Katt som kissar lite..

minor

Trådstartare
Hejsan!

Jag gjorde nyss rent i kattlådan för första gången sen i söndags..
(jag brukar göra rent varje dag, men har suttit med en tenta så det har inte funnits tid över...) Och jag såg att kissen bara hade kissat 1 gång, och bajsat 2 gånger..
Jag tycker att det känns väldigt lite?!

Kissen äter som vanligt. Jag vet inte hur mycket vatten han har druckit, men det har försvunnit lite när jag ska fylla på iallafall..
idag har han varit lite slö tycker jag, men det är svårt o säga med tanke på att han sover väldigt mycket på dagarna..

Han hade en tarminfektion eller något sånt förra året, så jag är nevös att det ska vara något liknande på gång nu...

MVH/ minor
 
Sv: Katt som kissar lite..

har inget tips om vad det kan vara men om han verkat slö så skulle jag nog ha ringt vet o kollat vad dom tror.
bättre än att vänta på svar härifrån.

håller dock tummarna att det varit något tillfälligt och att katten mår bra :)
 
Sv: Katt som kissar lite..

Tänkte bara på en sak, du är säker på att katten inte kissat någon annan stans ist, eftersom du inte gjort rent lådan lika ofta som du brukar?
 
Sv: Katt som kissar lite..

Med tanke på att katten hade bajsat 2 ggr o kissat 1 gång i lådan så kan det väl inte vara för att den är så ostädad?
eller?
En utav mina katter kan kissa lite här o var om jag glömt av att rensa den, men då är det rätt mkt i kattlådan så då kan jag förstå det. :)
 
Sv: Katt som kissar lite..

Jag gjorde nyss rent i kattlådan för första gången sen i söndags..
(jag brukar göra rent varje dag, men har suttit med en tenta så det har inte funnits tid över...)
Så du har inte hunnit gå på toa själv eller äta under de här dagarna? :cool:
 
Sv: Katt som kissar lite..

Med tanke på att katten hade bajsat 2 ggr o kissat 1 gång i lådan så kan det väl inte vara för att den är så ostädad?
eller?
En utav mina katter kan kissa lite här o var om jag glömt av att rensa den, men då är det rätt mkt i kattlådan så då kan jag förstå det. :)

Det där kan nog uppfattas olika av olika katter. Hos oss förekommer det aldrig att det bajsas i en låda där det redan ligger bajs.
 
Sv: Katt som kissar lite..

En del katter är väldigt känsliga med sånt. Vilket man förhoppningsvis inte behöver märka av speciellt mkt eftersom man ska hålla lådan ren.
Däremot tror jag att dom är lite mer tåliga när man har flera katter. Jag som har två katter kan ju omöjligt hålla den ren hela tiden eftersom jag måste jobba också. Så mina katter tål lite kiss och bajs i lådan men skulle jag inte göra rent den på ngn dag kan jag nog garantera att det skulle kissas någon annan stans.
 
Sv: Katt som kissar lite..

Katten var slö igår kväll, jag tvingade i han lite vatten.. tänkte att det kanske kan vara vätskebrist eller något likande..

Och han blev genast mycket piggare!
Under kvällen var han på lådan och gjorde både nummer 1 och 2..
Sen under morgonen upprepade han proceduren.. :)
Idag är han sitt vanliga jag och busar runt!

Så jag tror det var falskt alarm.. :)
 
Sv: Katt som kissar lite..

De kan få kristaller i urinen som kommer och går, dvs. ibland lyckas de kissa ut dem - ibland inte och då blir det tvärstopp. Jag skulle vara väldigt uppmärksam på din katt om jag vore du. Du kanske ska servera honom blötmat och/eller skaffa en vattenfontän för att få i honom tillräckligt med vätska, katter har dålig drickinstinkt då de får i sig ca 70% vatten i sina byten i naturen och katter som bara serveras torrfoder kan lida vätskebrist och få en rad andra sjukdomar om de dricker dåligt.
 
Sv: Katt som kissar lite..

Min katt är endast torrmat, och enda maten han äter är av märket hills!
Jag har försökt åtskilliga gånger att få i honom blötmat, men har inte lyckats ännu.. Har provat alla märken jag har hittat, men utan någon som helst framgång!

Har du något förslag på någon specifik blötmat dom flesta katterna brukar gilla?

Han har en stor vattenskål som jag byter vatten i när jag kommer in i köket, och det blir nytt fräsch vatten minst 3-4 gånger om dagen!

Funderar på att ta en sväng till veterinären med honom för en koll, även fast kissandet och bajsande har kommit igång! Vore skönt att slippa oroa sig för att det ska hända igen..
 
Sv: Katt som kissar lite..

I bland kan man behöva vara envis som en gnu för att få dem att äta blötmat. Godaste blötmaten enligt mina är Pussi Marinades. Annars kan Bozita gå bra. Man kan börja med pyttelite blötmat som man strör krossade torrisar över för att få dem att förstå att det faktiskt är mat.

Vattenskålar kan du ha stående på fler ställen i hemmet. Hemma hos mig så är det skålarna i fönsterna som används mest.
 
Sv: Katt som kissar lite..

Ska testa att ge honom den blötmaten, tror jag har provat den redan.. Men jag kan ju testa en gång till!

Om jag ställer undan torrmaten äter han tillslut upp blötmaten..
Så jag kanske får göra så några dagar och lilksom tvinga honom att börja tycka om blötmaten?! :)

Jag ska genast ställa en vattenskål i fönstren, där tillbringar han den mesta av sin vakna tid!
Fönstrena är den roligaste platsen här hemma tycker kissen.. dock kan jag inte hålla med honom... Alla blommorna har fått flyttat till bokhyllan, så nu ser fönstren vääääldigt tomma ut!
 
Sv: Katt som kissar lite..

Se bara till att han verkligen äter av blötmaten och inte helt matvägrar. Det är skadligt för en katt att fasta för länge. Strö gärna lite torrisar över så han kommer igång o äter. Sen kan du minska andelen torrisar. Mina har fri tillgång till blötmat och får en lite mängd torrisar på kvällen.

Jag har fått sätta sån där häftmassa under vattenskålen i sovrumsfönstret för den åkte i golvet ett par gånger. Det var inte så kul att vakna till.
Men, finns det nåt vackrare än en katt i fönstret? ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 336
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 385
Senast: Kaching
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 810
Senast: ako
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp