Katt som äter hundmat

angiepangie

Trådstartare
Just nu passar jag två katter åt en kompis, varav ena katten är.. låt oss kalla det väldigt matglad.
Och det är inte alltid min hund hinner äta upp innan katten kommer och knycker en kula. Självklart försöker jag se till att katten håller sig borta från hundens mat men ibland händer det att han hinner före.
Så min fråga är, är det farligt för katter att äta hundmat?

Tacksam för svar :)
 
Sv: Katt som äter hundmat

Inte om katten bara knycker en pellets ibland. Däremot är det farligt om katten huvudsakligen äter hundmat istället för kattmat.
 
Sv: Katt som äter hundmat

jag är glad att jag har en hund som vaktar maten, aldrig för mig eller nån annan tvåbening, men kommer katterna nära hans skål, då får de höra att det inte är accepterat :p Han skulle aldrig flyga på nån utav katterna, utan det är bara när de kommer till matskålen som han markerar, annars ligger de å myser med varandra :)

Men som sol sa så är det ingen fara så länge det bara är nån kula de knycker :P
 
Sv: Katt som äter hundmat

Min hund är för mesig, hon ställer sig över skålen och tittar lite surt, kanske på sin höjd lyfter läppen men går katten fram och försöker ta ändå så bara står hon och tittar på mig typ "matte snälla hjälp? :("
haha
 
Sv: Katt som äter hundmat

Om det var farligt skulle mina katter avlidit/blivit sjuka för länge sedan, för trots att de alltid har kattmat i sina skålar (som hundarna inte kommer åt) så hittar man varje dag någon eller några katter i hundmaten glatt knaprande i sig av hundmaten. Om en hund står och äter är egalt, de gillar tydligen hundmaten och äter den, kattmat, kött och diverse sork, möss och råttor..
 
Sv: Katt som äter hundmat

Nästan alla av mina katter brukar sno åt sig lite av hundarnas mat om de har chansen:) och de har inte dött.
Jätte bra bra sätt att få hundarna o äta sin mat om de trotsar är att hota med att katten äter upp den haha.. då brukar de skynda till skålarna o äta upp för inte ska ju katten få ta maten:)
 
Sv: Katt som äter hundmat

haha har jag en kompis som gör :P
"titta här Kalle (hunden) vad kissarna ska få, åh så gott" då brukar det gå ganska fort :P
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 195
Senast: Marvin
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 392
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 070
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp