Katt och linser

carmarnic

Trådstartare
Vi har tänkt skaffa katt men frågan är vad vi kan skaffa för någon eftersom att min sambo använder linser och är rädd att hår ska fastna i dem.
Så ni som vet, hur fungerar det med korthåriga eller långhåriga katter och linser? Har kikat lite på norsk skogskatt, släpper de mycket hår?
Tacksam för svar :)

Sv: Katt och linser

Har aldrig hört att det skulle vara ett problem. Mina systrar har linser båda 2 och bor ihop med katt. Den ena har dessutom 2 hundar. Man kanske får titta på fingret en extra gång innan man stoppar det i ögat, men jag har aldrig någonsin hört att man inte ska kunna ha katt för att man har linser.

En rättelse bara: rasen heter Norsk Skogkatt, inte Norsk Skogskatt. Lätt att ta fel, men majoriteten av Skogskatterna som finns är inte renrasiga.

Okej då ska jag stava det rätt nästa gång ;)

Det är månadslinser han använder kanske jag ska tilllägga.

haha vilket problem.:D i min familj finns fyra katter och en mkt långhårig hund, och två linsanvändare. det är inga problem alls, man klappar ju inte på katten och stoppar in linserna utan att tvätta händerna.

har linser och fyra katter förtillfälligt (normalt två) ibland 1 hund. endast 1 av kissarna är långhårig dock. aldrig någraproblem med linserna. man får ju hålla rent efter dem samt sköta "linshygienen" dvs tvätta händerna, lägga linkopparna i badrumsskåpet osv.

Jag har två katter och katthår överallt känns det som. Jag har månadslinser (som jag tar ut när jag ska sova).
Mitt tips är att tvätta händerna och sätta i linserna INNAN man torkar sig på handduken. När man torkar sig får man alltid flock eller hår på händerna så jag sätter alltså in linserna med blöta händer. Gör likadant när jag tar ut dem.
Funkar kanon :)
Sen är det ju inte svårare än att ta ut linsen och tvätta den om man skulle få ett hår i ögat...:idea:

Jag skulle nog valt en korthårig katt. Jag har en av varje och de fäller lika mycket MEN skillnaden är att de långa håren "flyger" mer i luften.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har tre katter, katthår överallt inkl i maten men aldrig i linserna.

Kör på engångslinser mest för att det är skönt att slippa allt tvättande.

Badrumsskåpet är eg väldigt tokigt ställe att förvara linserna på, mkt fukt och baciller...

Jag har en långhårig, två korthåriga OCH månadslinser. Som sagt, torka inte händerna på handduk innan du sätter i linserna. Jag har tom tappat mina linser på golvet, på handdukar osv så dom har blivit skitiga och håriga. Jag sköljer bara om dom ordentligt och sätter in dom som vanligt.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 552
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 719
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 334
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.