Katt på balkongen

A

Aliva

En kort fråga: Hur stor risk tror ni att det är, att en innekatt försöker hoppa från balkongen två våningar upp?
De vill så gärna vara där ute.. Men jag är livrädd att de ska hoppa ut! Där jag bodde förut hade jag nät runt hela balkongen, men denna är större och mer "kantigt" byggd, så det krånglar helt och hållt till det för mig... Så var tror ni? Har dom nån aning om hur högt upp dom är? Eller kommer de hoppa ner om chansen kommer? :confused:

Sv: Katt på balkongen

Jag bor på andra våningen med min katt (och vi har balkong)
och hon sitter mest och filosoferar och sover på balkongen, en enda gång har hon försökt hoppa ner, men då hade jag tagit ut hennes ungar på altanen under och min lillebror hade släppt in henne utan att veta att ungarna var ute.

när vi bodde i lägenhet fick katterna inte vara på balkongen eftersom de balanserade på räcket och busade utan att verka bry sig om höjden. trots att räcket var runt i formen och i aluminium, så det var nästan omöjligt för dem att klösa sig fast, ifall de skulle tappat balansen.

en grannes katt har hoppat mellan två balkonger, det var flera meter emellan.

när jag var liten hade vi en katt som tog sig ut genom fönstret på femte våningen, och lyckades ta sig upp till våningen ovanför, ta sig in i ett fönster där - och sätta sig på grannens fågelbur! :eek: :rofl:

jag vet inte om de fattar hur högt det är, men många katter har iaf inte mycket respekt för höjder.

jag skulle näta in balkongen om jag var du. :)

Varför ens tänka tanken om att chansa?
Katten kan ramla/hoppa ner, och då har du (förutom en katt på rymmen med allt vad det innebär) en skaderisk i fallet.

Katt på balkong i nät eller sele/koppel - that's it.

jag hade inte vågat ha min katt ute på balkongen ( såvidare du inte kan näta in den på nåt sätt?) En katt kan ju få syn på en fågel o sen hoppa över kanten utan att tänka sig för...så mitt tips är att näta in balkongen om du ska ha den ute.

Har det inte kommit någon ny lag nu om att man måste kattsäkra balkonger?

Jag skulle ALDRIG ha katten på en osäkrad balkong, inte ens under uppsikt.

när vi bodde i lägenhet fick katterna inte vara på balkongen eftersom de balanserade på räcket och busade utan att verka bry sig om höjden.

Det är nog största risken skulle jag gissa. Inte att de VÄLJER att hoppa ner 2 våningar, utan att de hoppar upp på räcket och helt enkelt ramlar.

Bor du 5 meter över marken är det olagligt att inte näta in den om du har katter där ute. Så du är skyldig att näta in den isåfall.
Du fixar det nog!

En annan orsak att katter ramlar nu är att de blir påverkade av värmen. På somrarna kommer det mängder av skadade katter till djurklinikerna runt om i landet pga. värmebölja. Tror t o m veterinärerna har ett särskilt namn på det.

Min katt är alltid på balkongen, två våningar upp, aldrig hoppat ner, dock är själva räcket ganska brett så han brukar gå omkring där utan problem. Min balkong är väldigt stor så det är perfekt för min innekatt att ändå ha möjligheten att få "gå ut" :)

Fast katter tänker inte att: nu ska jag prova att hoppa. Utan när en katt ramlar från en balkong så är det av en olyckshändelse. Tex: titta en fluga den ska jag fånga...Tycker ALLTID man ska ha nät på sin balkong. Veterinärerna har ju faktiskt uppmärksamat ett nytt problem, och det är ju alla dessa katter som trillar ut från balkongen. Flying cats kallar dom detta.

Det finns en del här på Buke som visat upp bilder på innätade balkonger, där dom löst problemet med att sätta fast nätet med att ha halvnät. Fast det förutsätter ju att katten inte klättrar. Men man kan ju ha halvnät en bit upp och längst upp vika nätet inåt så det blir som en spärr.

Jag har även nät på min franska balkong, från golv till tak.

Katter brukar sällan hoppa från balkonger, dom brukar ramla ned av olyckshändelse.

jag har balkong, inge nät, men det är för att dom inte visar någon tendens till att vilja hoppa och så är min balkong helt fel, då ska man bygga någon träram om man ska få upp ett nät.
ena av mina katter blev skrämd en gång av sopen, då försökte hon klättra upp för kaninburen åt fel håll och upptäckte då att balkongräcket kom ivägen, då ramlade hon ner till grannen.

jag funderar på att sätta nät den första biten, alltså. mellan golvet och upp till räcket. (så att inte just det kan hända igen)

mina katter går ut och sätter sig på balkongen och solar, sover.
men 90%av tiden är dom inne då jag har blkongdörren öppen ^^
och att någon av dom ska hoppa, det tror jag inte. inte ens när fåglarna flyger förbi får dom några sånna ideer, dom bryr sig inte om fåglarna.

hade någon av mina katter börjat leka, jaga varandra ute på balkongen så skulle jag faktiskt nätat in balkongen. men just nu är det inte så. mina kattungar får inte ens vara på balkongen.. men nu kanske jag ska näta den första biten, så då kanske dom får börja gå ut dom med, men under uppsikt, dom kan ju klättra upp för nätet om dom är så smarta :p

vissa balkonger får man inte näta in..
och då frågade vi hur vi skulle göra då?

då sa dom att vi kunde få balkongen inglasad för typ 125kr i månaden.

vissa balkonger får man inte näta in..
och då frågade vi hur vi skulle göra då?

då sa dom att vi kunde få balkongen inglasad för typ 125kr i månaden.

Får man inte näta in får man helt enkelt inte ha katterna där ute, om man ska följa de nya föreskrifterna.

jaha, varflr sa dom inget om det då?

utan dom föreslog bara att vi kunde få inglasat istället för nät.

En kort fråga: Hur stor risk tror ni att det är, att en innekatt försöker hoppa från balkongen två våningar upp?
De vill så gärna vara där ute.. Men jag är livrädd att de ska hoppa ut! Där jag bodde förut hade jag nät runt hela balkongen, men denna är större och mer "kantigt" byggd, så det krånglar helt och hållt till det för mig... Så var tror ni? Har dom nån aning om hur högt upp dom är? Eller kommer de hoppa ner om chansen kommer? :confused:

Jag skulle inte ta risken. Katter har inte alltid så bra omdöme. Hos oss har vi gjort så att katterna inte får vara på balkongen, de får sitta och titta ut, men inte gå ut på balkongen. Det går bra det också.

jaha, varflr sa dom inget om det då?

utan dom föreslog bara att vi kunde få inglasat istället för nät.

Hyresvärden/bostadsrättsföreningen bryr sig väl inte om dina katter. De bryr sig om byggnaden och "den allmänna trivseln". Om de inte tillåter innätning och du inte vill glasa in balkongen får du enligt lag inte ha dina katter på balkongen. Det har inte hyresvärden eller bostadsrättsföreningen med att göra och de har antagligen ingen koll på djurskyddsföreskrifterna heller.

Klart dom föreslår inglasat...dom får ju pengar för det ;)

Nej men allvarligt. Tror faktiskt INTE det finns någon lag som förbjuder innätning, utand det handlar nog mest om: estetiskt intryck samt att många värdar tror man ska göra åverkan på vägg och balkong. Det finns ju faktiskt inget LAG som säger att man inte får ha husdjur TROTS att värden förbjuder detta...så att det skulle vara totalförbud för innätning tror jag inte riktigt på. Det är nog en förhandlingsfråga helt enkelt. Är du med i HGF kan du ju alltid slå en signal till dessa och höra dig för.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag hoppas kunna köpa hus inom några år och första prio blir att näta in en del av trädgården. Ju större desto bättre, men minst några...
Svar
14
· Visningar
1 033
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 014
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 559
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama