Katt och småfåglar

Hyacinth

Trådstartare
Vi är snart i en Skaffa-Katt-Fas. Utevistelse (ingen trafik i närheten) två galna hundar (kattvana) och Barn 9 år (lite katträdd) och Barn 1,5 år (utan hämningar).
Allt detta kan jag hantera, men finns det katter med mindre jaktlust, precis som hos hundar? Jag vill inte ha en småfågeldräpare av rang.

Visst kan katter skilja sig åt i jaktlust, men det är inte lika starkt rasberoende som på hundsidan. Mer individuellt. Det finns nog inte mycket du kan göra för att undvika att skaffa en som tar småfåglar, om du inte tar en vuxen katt som inte brukar ta småfåglar.

Ragdoll, perser, birma och brittisk korthår/långhår. Ev exotic (men just trubbnosar är jag lite skeptisk till). Är jag åt rätt håll då, om man tänker raskatt?
Jag kan i och för dig tänka mig vilken gatukorsning som helst, men jag föredrar lugnare katter i typen.

Det är väl åt rätt håll. Tänk på att långhår kan bli besvärligt på utekatter. Päskvaliten är superviktig om du vill slippa tovor, och självklart borstning. Birma och ragdoll skulle jargong inte välja som utekatter. Har sett för många sådana pälsar tova ihop helt.

Vi är snart i en Skaffa-Katt-Fas. Utevistelse (ingen trafik i närheten) två galna hundar (kattvana) och Barn 9 år (lite katträdd) och Barn 1,5 år (utan hämningar).
Allt detta kan jag hantera, men finns det katter med mindre jaktlust, precis som hos hundar? Jag vill inte ha en småfågeldräpare av rang.

Våra katter (6 st) har alla i högre eller mindre grad varit intresserade av fåglar (bara en var riktigt duktig dock). De har haft gemensamt att när de blivit lite äldre har de mer eller mindre slutat jaga fåglar. Min nuvarande tycker om att titta på dem genom fönstret men när hon är ute struntar hon i dem.

Det är väl åt rätt håll. Tänk på att långhår kan bli besvärligt på utekatter. Päskvaliten är superviktig om du vill slippa tovor, och självklart borstning. Birma och ragdoll skulle jargong inte välja som utekatter. Har sett för många sådana pälsar tova ihop helt.

Tack:)

Jag tror jag ska leta britt, gärna en vuxen som vill leva sällskapsliv med oss.

Jag har ragdoll. Inga problem med tovor när dom är ute. Dom är heller inte speciellt intresserade av fåglar. Dom tittar gärna på dom. Men för lata för att jaga dom.

Min ragdoll har faktiskt suttit rakt under ett svalbo utan att ta en enda fågel (de byggde ett bo under taket nära ytterdörren där vi har stolar) :D hon var visserligen nyfiken och stirrade ibland på dem, men även när de flög ut nära marken så kastade hon sig inte efter dem, fåglar är mera värda halvartade språng än något mer. Mera kattunderhållning än annat :D inga möss eller liknande heller. Det största hon tar hand om är bromsar :rofl: och gräshoppor är skitkul att hoppa efter.
Tillägg: Kom ihåg nu att jag tror att hon faktiskt kom nära en skata en gång då hon hade fjädrar som hon lyckades komma åt, men den skatan var lite dum och retades :D

Men som @Sol skriver så får man tänka på pälsen. Jag har rakat bort tovor ett par gånger på min katt (och då går hon inne för mesta delen av året), men så är jag lite slarvig med borstningen :angel:

Senast ändrad:
Vad du nog inte ska köpa är en bengal. De har ofta stark jaktinstinkt pga ursprung och de är ofta riktigt bra jägare. En vuxen omplacering är att rekommendera särskilt om det är en utekatt + att den är hundvan. Kolla in ett bra katthem så kan de hjälpa dig att hitta rätt katt. Vissa katter är hopplösa och kan släpa in allt från sorkar, småfåglar till kaniner och ormar om man har otur. En kattsklyngel är också mer benägen att vandra iväg.

Tänk på att många raskattsuppfödare säljer enbart som innekatt eller utekatt under kontrollerade former.

Vad du nog inte ska köpa är en bengal. De har ofta stark jaktinstinkt pga ursprung och de är ofta riktigt bra jägare. En vuxen omplacering är att rekommendera särskilt om det är en utekatt + att den är hundvan. Kolla in ett bra katthem så kan de hjälpa dig att hitta rätt katt. Vissa katter är hopplösa och kan släpa in allt från sorkar, småfåglar till kaniner och ormar om man har otur. En kattsklyngel är också mer benägen att vandra iväg.

Tänk på att många raskattsuppfödare säljer enbart som innekatt eller utekatt under kontrollerade former.

Absolut inte. Jag har kollat runt och är helt övertygad om att en halvlat och tystlåten katt passar oss bäst. Jag vill helst ha en omplacering så vi vet att den gillar barn och hundar. Utevistelse är en möjlighet, men inget måste. Men eftersom vi inte har bilväg nära skulle jag våga.

Ska vi köpa rasren katt är det alltså bara de som har ”lugn, godmodig och tystlåten” i rasbeskrivningar hos typ sverak som är intressanta. Jag vill absolut inte ha en bengal eller main coon eller liknande. Vi vill ha en goskatt, en sällskapskatt som är nöjd med den stimulans två barn och två hundar ger, kel och gos i överflöd. Hittar vi inte den katten är jag hellre kattlös. Jag har två corgis och två barn, här aktiveras inte mer än så annat än av misstag. Jag vill inte ha en understimulad katt, utan en glad och trygg katt.

Jag har haft en Britt och älskade rasen. Däremot skulle jag inte beskriva de jag träffat som halvlat och tyst. Min birma var däremot det.

Britten jag hade var nyfiken och hittade alltid på saker. Hon lärde sig att öppna dörrar och svara i telefon. Hon ville att det skulle hända saker.

Min birma passade mer in på det du skriver. Hon ville sova och bli klappad. Krävde inte alls samma aktivering.

Sen vet jag inte hur typiska mina var för sina raser. Så en vuxen omplacering är nog säkrare kort än unge.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
941
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama