Katt som kissar på saker:/

S

Sandrak

Hejsan,

Har problem med en av våra katter, hon kissar gärna lite här och där :/ Hon är kastrerad och cirka 1 ½ år gammal. Hon kissar gärna på sånt som luktar annorlunda, t ex besökares kläder, nytvättad tvätt, mina ridkläder, saker som är gjorda av skinn/läder osv. Vi har försökt att sätta ut flera lådor, byta kattsand, ha en täckt kattlåda och sånt. Har just nu två lådor i olika rum.
Har funderat på att ta henne till veterinären för undersökning (var senast där i april för kastrering, vaccination & öronmärkning), men har avvaktat med det eftersom hon verkar må bra i övrigt.

Hon är innekatt (går ut i koppel ibland + att vi har med henne så hon får springa lös på landet några ggr/vecka), men hon har kissat inomhus även när hon haft möjlighet att gå ut och in som hon vill.

Nån som har tips/råd? En del som jag har pratat med verkar tycka att vi ska avliva henne om det fortsätter så här, men det vill jag absolut inte.
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

Sandrak skrev:
Hejsan,

Har problem med en av våra katter, hon kissar gärna lite här och där :/ Hon är kastrerad och cirka 1 ½ år gammal. Hon kissar gärna på sånt som luktar annorlunda, t ex besökares kläder, nytvättad tvätt, mina ridkläder, saker som är gjorda av skinn/läder osv. Vi har försökt att sätta ut flera lådor, byta kattsand, ha en täckt kattlåda och sånt. Har just nu två lådor i olika rum.
Har funderat på att ta henne till veterinären för undersökning (var senast där i april för kastrering, vaccination & öronmärkning), men har avvaktat med det eftersom hon verkar må bra i övrigt.

Hon är innekatt (går ut i koppel ibland + att vi har med henne så hon får springa lös på landet några ggr/vecka), men hon har kissat inomhus även när hon haft möjlighet att gå ut och in som hon vill.

Nån som har tips/råd? En del som jag har pratat med verkar tycka att vi ska avliva henne om det fortsätter så här, men det vill jag absolut inte.
har du testat Feliway??finns hos vetrinär i olika former,spray,mm...jag har det till min hankatt i hans egna rum,testade för att se om han skulle sluta skvätta på allt,och peppar peppar,han har slutat skvätta!!jag har en aparat som man fäster i väggutaget med feliway i nån form av behållare,då den ger av sig rätt mängd feliway i rummet.Fråga din vetrinär om vad som kan va lämpligast för din katt,men lova att du testar det,kostar ca 200 för en flaska!
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

Hej! Tack så mycket för svaret.
Har hört talas om Feliway, har funderat på att prova det. Låter ju bra om det funkade på din katt :) Kan man köpa det i en vanlig djuraffär eller bara hos veterinären?

Mvh/Sandrak
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

bara hos vetrinär...*suck*den är lite dyr,men för mig väl värd pengarna!!den är dryg okså,har räckt i typ 6 månader och det är 1/3 kvar..
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

Ahaa okej.. Vi var på smådjursmottagningen idag och frågade, hon vi pratade med tipsade om Feliway så ska nog prova det. Får verkligen hoppas att det funkar :] Dom som fanns där räcker bara i cirka 4 veckor så en som räcker 6 månader låter ju inte fel ;)
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

Vi har också problem med detta så denna tråden ska jag minsann hålla koll på...
Vi har testat Feliway, men det hjälpte tyvärr inte på våra. Kisseriet har bara ökat och nånting är ju fel i vår lilla grupp (har fyra stycken). Vi ska testa att lämna en av våra till en kompis i en månad för att se om det blir nån skillnad. Det är för oss det hemskaste som kunde hända för vi vill verkligen inte lämna bort någon. Samtidigt förstår vi ju att nånting är fel och det kan vi inte blunda för. De mår inte bra av detta heller. Hjälper det att vår lille Felix är hos henne så får man ju svar på vad som var "fel". Usch, vi som kallar honom Rättix ibland bara för att han inte vill vara Fel(ix)... :cry:
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

Åh vad tråkigt:/ Inte kul att behöva lämna bort nån av kissarna.. Min moster hade en teori om att våra katter kunde ha nån sorts "strid" sinsemellan (om rangordningen kanske?) och att det var därför den ena kissade överallt. Så funkar inte Feliway nu så har vi funderat med att sära på dom ett tag. Men det är ju kullsyskon, dom har varit tillsammans hela tiden. Men det kanske inte har nån betydelse? Köpte Feliway idag i alla fall, håll tummarna för att det funkar nu :D

Hoppas det ordnar sig med dina kissar!
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

Jag hoppas det kommer funka för er! *Håller tummarna*

Vi har funderat och pratat hur mycket som helst hos oss här och kommit fram till att det nog inte är Felix trots allt, utan den förste katten vi hade. För mig känns det ännu värre för det hade varit så mycket lättare om det var Felix, för alla. Han är inte bunden till varken mig eller Conny utan tycker om alla och han är inte svår att ta med sig till andra ställen. Ozzy däremot är mattes katt och det känns jättetungt att det enda som hjälper kanske är att skiljas från honom. Jag vet inte vad jag ska ta mig till... som jag lipar över detta. Jag vill inte vara utan Felix heller, men jag VET ju att han finner sig väl till rätta var han än är. Ozzy är ju inte den katten...
Usch, helst vill jag bara glömma allt det här och låtsas som att allt är bra, men det är det ju inte...
 
Sv: Katt som kissar på saker:/

Liten uppdatering:

Än så länge verkar det inte funka med Feliway, hon har kissat på en av mina tröjor som låg i soffan + försökt på en keps som låg på soffbordet (!). Hann som tur var upptäcka vad hon höll på med i tid sista gången. Lite konstigt bara eftersom saker som ligger på soffan eller bordet brukar få vara i fred i vanliga fall :confused: Försöker vara noga med att aldrig lägga nåt på golvet i alla fall. Har 3 stycken lådor som vi förösker hålla så rena som möjligt också. Gör rent med tvättmedel + har på citron efteråt (råd från hon vi pratade med på smådjurmottagningen).

/Sandrak
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
788
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Min vän tog en 4-årig honkatt från ett katthem i julas. Hon blev bortlämnad av sina förra ägare för att hon började kissa inomhus i...
Svar
4
· Visningar
1 337
Senast: Whirlie
·
Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 110
Senast: Alexandra_W
·
D
Övr. Katt Hejsan, Jag har alltid velat ha en katt, så nu när jag flyttat hemifrån sen en tid tillbaka har jag börjat fundera starkt på att...
Svar
12
· Visningar
2 143

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp