli lite väl rund. Men på sista tiden har han magrat så, kan inte väga ens tre kilo. Inte så man ser det, men jag känner det. Ryggkotorna känns mer än väl, likaså revbenen.

Har givit fri tillgång till mat sedan jag upptäckte att han blivit tunnare (någon månad sedan), men han har inte varit så intresserad av mat, förrän nu sista veckan. Han sitter ständigt och skriker efter mat, och dricker mer än vad han tidigare gjort. (Drickandet kan även bero på att han nu är inner mer än tidigare, ligger framför kaminen där det blir väldigt varmt)

På sex veckor har han även haft mask tre gånger. Har alltid använt Banminth, men när jag nu upptäckte det för tredje gången efter att ha använt Banminth köpte jag Axilur som han ska få i tre dagar, hoppas verkligen att det hjälper.

Nu var jag i affären idag, och köpte RC EXIGENT, som jag ska blanda med LIGHT (då jag har en jättesäck kvar :crazy: ) tills han börjar återfå hullet.

Tror ni att det räcker, eller skulle ni även låta veterinärundersöka honom? Han verkar ju inte må dåligt, mer än att jag känner att han är tunn. Leker som vanligt, men som sagt, dricker och äter mer.

Sv: Katt som plötsligt börjat magra

En katt blir inte mager utan anledning. Är han så mager som du skriver så skulle jag åka in och kolla honom för säkerhets skull. Njursvikt, diabetes och annat har avmagring som symptom.

Sv: Katt som plötsligt börjat magra

Med lite tur kan det vara så att hans maskar har vant sig vid Banminth, och du måste alltså byta sort - vilket du ju gör.

Men även jag säger att ett veterinärbesök är lämpligt.

Frågan är möjligen om du går nu så snart du kan, eller väntar på Axilur-avmaskningen och kollar om det väller ut en massa döende maskar... Kommer de en masse kan du kanske ompröva veterinärbesöket.??

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 776
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar