Katt som går "på tur"

Capel

Trådstartare
Jag har en honkatt som "går på tur" nästan varje sommar. Hon försvinner då "spårlöst" och är borta allt från någon vecka till flera veckor. :meh:

Detta året gick hon "på tur" från mittten av April och kom tillbaka idag. :love:

Jag går runt och hör med mina grannar (bor på landet) men ingen har sett till henne, vi har inga sommarstugor i området heller så ingen borde ju mata in henne och hon har alltid kommit tillbaka.

Har Ni någon katt som gör liknande turer? Jag blir alltid lika orolig när hon försvinner... :( Min andra honkatt har aldrig gjort något liknande.

Vår hankatt försvann i några månader när vår hund dog. De var bästisar.

Nu håller han sig hemma, men på yngre dagar kunde han vara borta i flera veckor (trots att han var/är kastrerad). Har ingen aning om vad han gjorde men så länge han var i bra skick när han kom hem så var vi inte oroliga. Var bara extra noga med avmaskningen.

@Capel: Vår första katt (som var vuxen när jag jag föddes) var en väldigt självständig själ och kunde försvinna några dagar men bara under sommarhalvåret. Ingen av de andra har gjort det men vi har försökt att träna dem att komma på kvällen när vi ropar, det känns bättre att ha dem inne.

Min mamma har en katt som försvinner varje år det kan vara allt från nån vecka till flera månader och när han kommer hem (kastrerad) så är han alltid lika fin i hullet och pälsen och inga sår efter slagsmål eller liknande. Han bara sitter på trappen en dag som inget hänt :) Det verkar som han bor hos någon annan ett tag bara, helskumt.
En annan av hankatterna var borta i 4 år sen kom han tillbaka en dag, smal visserligen och lite sårig men betedde sig som han varit borta 4 dar inte 4 år.

Min ena hona gör så. Hon är stallkatt och har varit kastrerad sedan hon var fem månader och varje år så fort det börjar bli varmt så går hon iväg. I början bara några dagar för att sedan bli borta i flera veckor i sträck på högsommaren. De första gångerna letade jag mig förtvivlad tills jag insåg att hon gick ner till en gård som numera bara används som sommarstuga. Hon har alltså kommit på att när det blir varmt så kommer de dit och har med sig god mat till henne. Hon är nämligen så tjock att hon nästan rullar fram när hon kommer hem och då är hon ändå van vid fri tillgång på kattmat men de har väl någon extra god och fet mat förmodligen :d

Jag har försökt förklara för dem att de inte ska mata henne för risken finns ju att jag inte letar efter henne den dagen hon faktiskt blir instängd någonstans men de tycker att det är så bra att ha en mysig social och kelen sommarkatt som de kan mata, klappa och gosa med och sedan strunta i när de åker hem :meh:

Jag försöker tänka som så att hellre att min katt går dit och uppfyller deras behov av att ha katt och sedan går hem igen än att de skaffar sig en sommarkattunge som de sedan överger när hösten kommer och som inte har någonstans att ta vägen utan riskerar att frysa och hungra ihjäl :crazy:

Jag har en honkatt som "går på tur" nästan varje sommar. Hon försvinner då "spårlöst" och är borta allt från någon vecka till flera veckor. :meh:

Detta året gick hon "på tur" från mittten av April och kom tillbaka idag. :love:

Jag går runt och hör med mina grannar (bor på landet) men ingen har sett till henne, vi har inga sommarstugor i området heller så ingen borde ju mata in henne och hon har alltid kommit tillbaka.

Har Ni någon katt som gör liknande turer? Jag blir alltid lika orolig när hon försvinner... :( Min andra honkatt har aldrig gjort något liknande.

En av katterna i mitt föräldrahem gjorde så. Murre var en kastrerad hankatt som var rädd för främmande så vi tror inte han stack till någon sommarstuga eller annan gård. Han var borta maj-september och var slank och vacker då han kom hem. Han hade antagligen hittat ett jaktparadis någonstans, ett ställe utan konkurrens av andra katter. Då han fjorton hade han börjat få artros i bakbenen. Vi sa -Murre gubben, ska du inte nöja dig med hemmasemester nu? Men han drog iväg som vanligt och kom inte hem igen. Så är det att ha utekatter -dom bestämmer själva.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
219
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 884
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 098
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar